پیمان جبلی در واكنش به مشكلات بودجهای برای ساخت سریالهای فاخر میگوید: اگر قرار به جهش در تولید محتوا در ساختارهای نمایشی خصوصا سریالهای فاخر تاریخی باشد حتما باید جهشی در حمایت از صدا و سیما رقم بخورد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیمان جبلی رئیس صدا و سیما چندی پیش درباره مشكلات بودجهای برای ساخت سریالهای فاخر و اصطلاحاً الف ویژه اظهاراتی داشت كه برخی از كانالهای مجازی و رسانهای به گونهای دیگر تعبیر كرد. او گفته بود بودجههایی كه برای ساخت كارهای فاخر و الف ویژه وجود دارند كفایت نمیكند تعداد آنها زیادتر شود.
او اینچنین گفته بود: بارها هم اعلام كردم كه اگر بنا باشد در سال، یك سریال الف ویژه تولید كنیم و بهعبارتی هفتهای یك قسمت سریال الف ویژه روی آنتن داشته باشیم، لازمه آن این است كه منابع لازم برای چنین تولیداتی بهصورت جداگانه به صدا و سیما اختصاص یابد. اگرچه مجلس در لایحه بودجه كمكهایی لحاظ كرده است منتهی آن چیزی كه ما نیاز داریم برای یك جهش در عرصه تولید مجموعههای نمایشی، بودجهای بیشتر از این كمكها را میطلبد.
در كنار این نكته، برنامه رسانه ملّی برای تحقق دغدغههای مقام معظم رهبری كه در حرم امام خمینی(ره) دو كلیدواژه ایمان و امید را مطرح فرمودند را جویا شدیم. او همچنین درباره سریال «رحیل» و كارهای فاخری كه در تلویزیون تولیدشان آغاز شده و طرحهایشان وجود دارد نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم به آنها اشاره كرد.
هویتمحوری و عدالتگستری دو مفهوم مورد نیاز رسانه ملی
* بگذارید گفتوگو را با بازدید از سریال «رحیل» آغاز كنیم كه این روزها در حال فیلمبرداری است و جزو كارهای فاخر تلویزیون محسوب میشود. ارزیابیتان از این سریال و پیام تاریخی كه میتواند به مخاطبین انتقال بدهد چیست؟
اجازه بدهید در ابتدای صحبتهایم یاد مرحوم حسام محمودی را گرامی بداریم كه در این مجموعه نقش قابل توجهی را ایفا كرد. سرنوشت این بود كه ایشان در میان ما نباشند. در دوران تحول رسانه ملّی تأكید ما از روز اول روی دو عبارت «هویت» و «عدالت» بود.
هویتمحوری و عدالتگستری دو مفهوم مورد نیاز رسانه ملی است كه باید به این دو مفهوم در مجموعه آثار و محصولاتش در گونههای مختلفی كه تولید میكند خصوصاً در گونههای نمایشی، بپردازد.
در این مجموعه نمایشی هویت زن ایرانی در فراز و فرودهای تاریخ به زیبایی به تصویر كشیده شده است؛ هویت اعتقادی، دینی، فرهنگی و اجتماعی كه زن ایرانی در دورههای مختلف چه دورههایی كه تحت فشار محدودكننده حاكمیتی در دوران پهلوی اول و دوم بوده و چه در دورههایی (قاجاریه و دورههای گذشته) كه از زن به عنوان عنصر مغلوب و تحت اختیار حاكمیت استفاده شده است.
با وجود همه این فراز و فرودهای تاریخی، زن ایرانی تحمل كرده به هویت اعتقادی خودش پایبند بوده و به ویژه اعتقاد ما ایرانیان به فرهنگ اهلبیت به ویژه پایبندی به اعتقاد، ایمان، علاقه و وابستگی به فرهنگ سیدالشهداء(ع)، عاشورا و كربلا این مجموعه نمایشی به خوبی میتواند این مجموعه عوامل هویتی را در كنار هم ببیند.
در كنار عنصر ایمان، عنصر امید به آینده را در این مجموعه نمایشی میتوانیم به تصویر بكشیم؛ همانگونه كه ایرانی در دورههای سخت به هویت خودش پایبند بوده و نتیجهاش شده آن شخصیت منحصر به فرد جامعه ایرانی كه رویدادهای بزرگی را خلق كرده است.
در دوره جدید شاهد دستاوردهای بزرگ ملت ایران هستیم این شخصیت و این نقش میتواند در آینده هم ادامهدار باشد با تكیه بر دو عنصر ایمان و امید كه ببیشتر از اینها را ایرانی خلق كند. امیدواریم مورد پسند و رضایت مخاطبین هم قرار بگیرد.
دو عنصر ایمان و امید باید مورد توجه ما در همه تولیداتمان باشد
* با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری كه معظمله در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) مطرح كردند و به كلیدواژه ایمان و امید اشاره فرمودند. برنامه رسانه ملّی در این زمینه چیست؟
رسانه ملی مجموعهای از فعالیتها و تلاشهای همكاران در بخشهای مختلف و مجموعه محصولاتی است كه در گونههای مختلف روانه آنتن میشود و در معرض توجه مخاطبان و مردم قرار میگیرد. نتایج مجموعه این محصولات، تلاشها و فعالیتها باید تقویت دو عنصر ایمان و امید باشد.
همان طوریكه در سند تحول رسانه ملی هم تأكید شده بر این موضوع و مقام معظم رهبری هم در حرم امام خمینی(ره) تأكید فرمودند دو عنصر ایمان و امید باید مورد توجه ما در همه تولیداتمان باشد. به همكارانمان در حوزههای مختلف ابلاغ كردیم و از آنها خواستیم در ابتدای تولید، جریانِ فرآیند تولید و پس از تولید با دو سنجه ایمان و امید محصولات خودشان را بسنجند و وزن كنند. ببینند نسبت این محصولات با این دو عنصر بسیار مهم چیست. ضمن اینكه برآیند محصولات هنری و رسانهای رسانه ملی باید تقویتكننده این دو عنصر باشد.
ما در ادایِ این وظیفه غفلت و دریغ نخواهیم كرد
* چندی پیش درباره مشكلاتی كه در تأمین بودجه سریالهای فاخر وجود دارد اظهارنظری از شما رسانهای شد. برخی از كانالهای مجازی متأسفانه سوء تفاهمهایی را برای مخاطبان و علاقهمندان به تماشای سریال در رسانه ملّی ایجاد كردند كه تلویزیون به خاطر مشكلات بودجه قادر به ساخت سریالهای فاخر و اصطلاحاً الف ویژه نیست. در حالی كه همین روزها شاهد ساخت سریال تاریخی و فاخری همچون «رحیل» هستیم.
قبلاً عرض كردم ما وظیفهمان تغذیه فرهنگی، فكری و هدایت فرهنگی جامعه است، آن طور كه از رسانهملی انتظار میرود. ما در ادای این وظیفه نه همكاران ما و نه همكارِ همكاران ما در مجموعهها و تیمهای مختلف تولید فعالیت میكنند یك لحظه هم غفلت و دریغ نخواهند داشت.
آنچه كه از ما امكانات، ظرفیت، جایگاه و توانمندیهای رسانه ملی استفاده كنیم حتماً به كار میگیریم و هم كارهای در حال تولید با قدرت، اطمینان و با آرامش خاطر عوامل تولید پیش برود. همچنین كارهای در انتظار ماندهای كه مدتهاست در انتظار تولید است انشاءالله كلید بخورد و كار تولید خود را آغاز كند.
اگر بخواهد جهشی اتفاق بیفتد حتماً باید جهشی در حمایت از صداوسیما هم رقم بخورد
عرض من ناظر بر این نكته بوده و هست و بر این موضوع تأكید دارم اگر بنا بر این باشد كه جهشی در تولید محتوا به ویژه در ساختارهای نمایشی چه مجموعههای تاریخی فاخر چه مجموعههایی كه داریم تولید میكنیم مثل سریالهای «سلمان فارسی» و «موسی(ع)» و چه در مجموعههای نمایشی در درجهبندی های مختلفی كه باید تولید شود اگر بخواهد جهشی اتفاق بیفتد حتماً باید جهشی در حمایت از صداوسیما هم رقم بخورد.
عرض من ناظر بر این موضوع است، ما در حال حاضر بیش از 100 عنوان طرح و فیلمنامه در حال بررسی داریم. بسیاری از فیلمنامهها در مرحله پیش تولید و در مرحله تولید قرار دارند و همان طور كه اشاره كردم نگرانی برای تغذیه آنتن نداریم. اما آنچه كه برای ما اهمیت دارد آن كارهای فاخری است كه در طول زمان شاید بعضی از آنها سالها در صف تولید قرار گرفتند و امكان ورود به فرآیند تولید را پیدا نكردند به دلایل مختلف حمایتی، بودجهای و موارد دیگر ما باید اینها را هم به جریان بیندازیم.
عرض من ناظر بر این نكته است كه جهش در تولید حتماً جهش در حمایت را هم میطلبد.