اشجعی گفت: در شرایط فعلی كه شاخص هوای تهران بین 150 تا 200 است دستور لغو تمام مسابقات ورزشی و هرگونه فعالیت ورزشی در فضای باز به وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، برنامه " گفتگوی اجتماعی " با موضوع آلودگی هوا با حضور بهزاد اشجعی، دبیر كمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست روانه آنتن شد.
وی در ابتدا با تاكید بر لزوم لغو شدن مسابقات ورزشی گفت: قانون هوای پاك برای شرایط اضطراری و بر اساس شاخص كیفیت هوا، دستورالعملهایی مشخص كرده است. در شرایط فعلی كه شاخص هوای تهران بین 150 تا 200 است دستور لغو تمام مسابقات ورزشی و هرگونه فعالیت ورزشی در فضای باز به وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شده است.
دبیر كمیته فنی صدور گواهینامههای زیست محیطی افزود: قانون هوای پاك و آیین نامههای ذیل آن بیش از 100 حكم برای دستگاههای مختلف در نظر گرفتهاند كه متاسفانه درصد عمدهای از این احكام اجرا نشده است. به عنوان مثال وزارت كشور 32 درصد، وزارت صنعت 35 درصد و وزارت نیرو تنها 24 درصد از مسئولیتهای محوله را انجام دادهاند.
اشجعی وظایف دستگاههای مختلف برای كاهش آلودگی هوا را برشمرد و اظهار كرد: كنترل معاینه فنی خودروها یكی از مهمترین اقدامات است كه در حال حاضر تنها در شهر تهران به صورت مطلوب و در چند شهر دیگر به صورت جزیی انجام میشود، از آنجایی كه دارا بودن یا نبودن معاینه فنی چك نمیشود، دلیلی برای دریافت آن وجود ندارد.
وی به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره كرد و گفت: 70 درصد از اتوبوسهای شهرداری تهران فرسوده هستند كه میزان آلایندگی را افزایش میدهد. همچنین تعداد تاكسیهای فرسوده هم افزایش یافته كه سهم بالایی در آلودگی شهرها دارند. متاسفانه به دلیل عدم همكاری بانكها برای پرداخت تسهیلات و عدم تامین خودرو امكان نوسازی تاكسیها هم فراهم نشده است.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست، با اشاره به عوامل ایجاد آلودگی هوا، بیان كرد: عامل اصلی ایجاد كننده ذرات معلق، منابع متحرك یعنی خودروها و موتورسیكلتها هستند كه از میان آنها نوع دیزلی بیشترین آلایندگی را دارد. در بخش منابع ساكن، صنایع بیشترین سهم یعنی 18 درصد و نیروگاهها هم 12 درصد در انتشار ذرات معلق نقش دارند.
اشجعی با بیان این كه مطالعات مربوط به آلودگی هوای 13 شهر كشور انجام شده است، اظهار كرد: عوامل ایجاد آلایندگی در این شهرها به زودی منتشر و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
وی یكی از مهمترین دلایل عملی شدن قانون هوای پاك را عدم همكاری دستگاههای مختلف دانست و عنوان كرد: متاسفانه برخی از مدیران سلیقهای عمل میكنند و موجب عدم هماهگی میان دستگاههای مختلف میشوند.
این كارشناس محیط زیست تاكیدكرد: برای جلوگیری از این معضل پیشنهاد شده است سازمان محیط زیست كه مطابق قانون، نقش نظارتی دارد، اختیار نظارتی و قدرت برخورد با كوتاهیها را هم داشته باشد.