صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یک منتقد سینما درباره دنیای این فیلم و جزئیات آن گفت: این فیلم اثری تمام‌عیار است هرچند که بی‌نقص نیست ولی کمتر از چیزی که استحقاقش را دارد دیده شده ، فیلم پتانسیل یک اثر کلاسیک را دارد.

به گزارش سرویس صداوسیما«آرتنا»،برنامه این هفته سینمامعیار رادیو گفت و گو با موضوع نقد و بررسی فیلم «برادرم خسرو» با حضور سجاد اسلامیان(کارشناس سینمای عرب)، رضا حسینی(منتقد سینما)، احسان بیگلری(فیلمساز و سازنده فیلم برادرم خسرو) و با اجرای امیرعباس صباغ برگزار شد.

در کشورهای عربی رقابت جدی در تولید سریال‌های ماه رمضان وجود دارد

در ابتدا اسلامیان در خصوص فیلم‌ها و سریال‌های جهان عرب در ماه رمضان بیان داشت: جهان عرب فیلم‌های قوی برای اکران ندارد و زمان مهمی از پخش فیلم بعد از ماه رمضان و در ایام عید فطر است اما درباره سریال‌ها رقابت جدی در تولید و رساندن فیلم‌ها به ماه رمضان وجود دارد. مهمترین کشورهایی که در این ماه سریال‌سازی می‌کنند مصر و سوریه هستند هرچند که کشورهای حاشیه خلیج فارس هم به این رقابت‌ها اضافه شدند.

حسینی درباره دنیای این فیلم و جزئیات آن صحبت کرد و گفت: این فیلم اثری تمام‌عیار است هرچند که بی‌نقص نیست ولی کمتر از چیزی که استحقاقش را دارد دیده شده و نقد شده است. فیلم پتانسیل یک اثر کلاسیک را دارد، عنوان‌بندی نیم‌دایره‌ای تیتراژ شیطنت خیلی ظریف و خوبی دارد و آدمها را مکمل هم می‌آورد و از نظر تماتیک به تم اصلی فیلم که سلطه و سرکوب است می‌توان اشاعه داد و چیزی که بین دو برادر یعنی ناصر و خسرو هست و ناصر همین تأثیر را روی تمام خانواده گذاشته است. از موسیقی نیز به شکل عالی استفاده شده است.

بهترین عنوان برای فیلم انتخاب شده است

وی درباره انتقاد برخی منتقدان درباره نام این اثر گفت: شخصیت اصلی داستان ناصر است و برخی می‌گویند بهتر بود نام فیلم برادرم ناصر باشد اما به نظرم داستان خسرو دیده می‌شود ولی حضور سلطه‌گر غایب برادر او ناصر در همین عنوان مستتر هست و می‌بینیم بهترین عنوان برای فیلم انتخاب شده است.

حسینی درباره مصداق‌های بصری فیلم نیز خاطرنشان کرد: اسامی افراد بار معنایی خود را دارد، ناصر نظری که خودش به نارسیزیسم مبتلاست این را در نمودار رفتاری‌اش از ابتدا تا انتهای فیلم می‌بینیم که به چه واکنشی ختم می‌شود یکی از اشارات ظریفش این است که در اولین و دومین قابی که ناصر به ما معرفی می‌شود در مکان‌های خصوصی دیگران است.

وی افزود: یکی از توانایی‌های آقای بیگلری در چیدن قاب‌ها استفاده از گستره قاب‌ها هست که مرا یاد سینمای کلاسیک می‌اندازد و یک نمونه آن اولین و تنها حضور در مطب دکتر (مرتضی) است.
فیلم قبل از اکران هیاهوی خبری نداشت و تبلیغات تلویزیونی هم نداریم

بیگلری در پاسخ به این سؤال که چرا قدر این فیلم دانسته نشده است، اظهار داشت: شاید هیاهویی پشت این فیلمی که ساختم نبود و در شرایط امروز باید هیاهوی خبری باشد اما ما به شیوه خودمان عمل کردیم و متوجه شدیم که فیلم خیلی دیر دیده شد و در جشنواره فجر هم همینطور بود. در اکران نیز چنین اتفاقی افتاد و پروسه اکران بی‌دلیل طول کشید. متأسفانه تبلیغات تلویزیونی نداریم و خیلی محدود هفته اول تبلیغات داشتیم ضمن این که تبلیغات بیلبورد هم هزینه بسیارزیادی دارد و شبکه‌هایی هم که کمک می‌کرد بسته شد و در این فضا تبلیغ فیلم سخت است. مخاطب باید فیلم را پیدا کند و رسانه کمک کند تا فیلم دیده شود.

معتقدم فیلم در طول زمان دیده خواهد شد

وی افزود: مردم از فیلم‌های کمدی استقبال ‌می‌کنند و به همین دلیل برای دیده شدن چنین فیلم‌هایی نیاز به حمایت هست. دوست داشتم فیلم پاییز اکران شود که فضای دانشگاهی باز شود اما به هیاهوی انتخابات و بعد به ماه رمضان خوردیم و کار کمی سخت‌تر شد هرچند اعتقاد دارم فیلم در طول زمان دیده خواهد شد و عجله‌ای ندارم.

وی درباره حامیان فیلمنامه نیز خاطرنشان کرد: دوسال از ساخت فیلم می‌گذرد، آقای سعید ملکان قصه را خواند و حمایت کرد تا فیلم ساخته شود، شهاب حسینی هم کار را دوست داشت و پذیرفت و با کمک این دو عزیز بار مالی و معنوی کار به دوش کشیده شد و اثر ساخته شد.

مجری برنامه سؤال کرد: «به نظر می‌رسد که شخصیت اصلی ناصر است و حکایت فروپاشی شخصیت ناصر را می‌بینیم، آیا در نگاه شما شخصیت اصلی کاراکتر خسرو بود؟

بیگلری پاسخ داد: خیر، شخصیت ناصر برایمان شخصیت اصلی بود و از این منظر فیلم را دیدیم که قرار است از برادر کوچکش که بیمار است نگهداری کند و ایده اولیه نیز همین بود، ولی این پروسه تبدیل به یک مهمانی طولانی‌مدت و نامشخص می‌شود و دچار چالش‌های مختلف می‌شوند. فیلم درباره بیمار نیست و این بهانه‌ای برای ورود به ماجرای اصلی است، کاراکتر اصلی ما ناصر و پیچیدگی‌های درونی و معضلات اوست. در سینمای ایران متأسفانه دید مخربی به بیمار روانی دادیم و ما می‌خواستیم این را بشکنیم و خیلی عادی نشان دهیم چرا که بیمارانی هستند که زندگی روزمره خود را دارند ولی دچار نوسانات خلقی هستند و گرفتاری‌اش گرفتاری همه است و شکاندن این ماجرا برای ما نقطه اول ورود بود تا برای بیننده تصور دوری از یک بیمار روانی ایجاد نکنیم.

وی ادامه داد: ناصر و فروپاشی او و بیماری پنهانش که مخرب‌تر از بیماری اتیکت‌دار و مشخص برادرش بود مهم بود که این آدمی که به ظاهر موفق و روشنفکر است و زندگی خیلی خوبی را دارد از درون دچار چه مشکلاتی هست که بدون اینکه خشونت خاصی نسبت به خانواده به خرج دهد یا به عنوان یک بیمار خطرناک شناسایی شود بیماری پنهان‌تری دارد که می‌تواند دامن‌گیر خیلی‌ها باشد و پایه درام را بر این اساس جلو بردیم.

دوست دارم حوزه روانشناسی را در فیلم‌های بعدی خود نیز ادامه دهم

وی در پاسخ به اینکه آیا در فیلم‌های بعدی خود هم توجه به روانشناسی را ادامه خواهد داد یا خیر، اظهار داشت: قطعاً دوست دارم این حوزه را در فضاهای مختلف دنبال کنم و تا جایی که چیزی برای گفتن باشد و این دغدغه وجود داشته باشم این مسیر را ادامه خواهم داد.

مرتبط با این خبر

  • دشمن می‌ترسد پیاده‌روی اربعین به تمدن مهدوی تبدیل شود

  • روح‌الله زم از دو سال پیش در تور اطلاعاتی سپاه قرار داشت

  • «چهل پرده اشک» از اربعین حسینی روایت می کند

  • تلاش بی سرانجام مزدوران وهابی در ضربه زدن به عظمت اربعین حسینی(ع)

  • صحبت کردن از FATF با وجود خروج آمریکا از برجام بی معنی است

  • از فیلترینگ سایت های دانلود فیلم بی اطلاع هستم

  • واکاوی شرایط پیشکسوتان حوزه تئاتر

  • بایو سنسور نیاز به زیرساخت های کلان ندارند؛ بخش خصوصی قوی تر وارد شود

  • تکلیف معترضان به حذف یارانه به زودی مشخص می‌شود

  • اربعین مقدمه بسترسازی برای یک حرکت جهانی است