خبرگزاری دانشجو: تخلف بیش از 5 میلیون خودرو در حوزه معاینه فنی

سلیمی در رادیو گفتگو عنوان كرد: در 10 ماهه سال 99 مجموعا در سطح كشور 5 میلیون و 457 هزار و 273 مورد وسیله نقلیه در ارتباط با ایمنی، نقص فنی و معاینه فنی اعمال قانون شده اند.

1399/12/13
|
13:30

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو برنامه «گفتگوی اجتماعی» با موضوع معاینه فنی خودرو‌ها از اقدام تا انجام با حضور سرهنگ محمدباقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیك شهری راهور ناجا روانه آنتن شد.

سلیمی در آغاز با بیان این كه نقش خودرو‌ها در تصادفات جاده‌ای حدود 20 درصد است، اظهار كرد: بخشی از مشكلات خودرو‌ها مربوط به نقص فنی و بخش از آن هم مربوط به ضعف ایمنی خودرو است كه بیشتر در نتایج حاصل از تصادف نمود می‌یابد.

وی در پاسخ به سوال مجری رادیو گفتگو مبنی بر این كه چرا معاینه فنی در شهر‌های بزرگ مانند تهران كنترل می‌شوند، اما در شهر‌های كوچك نظارت دقیقی برای آن وجود ندارد، عنوان كرد: در 10 ماهه سال 99 مجموعا در سطح كشور 5 میلیون و 457 هزار و 273 مورد وسیله نقلیه در ارتباط با ایمنی، نقص فنی و معاینه فنی اعمال قانون شده اند.

رئیس پلیس ترافیك شهری راهور ناجا ادامه داد: از این تعداد تنها 4 میلیون و 205 هزار و 398 مورد مربوط به معاینه فنی بوده است. نقص فنی موثر در سامانه‌های روشنایی، صاف بودن لاستیك و دودزا بودن وسیله نقلیه از دیگر تخلفات مربوط به نقص فنی خودرو‌ها بوده است.

سلیمی از افزایش 30 درصد حجم تردد‌های درون شهری در سال جاری خبر داد و گفت: حجم تردد‌ها به ویژه در روز‌های نخست شیوع ویروس كووید 19 در سرویس‌های حمل و نقل عمومی كاهش یافت و به دلیل لغو طرح ترافیك و پرهیز از تجمع، مردم با خودرو شخصی خود تردد می‌كردند تا آنجا كه در برخی از روز‌ها شاهد افزایش 170 درصدی تردد شهری نسبت به زمان مشابه سال گذشته بودیم.

وی در پاسخ به انتقادی درباره ترخیص موتورسیكلت‌های توقیف شده است، عنوان كرد: بر اساس قانون هوای پاك، مقرر شد دولت با دادن تسهیلات 4 درصد، 10 ساله زمینه برقی كردن موتورسیكلت‌ها را فراهم كند. در شرایطی كه هیچ راهی پیش روی موتوسیكلت سواران برای جایگزینی قرار نداده ایم ناچاره ایم در كنترل‌ها ملاحظاتی را در نظر بگیریم.

این مقام مسئول در پلیس ناجا در ادامه گفت: سهم وسایل نقلیه گازوئیلی سنگین در آلایندگی شهرتهران حدود 16 درصد است، اما تعداد آن‌ها نسبت به خودرو‌های سبك و سواری بسیار كم است. یعنی به طور كلی 450 هزار وسیله نقلیه سنگین در برابر 4 میلیون خودروی شخصی در تهران وجود دارد كه سهم خودروی شخصی از آلودگی این شهر، نزدیك به 14 درصد است.

سلیمی تاكید كرد: اگر با دقت به این آمار توجه كنیم به روشنی درمی یابیم كه اولویت نخست ما برای رسیدن به هوای پاك حركت به سوی نوسازی خودرو‌های سنگین است كه مسئولیت این بخش بر عهده دستگاه‌هایی است كه متولی محیط زیست شهر هستند.

دسترسی سریع