ایرنا: نمره امتحان دی ماه معیار سنجش دانش آموزان نیست

تهران-ایرنا- رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحان پایانی دی ماه مبنای اصلی نمره دانش آموزان نیست و بیشتر ارزشیابی تکمیلی معلم از حضور و فعالیت آنها مدنظر است.

1399/10/24
|
14:36

به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، خسرو ساکی در گفت و گویی اظهار داشت: برنامه ریزی در آموزش و پرورش بر اساس مصوباتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری حضوری یا غیر حضوری امتحانات و کلاس‌ها تصویب شده است، انجام می‌شود.

وی با یادآوری به برنامه امتحانات دی ماه، خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه‌های آموزشی برنامه ریزی و تصمیم گیری از یکم تا پایان دی ماه در اختیار مدارس است، اما امسال با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم شیوه نامه‌ای صادر شد تا وحدت رویه و هماهنگی در سطح کشور برای برگزاری امتحانات دی ماه داشته باشیم.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: امتحان دی ماه برای پایه‌های داخلی یا آزمون‌های غیرنهایی به صورت هماهنگ و سراسری برگزار نمی‌شود و حتی امتحان پایانی این نوبت مبنای اصلی نمره نیست، بلکه بیشتر ارزشیابی تکمیلی که معلم از شروع دوره تحصیلی تا دی ماه بر اساس حضور و فعالیت دانش آموز انجام داده است، معیار سنجش قرار می‌گیرد.

ساکی ادامه داد: در واقع نمره پایانی هر فرد یک ترکیب از نمره کلاسی و امتحان دی ماه است.

وی در واکنش به انتقادی درباره نامناسب بودن نحوه اطلاع رسانی آموزش و پرورش و سردرگم شدن دانش آموزان گفت: به دلیل متنوع بودن وضعیت شیوع کوید 19 در شهرستان‌های مختلف کشور، مبنای خانواده‌ها باید رسانه‌های محلی و بومی باشند، چراکه آنها در زمان مناسب، اطلاعات کافی را به هم استانی‌های خود رسانده‌اند.

این مقام مسوول در آموزش و پرورش به ویژگی‌های نرم افزار شاد برای برگزاری امتحانات اشاره کرد و گفت: برای دانش آموزان «ربات آزمون ساز» هم پیش بینی شده است که معلم به آن وارد می‌شود و آزمون‌های تستی و تشریحی را بارگذاری می‌کند و دانش آموزان همانگونه که در کلاس‌های غیرحضوری شرکت می‌کنند، به سوالات امتحان پاسخ می‌دهند.

ساکی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که راهکار آموزش و پرورش برای جلوگیری از قطع شدن ارتباط در سامانه شاد چیست، تصریح کرد: نرم افزار شاد یک ابزار است که از زیرساخت‌هایی مانند اینترنت بهره می‌برد پس قطع شدن این سامانه مشکل و در حیطه مدیریت آموزش و پرورش نیست.

وی ادامه داد: تدبیر آموزش و پرورش برای ضرر ناشی از این اختلالات که به دانش آموزان وارد می‌شود، تعریف اطلس آموزشی بر مبنای وضعیت مناطق مختلف و دانش آموزان است. بر اساس این اطلس، مدیر مدرسه، دنش آموزان را دسته بندی می‌کند.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش شیوه طبقه بندی دانش آموزان را تشریح کرد و گفت: آن دسته از دانش آموزان که امکانات دسترسی به اینترنت دارند به صورت غیرحضوری آموزش می‌بینند و به تبع آن در آزمون آنلاین هم شرکت می‌کنند. مشکلاتی مانند قطعی یا کاهش سرعت اینترنت که در حین امتحان و کلاس غیرحضوری ایجاد می‌شود با گروه بندی تا حد زیادی مدیریت شده است.

ساکی تاکید کرد: زیر ساخت‌های آموزش مجازی از جمله شبکه شاد از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در آموزش و پرورش فراهم شد و این سرعت عمل قابل تحسین است. شبکه شاد هر ماه در حال کامل شدن است و از روزهای اول بهره برداری پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است

دسترسی سریع