وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت كه تعداد فوتیهای ناشی از تصادفات از سال 1392 تا 1400 به یك چهارم رسیده و علیرغم افزایش بیش از 70 درصد وسائل نقلیه شاهد كاهش فوتیهای تصادفات هستیم.
به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به سوال حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا پاسخ داد، این نماینده از وزیر پرسید كه « برابر گزارش رئیس پلیس راهور كشور در تصادف زنجیره ای اخیر 59 خودرو در شهرستان بهبهان، ایربگ هیچ كدام از 59 خوردو تصادفی باز نشده است، در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا ارادهای برای برخورد با سازندگان ارابه های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟»
وی توضیح داد: در ابتدا لازم است این خبر خوب را بگویم كه از سال 1392 تا سال 1400 تعداد كشتهها در تصادفات به یك چهارم رسیده است طبق آمار مركز آمار در سال 1399 در هر 100 تصادف، 4.4 فوتی و این عدد در سال 1400 یه یك رسیده است. البته كه یك نفر كشته و فوتی تصادفات هم زیاد است.
وی ادامه داد: با وجود اینكه 70 درصد از وسائل نقلیه افزایش پیدا كرده است اما شاهد كاهش تعداد فوتیهای تصادفات هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه تصادفات عوامل مختلفی دارد، گفت: علت 49 درصد از تصادفات عامل انسانی، 36 درصد جاده و 15 درصد خودرو است؛ در طول 10 سال گذشته كارهایی از جمله ترمز ضد قفل یا ای بی اس انجام شده است. زمانی كه در ستاد تبصره 13 بودم خودم پیگیر تصویب الزام ترمز ضد قفل بودم كه این از سال 1390 اجباری شد و از سال 1393 هم كیسه هوا اجباری شده و به تدریج در طول 10 سال اقداماتی صورت گرفت.
فاطمی امین با بیان اینكه به سمت كاهش كشتههای ناشی از تصادفات حركت میكنیم، به موضوع تصادف جاده بهبهان - رامهرمز اشاره و اظهار كرد: در دیماه سال گذشته مه غلیظی در جاده بهبهان – رامهرمز به صورت ناگهانی ایجاد شد و 58 خودرو تصادف كردند اولین خودرو كامیونی بود كه با یك دستگاه النترا تصادف كرد و كیسه هوای آن خودروی خارجی باز نشد. در این حادثه ناگوار از 58 خودرو، 38 خودرو سواری بوده است كه فقط 10 تا از آنها فقط كیسه هوا داشتند.
وی یادآور شد: بلافاصله بعد از این تصادف به همراه آقای مظلومی نماینده بهبهان سفری به آن منطقه داشته و از آن توقفگاه خودروهای تصادفی بازدیدی كردیم در حضور دادستان تاكید كردم كه هیچ خودرویی خارج نشود و وضعیت ایمنی و كیسه هوای خودروها بررسی شود. گزارش تهیه شد و در كمیسیون ایمنی راههای وزارت راه مورد رسیدگی قرار گرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد: در همان زمان سردار اشتری رئیس وقت نیروی انتظامی مكاتبهای داشته و هشت موضوع را مطرح كردم یك محور آن مربوط به ایمنی بود كه آن موارد را اجرایی كردیم.
فاطمی امین توضیح داد: ما در یك سال گذشته در 6 محور متمركز بر بهبود كیفیت و ایمنی اقداماتی را انجام دادیم اولین محور اصلاح بنسازها و پلتفرمها است. ما خودروهایی با پلتفرمهای قدیمی داریم كه بهروز نیستند و ایمنی لازم را ندارند. باید حركت جدی برای تغییر پلتفرم صورت گیرد كه این كار انجام شده است. اقدام دیگر الزامی كردن استانداردهای ایمنی است كه با همكاری با سازمان ملی استاندارد اتفاقات خوبی را رقم زدیم كه از جمله آن محافظت از عابر پیاده است.
وی ادامه داد: ایجاد مراكز آزمون در كشور كاری است كه باید انجام شود متاسفانه زیرساخت كافی برای مراكز آزمون نداریم و باید خودروها برای آزمون به كشورهای دیگر روند در نتیجه تا یك سال این پروسه طول میكشد. بحث بعدی شبیهسازیهای تصادف، كنترل كیفیت در حین تولید و همچنین استفاده از فناوری نوین در اتصالپذیری است كه میتواند پیشگیری قبل از تصادف كند.