مردمی‌سازی با دستیار ویژه

رئیس دولت سیزدهم در حكمی سید احمد عبودتیان را به سمت «دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» منصوب كرده است. عنوانی كه برای اولین بار در دولت خلق شده و قرار است به مردمی‌سازی بپردازد.

1401/03/02
|
08:56

رئیس دولت سیزدهم در حكمی سید احمد عبودتیان را به سمت «دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» منصوب كرده است. عنوانی كه برای اولین بار در دولت خلق شده و قرار است به مردمی‌سازی بپردازد.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه اول خرداد 1401 در حكمی سید احمد عبودتیان را به عنوان «دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» منصوب و همه مقامات و دستگاه‌های دولتی را در راستای تحقق انتظارات پیوست این حكم، مكلف به همكاری با وی كرد.

عبودتیان كه بیشتر در امور فرهنگی مرتبط با انقلاب اسلامی فعالیت داشته، پیش از این مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء (ع) بوده و در آبان 1399 هم از سوی محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان مشاور عالی در امور جبهه مردمی فرهنگی انقلاب اسلامی منصوب شده است. عبودتیان همچنین فرمانداری تفت را در دولت دوم احمدی‌نژاد در كارنامه دارد. او در جشنواره فیلم عمار هم یكی از داوران بخش جبهه فرهنگی بوده است.

در بخشی از حكم رئیسی به عبودتیان آمده است: «در راستای ایجاد شبكه "همیاران مردمی دولت" به منظور كمك به تحقق انتظارات مذكور در سطح شهرستان‌ها، كلیه فرمانداران موظفند نسبت به معرفی و انتصاب دستیار مردمی در هماهنگی كامل با جناب عالی اقدام نمایند.»

این بخش نشان می‌دهد كه قرار است در فرمانداری‌ها هم علاوه بر نهاد ریاست جمهوری یك دستیار مردمی‌سازی حضور داشته باشد. تاكید رئیس دولت سیزدهم بر مردمی بودن و مردمی رفتار كردن نكته مثبتی است اما اینكه قرار است شبكه همیاران مردمی چه نقشی در دولت ایفا كند و اساسا بر چه مبنایی شكل بگیرد هنوز مشخص نیست. البته رئیس قوه مجریه در پیوست این حكم 8 مورد را به عنوان اهم انتظارات از «دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» عنوان كرده است كه می‌توان طبق آن برای بهبود كاركرد این سمت جدید سوالاتی را مطرح كرد.

در بند اول این پیوست آمده است: «بسترسازی برای "همیاری مردم" با دولت و "نقش‌آفرینی حلقه‌های میانی" و بسیج كلیه ظرفیت‌های مردمی در شناسایی، پاسخ‌یابی و حل مسائل محلی و ملی كشور.» در این زمینه می‌توان پرسید كه قرار است این بسترسازی به چه نحوی صورت گیرد و حلقه‌های میانی چگونه باید در دولت نقش‌آفرینی كنند؟

طبق بند دوم قرار است این دستیار ویژه «سازماندهی و حمایت از تعاملات نخبگان مردمی و دولت برای تصمیم سازی در سطوح مختلف، در راستای كمك به كارآمدسازی دولت و حل مسائل كشور از طریق حلقه‌های میانی» را صورت دهد. طبق این بند آیا این دستیار ویژه قرار است نقش رابط میان نخبگان و دولت را ایفا كند؟ قرار است این نخبگان با چه سازوكاری شناسایی شوند؟

«گفتمان‌سازی ارزش‌ها، اصول و شعارهای دولت و نظام اسلامی در میان مردم با اتكاء به ظرفیت‌های مردمی» موضوعی است كه در بند سوم به آن اشاره شده است. همچنین در بند پنجم آمده است: «فرهنگ‌سازی و ترویج روحیه مردمی در دولت در ابعاد مختلف اعم از تعامل با مردم، حضور در بین مردم، شنیدن حرف مردم، اطلاع‌رسانی به مردم، اقناع و رفع شبهات مردم، تكریم و جلب رضایت مردم.»

بر اساس این بندها می‌توان این سوال را مطرح كرد كه گفتمان‌سازی ارزش‌ها و فرهنگ‌سازی و ترویج روحیه مردمی در دولت چیست و آیا چنین نقشی یك كار موازی با شورای اطلاع‌رسانی دولت نخواهد بود؟ آیا قرار است این دستیار ویژه از این به بعد به جای رئیس دولت و سایر اعضای كابینه در میان مردم حاضر شود یا اینكه نقش دیگری را بر عهده خواهد گرفت؟ تكریم و جلب رضایت مردم چگونه قرار است توسط این دستیار ویژه صورت گیرد؟

در بند چهارم هم آمده است: «ایجاد زمینه و پیگیری تحقق نظارت و مطالبه‌گری مردم نسبت به عملكرد و سلامت مسئولان در سراسر كشور مبتنی بر شاخص‌های گفتمانی دولت اسلامی.»

بر اساس این بند قرار است این "نظارت و مطالبه‌گری مردم" چگونه زمینه‌سازی و پیگیری شود؟ آیا این كار نیاز به نهاد جدیدی خواهد داشت؟

«تسهیل‌گری و مانع‌زدایی از فعالیت نهادهای مردمی اعم از تشكل‌های خودجوش مردمی و دانشجویی، هیئت‌ها، مساجد و سازمان‌های مردم نهاد در حل مسائل كشور با تاكید بر مسائل فرهنگی و اجتماعی از طریق حلقه‌های میانی» دیگر موضوعی است كه در بند ششم به آن اشاره شده است كه می‌تواند به عنوان بند طلایی این پیوست به آن اشاره كرد. شاید اصلی‌ترین وظیفه این دستیار ویژه همین تسهیل‌گری و مانع‌زدایی از فعالیت نهادهای مردمی باشد كه در بسیاری از موارد اسیر دیوان‌سالاری زمان‌بر حاكم بر ادارات و نهادهای مختلف كشور می‌شوند و عطای كار مردمی را به لقایش می‌بخشند.

در بند هشتم هم به درستی به این موضوع پرداخته شده كه می‌تواند این امید را به وجود آورد كه دستیار ویژه با شناسایی آفات رایج نظام رسمی و اداری، قید و بندهای دیوان‌سالاری را به گوش مسئولان امر برساند. در این بند «صیانت از همیاران مردمی دولت در برابر آفات رایج نظامات رسمی و اداری از قبیل ساختارگرایی، دیوان‌سالاری، منفعت‌طلبی، قدرت‌طلبی و جاه‌طلبی» از دستیار ویژه طلب شده كه البته همیاران مردمی مورد اشاره در آن ابهام دارد.

همچنین «توانمندسازی، انسجام‌بخشی و هم‌افزایی نیروهای مومن انقلابی سراسر كشور در راستای همیاری با دولت» در بند هفتم آمده كه بیشتر به نظر می‌رسد وظایف یك حزب سیاسی باشد و مشخص نیست این دستیار ویژه قرار است چگونه این نقش را بر عهده بگیرد.

به هر حال تا شروع فعالیت عبودتیان به عنوان «دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» باید منتظر ماند و دید كه خروجی اقدامات او آیا انتظارات رئیس دولت سیزدهم را در مردمی‌سازی مورد نظر برآورده می‌كند یا خیر. اگر این اتفاق رخ دهد می‌تواند تكیه رئیسی بر مردمی بودن را افزایش دهد به شرطی كه برخی ابهامات و سوالات گفته شده درباره این سمت جدید در دولت برطرف شده و نتیجه اقدامات آن به صورت شفاف و بر اساس بند پنجم پیوست حكم «اطلاع‌رسانی به مردم، اقناع و رفع شبهات مردم، تكریم و جلب رضایت مردم» به درستی صورت گیرد.

دسترسی سریع