ساعت بیست و چهار و یک دقیقه دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت 16:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

ساعت بيست و چهار و يك دقيقه

كارشناس رسانه و علوم شناختی: جامعه ایرانی موضوعات جدی را که با آن سازگار نباشد تبدیل به طنز می‌کند

داودی در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: جامعه ایرانی در حوزه شناختی خیلی سریع موضوعات جدی را که با آن سازگار نباشد تبدیل به طنز می کند.

1400/07/21
|
13:18
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر علیرضا داودی، کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی با حضور در برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» در مورد علوم شناختی، اجتماعی شدن های ناسازگار ساز گفت: حوزه شناختی به جامعه فرصت می دهد آرام آرام پادتن خود را تولید کند و این تولید پاتن هرچقدر به مرحله طنز و کمیک نزدیک تر باشد قوت ، قدرت و ماندگاری آن بیشتر است.

وی افزود: برای همین از 270 تکنیک علوم شناختی 90 تکنیک زهری ،70 تکنیک پادزهری و 100 تکنیک تثبیتی است.

داودی ادامه داد: اگر شما در حوزه کارگزاری برای ساختن یک اجتماع تلاش کنید یک مفهوم است ولی اینکه در جامعه ای ناسازگاری در درون خودش شکل بگیرد و بجوشد یک مفهوم دیگر است و وجه تمایز این دو آنجاست که وظیفه پایداری و مانایی آن محاسبه شود.

کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی تصریح کرد: وقتی حوزه شناختی اجتماع را می خواهد بسازد اجتماع های سازگاری را می سازد که نیازهایی را مطالبه کنند که جامعه قابلیت پاسخگویی به آنها را ندارد البته به این معنی نیست که نمی داند.

وی اظهار داشت: در حوزه عملیات روانی قابلیت عملیاتی سازی ناسازگارشده های اجتماعی شده برای رسیدن و تبدیل شدن به ضد خودشان وجود ندارد اما در حوزه علوم شناختی خودش ضد خودش را تولید می کند و خطرناک تر از همه حالت ها است و ضد خودش به منزله یک فضای جدید برای عبور از این فضا و مجددا ضد آن است.

*** ناسازگاری در رسانه فردی لذت بخش است

داودی در ادامه با تاکید بر اینکه ناسازگاری همیشه در حوزه رسانه های فردی شده لذت بخش تر و هیجانی تر از سازگاری شده است گفت: علوم شناختی روی همین موضوع دست می گذارد و می گوید وقتی شما مخالف یک مسئله حرکت می کنید اگر هزینه داشته باشد احتیاط می کنید و وقتی هزینه ها به حداقل می رسد پس جذابیت بالا رفته و لذت بخش می شود، بنابراین وقتی توانستی آن را تولید کنی و ضریب جذابیت برای جامعه را تبدیل به مفهوم پارادایمی کنی شما یک اجتماع شکل داده اید.

***علوم شناختی روی پیام اجتماع سازی می کند

کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی بیان داشت: عملیات روانی هیچ وقت نمی تواند اجتماع مفهومی شکل بدهد ولی حوزه علوم شناختی چون روی ادراک کار می کند و لزوما ادراک را نمی بینیم مگر در جایی که تبدیل به محصول شود، روی پیام اجتماع سازی می کند.

وی اظهار داشت: هرچه این پیام لذت بخش تر، هیجانی تر، قابلیت ناسازگاری بیشتر و ایجاد کننده تر باشد بنابراین تعداد لایک ها، کامنت ها و تبدیل پیام به گذاره های اقماری بیشتر می شود.

داودی در ادامه گفت: در تشکیل و تجمیع اجتماعات ناسازگار ساز در جامعه باید به نکاتی اعم از شناسایی افرادی با خاصیت ناسازگاری که قابلیت نفر به جمع شدن را دارند، تجمیع این افراد در کنار همدیگر، آموزش دادن یا ایجاد شرایط و بستر مناسب توجه کنیم.

کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی با بیان اینکه وقتی رسانه ها می خواهند اجتماعات ناسازگار را به عنوان یک سازه طراحی کنند، حتما طیف های خاص و رساندن آنها به نقطه ایست فرار را مد نظر قرار می دهند گفت: در حوزه علوم عملیات روانی شما با ایستگاه ها کار ندارید ولی در حوزه شناختی اگر استپ و ایستی ایجاد می کنید باید قابلیت فرار از آن نقطه را فراهم کنید.

وی افزود: بنابراین وقتی فرد در این نقطه قرار میگیرد به لحاظ امنیت روانی، امنیت شغلی، امنیت مطرح بودن مدام در جامعه، برای برطرف کردن نیازهایش به کلونی هایی که به واسطه آن مرحله برایش ساخته شده مراجعه می کند که این در واقع مرحله فرار از نقطه ایست است و باعث جذب و پیوسته در مسیر آن اجتماع قرار گرفتن می شود، لذا وقتی جمیع این مجموعه ها در کنار هم جمع می شوند قطعا اقدامات له جامعه پدیدار نمی شود بلکه بیشتر به سمت ایجاد ایستگاه نارضایتی های سفید می رود.

داودی با اشاره به اینکه در نارضایتی های سفید این افراد را از منظر شناختی مغایر با همه موضوعات نمیبینیم بلکه مغایر با گذاره هایی می بینیم که این ها را در نقطه ایست نگه داشته اند گفت: در اینجا مدیریت اجتماعات ناسازگار هنوز تبدیل به سازه نشده است و دقیقا مقابل ناتوانی در مدیریت این افراد، با سلایق مختلف و مسئله اجتماع سازی در مقابل حاکمیت دولت قرار می گیرد.

**** رسانه به اجتماع ناسازگار نسبت به گذاره ها ضریب می دهد

وی اظهار داشت: حوزه سیاست گذاری علی الخصوص اجرا در جلب نظر و جذب اقدامات نسبت به افرادی که تک هنری هستند باعث می شود خودشان در این اجتماعات قرار بگیرند و در این مرحله رسانه ایفای نقش می کند و به آن اجتماع ناسازگار نسبت به گذاره ها ضریب می دهد و در جامعه تبدیل به قله توجه می کند و نهایتا سازه های بین این اجتماعات ساخته شده را ایجاد می کند.

کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی ادامه داد: از اینجا به بعد در حوزه شناختی به یک نتیجه واحد می رسد که این ناسازگاری ها تبدیل به یک محمل و یک گفتمان برای گفتگو درباره موضوعاتی علیه امنیت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و حتی پزشکی قرار می گیرد و این فضا را مدیریت می کند، لذا اگر رسانه قدرتمند باشد و این فرایند را درست درک کرده باشد می تواند اجتماعات سازگار شده را تبدیل به سازه کند.

دسترسی سریع
ساعت بیست و چهار و یک دقیقه