پایگاه خبری-تحلیلی ركنا؛ 5 درصد تعرفه واردات ماشین آلات معدنی را به هپكو بدهید

ركنا: عبدالرضا صالحی، دبیر انجمن تولیدكنندگان و واردكنندگان ماشین‌آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی تحویل ماشین‌آلات معدنی به مشتریان را یك ادعا دانست و گفت: چرا این ادعاها راستی‌آزمایی نمی‌شود.

1400/08/08
|
11:52

به گزارش ركنا، عبدالرضا صالحی، دبیر انجمن تولیدكنندگان و واردكنندگان ماشین آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی تحویل ماشین آلات معدنی به مشتریان را یك ادعا دانست و گفت: چرا این ادعاها راستی‌آزمایی نمی‌شود. از طرفی راه واردات را بسته‌اند و همه رسانه‌ها را پر كرده‌اند كه هپكو ماشین‌آلات معدنی تولید می‌كند.

وی افزود: این در حالی است كه هپكو تنها ماشین‌آلات معدنی سایز كوچك تولید می‌كند و ماشین‌آلات بزرگ معدنی كه ادعا می‌كند تاكنون تولید نكرده است. تنها می‌گوید در برنامه تولید داریم اما نیاز معادن این سایز ماشین‌آلات نیست و نمی‌توانند برنامه تولید خود را عقب بیندازند تا هپكو خود را به تولید برساند.

صالحی با بیان اینكه جلوگیری از فعالیت معادن برای تولید ماشین‌آلات معدنی در هپكو، تنها وضع معادن را پیچیده‌تر می‌كند، تصریح كرد: هپكو درگیر مشكلات تامین حقوق پرسنل خود است ولی این را نباید معادن خصوصی و حتی معادن خصولتی بپردازند چرا كه معادن بزرگ هم باید پاسخگوی سهامداران خود باشند و برنامه تولید خود را نمی‌توانند به تعویق بیندازند. از سوی دیگر از معدندار پول ماشین‌آلات را می‌گیرند و یك سال دیگر ماشین را تحویل می‌دهند. این درحالی است كه معدندار نیاز دارد ماشین‌آلات مورد نیازش را زودتر تحویل بگیرد و البته سر وقت.

دبیر انجمن تولیدكنندگان و واردكنندگان ماشین‌آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی با اشاره به اینكه، در حال حاضر بیشترین واردات ماشین‌آلات معدنی از كره، كوماتسو ژاپن، ولوو سوئد و چین وارد می‌شود گفت: ماشین‌آلات معدنی دست دوم هم توسط خود معدنداران وارد می‌شود. در این میان مصوبه دولت برای ممنوعیت نقل و انتقال مالكیت ماشین‌آلات دست دوم تا 5 سال جلوی دلالی واردكنندگان ماشین‌آلات دست دوم معدنی را گرفت.

صالحی تاكید كرد: تولید داخل ماشین‌آلات سبك با اتكای واردات قطعات با كیفیت پایین از چین كه حتی از نظر تعداد جوابگوی نیاز داخل نیست معادن را دچار مشكلات جدی كرده است. خودرو هم نیست كه بگوییم اگر وارد نشود مردم دوچرخه سوار می‌شوند بلكه بخش بالادست تولید در كشور می‌خوابد و متوقف می‌شود.

وی با تاكید بر اینكه چند سال پیش به دنبال اعتراض كاركنان هپكو و در زمان صدارت آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی قرارداد سه جانبه‌ای با هپكو منعقد شد كه 2400 دستگاه ماشین‌آلات راهسازی را بسازند ولی فقط توانستند زیر 100 دستگاه تحویل بدهند چون نتوانستند قطعات مورد نیاز این دستگاه‌ها را وارد كنند. مثل موتور و گیربكس. البته خود هپكو نیز واردكننده است تولیدمان نیاز به واردات دارد در هیچ كجای دنیا تولید بدون واردات معنی ندارد حتی بزرگترین تولیدكنندگان خودشان واردكننده هم هستند.

وی، با تصریح بر اینكه با بالابردن هزینه تولید در بخش معدنی برنامه جایگزینی معدن به جای نفت چگونه محقق می‌شود، ادامه داد: منافع ملی همیشه با تاكید بر تولید داخل محقق نمی‌شود بلكه در تامین نیاز تولید داخل است. البته ما هم معتقد به قدرت گرفتن هپكو و بازگشت به وضعیت قبل هستیم اما در زمانی كه تعامل برای واردات قطعات مورد نیازش با خارج به میزان كافی وجود داشته باشد نه به این شكل و وضعیت شترگاوپلنگی كه معلوم نیست چیست و قرار است چه باشد و تنها با پشتوانه طرح كاغذی جلوی واردات ماشین‌آلات معدنی و كار معادن گرفته شود.

صالحی پیشنهاد كرد: بهتر است تولید ماشین‌آلات معدنی بین شركت‌های داخلی تقسیم شود كه برای معادن ماشین‌آلات كوچك مقیاس تولید كند و در عوض تعرفه ماشین‌آلات بزرگ را به جای 5 درصد به 10 درصد افزایش دهند و 5 درصد اضافه را به تولیدكنندگان كمك یا تعرفه ماشین‌آلات كوچك معدنی را به جای 25 درصد 35 درصد كنند اما جلوی واردات را نبندند. ماشین‌آلاتی كه قرار است در معادن كار كند نه اینكه در خیابان بچرخد و دور دور كنند. وی ادامه داد: با جلوگیری از واردات ماشین‌آلات معدنی تاكنون چیزی به نفع هپكو یا سایر تولیدكنندگان ماشین‌آلات معدنی تغییر نكرده و این صنایع رشد نكرده‌اند همانگونه كه با ممنوعیت واردات خودروهای سبك و سواری ارتقای تولیدات خودروسازان كشور اتفاق نیفتاده و كل جریان هم به ضرر مصرف‌كننده بوده است. چون تیراژ تولید پایین است قیمت تمام شده تولید بالا می‌رود. در حالی كه واردات برخی قطعات ماشین‌آلات از چین 50درصد ارزانتر از تولید آن در داخل است پس چرا اصرار بر تولید تمامی قطعات داریم؟

صالحی افزود: تولید این قطعات باید با تورمی 40 تا 50درصدی مبارزه كند درصورتی كه در همه جای دنیا تورم و قیمت‌ها ثابت است. می‌توانیم با واردات این قطعات به تولید كمك كرده و اجازه بدهیم تولید در تیراژی بالاتر و قیمت ارزانتر در داخل اتفاق بیفتد.

با اشاره به مشكلات ماشین آلات معدنی، گفت: مدت 2 سال است واردات ماشین آلات معدنی به كمتر از 10 درصد كاهش یافته است چراكه با توجه به ارزبری آن‌ها و از لحاظ سرمایه و عدد ارزش افزوده‌ای كه دارد توجیه اقتصادی خوبی ندارد.

دسترسی سریع