استاد دانشگاه الزهرا با بیان اینكه زنان در واقعه عاشورا خود را به صورت مستقل نمایان ساختند، گفت: مرد و زن هر دو در نهضت عاشورا نقش آفرینی كردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه محمدزاده با حضور در برنامه زنده سوفیا از شبكه رادیویی گفتوگو، با بیان اینكه نهضت عاشورا توأمان از دو جنس مذكر و مونث است و مرد و زن هر دو در این نهضت نقش آفرینی كردند، افزود: هر یك از مردان و زنان در واقعه عاشورا به زیبایی نقش آفرینی كردند.
وی گفت: در نهضت اباعبدالله (ع) با دو گروه از زنان مواجه هستیم كه گروهی زنانی اند كه با كاروان همراه بوده و از شهر مدینه تا مكه طی مسیر كردند و برخی دیگر از زنان به این گروه پیوستند و دوران اسارت را نیز طی كردند.
محمدزاده اضافه كرد: گروه دیگر شامل زنانی هستند كه در نهضت امام حسین (ع) نقش آفرینی كردند و با كاروان همراهی نداشتند و حضرت از آنان خواسته بودند در مدینه یا جایی دیگر بمانند. در اینجا میتوان به امسلمه –همسر رسول الله (ص) - اشاره كرد كه وصایای امامت را به دست امام حسین (ع) سپرد و نیز حضرت امالبنین (س) كه عمری از ایشان گذشته بود و لذا در مدینه ماند.
این استادیار دانشگاه مذاهب اسلامی اضافه كرد: در نهضت امام حسین (ع) حتی زنانی را نمیبینیم كه سنگ و تیری پرتاب یا دشنامی داده باشند و این مسئلهای بسیار مهم است.
همچنین در ادامه برنامه انسیه خزعلی، استاد تمام دانشگاه الزهرا با اشاره به اینكه نقش زنان جدا از نقش مردان در قیام سیدالشهدا (ع) نیست، تصریح كرد: در پشتیبانی، همراهی و حمایت و نیز پیام رسانی در واقعه عاشورا، نقش پر رنگی از سوی زنان شاهد هستیم و نمیتوان این بانوان را كمتر از مردان محاسبه كرد. حماسهای كه در روز عاشورا اتفاق افتاد، نقش مردان را پر رنگ تر نشان داده است و این نقش از حركت از مدینه نمود دارد.
خزعلی یادآوری كرد: وقتی ولید به منزل خود رفت، همسرش احوال رخدادها را جویا شد و وقتی متوجه شد كه او با امام حسین (ع) درگیری لفظی پیدا كرده است، می پرسد آیا تو به حسین (ع) دشنام دادی كه ولید میگوید ابتدا او شروع كرد و همسر مجدد میگوید بر فرض كه او شروع كننده باشد؛ اگر او به پدر تو بدگویی كند، آیا رواست تو نیز نسبت به پدر و جد او بدگویی كنی؟
وی با بیان این مطلب، به غیرت زن فرماندار مدینه اشاره كرد و افزود: این غیرت زنانه را بعدها در كاخ یزید نیز شاهد بودیم و حتی انكار و بازخواست طرفدارانِ یزید و معاویه و نیز فرمانداران وقت، از سوی زنان وجود داشت؛ چه رسد به زنان اهل بیت (ع) و صحابه و همین همراهی زیباترین حركتی است كه شاید در كمتر رخداد جنگی دیده شده باشد.
خزعلی ادامه داد: برخی زنان از جمله ماریه بنت سعد در بصره، منزل خود را به پایگاه مبارزین تبدیل میكند و جلسات برای همراهی امام حسین (ع) در منزل او تشكیل میگردد.
این استاد دانشگاه افزود: بعد از حركت ماریه، عدهای از صحابه امام حسین (ع) به سمت كربلا حركت كردند و نیز زمانی كه مسلم بی پناه شد، یك زن به او پناه داد و به پشتیبانی اش برخاست؛ در حالی كه همه مردان پشت مسلم را خالی كرده بود.
خزعلی با بیان اینكه زنان در واقعه عاشورا خود را به صورت مستقل نمایان ساختند، گفت: امام حسین (ع) در مسیر افرادی كه زمینه خلوص داشتند را مییافتند و با خود همراه ساختند كه در اینجا میتوان به تأكیدات همسر زهیر برای همراهی همسرش با امام (ع) اشاره كرد.