ساعت بیست و چهار و یک دقیقه دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت 16:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

ساعت بيست و چهار و يك دقيقه

كارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی: تبدیل دشمن به دوست سیاست رسانه‌های ضد مقاومت

داودی در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: تبدیل دشمن به دوست مهمترین سیاستی است که رسانه های ضد مقاومت کار می کنند.

1400/11/04
|
13:11
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر علیرضا داودی، کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی با حضور در برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» در مورد علوم شناختی، بررسی مدل های رسانه ای حوزه مقاومت در طراحی های آفندی گفت: سیاستگذاری در نزد رسانه های ضد مقاومت دو بخش امنیتی و خارجی دارد که حوزه ضد مقاومت بر اساس محیطی که در اختیارش به عنوان محیط مبارزه قرار می گیرد سیاستگذاری می کند.

وی افزود: ضد مقاومت ابتدا تمام مفاهیم را سیاسی برداشت می کند، مانند رابطه بین عربستان و رژیم صهیونیستی و رابطه امارات و رژیم صهیونیستی که این رابطه مند کردن تحولات و رویدادهای فی مابین یعنی اثر گذاشتن بر ذهن مخاطبی که مجموعه جریاناتی مثل رژیم صهیونیستی را در حال افول می بیند.

داودی تصریح کرد: رابطه مقابل این افول می شود تقویت روابط که اتفاقا ثابت کنند این فرایند در حال افول نیست، و این یعنی روابط بین الملل، یعنی رفت و آمد هیات های سیاسی، یعنی رسیدن به مفهوم مشترک سیاسی فی ما بین، یعنی تبدیل دوست به دشمن که رسانه های ضد مقاومت شروع به کار کردن آن می کنند.

کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی اظهار داشت: رسانه های ضد مقاومت برای اینکه سیاست گذاری در حوزه سیاسی شان را اعلام کنند با یک شیب و تراکنش بسیار بالایی مفاهیم شروع ارتباطات را بیان می کنند.

وی با بیان اینکه حوزه ضد مقاومت گرانیگاه خود را روی موضوعات سیاسی در ابتدا قرار داده سپس به حوزه نظامی، امنیتی، اقتصادی و نهایتا فرهنگی ختم می کند گفت: زمانی که صحبت از سیاستگذاری می شود باید دید نقطه شروع نقطه مطلوب و نقطه تبدیل در وضعیت سیاستگذاری رسانه های مقاومت برای تاثیر گذاری بر محیط مقاومت از کجا نشات می گیرد.

* ضعف رسانه های ضد مقاومت در نقطه تثبیت و تبدیل

داودی با اشاره به اینکه مبنای حوزه تثبیت، استمرار اصالت پیام در ذهن مخاطب است اظهار داشت: رسانه های ضد مقاومت به مرحله تثبیت و تبدیل به هیچ وجه نمی پردازند و سعی می کنند از آن عبور کنند.

وی ادامه داد: رسانه های ضد مقاومت همیشه خوب شروع می کنند و نقطه شروع خوبی دارند ولی در نقطه تثبیت و تبدیل به دلیل نقص جدی میدان و اینکه قابلیت این فرآیند را ندارند همیشه با ضعف مواجه اند.

کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی تصریح کرد: جریان ضد مقاومت در شروع انتقال پیام دو ساحت میزان قدرت مستند کردن پیام و میزان برد پیامی که تولید می شود را مد نظر قرار می دهد.

* رسانه های ضد مخاطب با مخاطبین نا همگون مواجه اند

داودی در ادامه با بیان اینکه اولین مسئله ای که برای ضد مقاومت در حوزه شناختی ایجاد می شود این است که ترکیبی از ناهمگونی های مخاطبین را باید بر اساس مفاهیم سیاسی، جامعه شناختی و روانشناختی تجزیه و تحلیل کند گفت: یکی از ایرادات جدی که در حوزه ضد مقاومت وجود دارد و به دلیل ذات و طبع این جریان قابل پوشش هم نیست، بحث گونه گونه بودن مخاطبینی است که در مواجهه با خود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در حوزه سیاست گذاری در حوزه رسانه در ساحت مقاومت با تاکید بر حوزه شناختی، این مسئله که هیچ هدفی استفاده از ابزارهای نامشروع را توجیح نمی کند برای رسانه های مقاومت حائز اهمیت است و وقتی وارد حوزه شناختی می شویم باید از تکنیک هایی استفاده کنیم که فعل اصلی این تکنیک ها رعایت اخلاق و اصول است.

* مهمترین ماموریت رسانه های ضد مقاومت

کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی تاکید کرد: مهمترین ماموریت رسانه های مقاومت در خصوص بحث ادراک و واقعیات بیان حقایقی است که در جوامع ضد مقاومت رخ می دهد ولی به هزار و یک دلیل پوشانده می شود که این دو هدف در کنار هم مشی سیاستگذاری جریان مقاومت است که دقیقا برعکس و با ضرایب خاص خود، مشی سیاست گذاری در جوامع ضد مقاومت محسوب می شود.


****پدافندی بودن ایراد رسانه های جریان مقاومت است

احسان رفاهی، کارشناس رسانه و خبرنگار در گفتگوی تلفنی با برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» در مورد علوم شناختی، بررسی مدل های رسانه ای حوزه مقاومت در طراحی های آفندی گفت: تاثیر گذاری بر مخاطب مسئله بسیار مهمی است که متاسفانه در رسانه های ما روی این موضوع که باید مورد توجه قرار می گرفت، سرمایه گذاری نشده تا علاوه بر مخاطب خودی بر روی جامعه غربی هم تاثیر گذار باشیم.

وی با بیان اینکه در قرن بیستم بعد ازشکل گیری انقلاب رسانه ای و هدایت افکار عمومی کارشناسان یک مفهوم به مفاهیم قدرت اضافه کردند گفت: در گذشته برای یک کشور ابر قدرت دو مولفه نظامی و اقتصادی مولفه های اساسی بودند ولی در قرن حاضر مولفه قدرت نرم هم به مولفه های نظامی و اقتصادی اضافه شد و غربی ها سرمایه گذاری بسیاری بر روی قدرت نرم انجام دادند تا بتوانند با قدرت نرم هدایت افکار عمومی را در دست بگیرند.

رفاهی با اشاره به این اینکه قدرت رسانه و تاثیر رسانه ها بر هدایت افکار عمومی را در زمان جنگ سرد هم به خوبی می توان دید گفت: در زمان جنگ آمریکا و شوری دو کشور نیروی هسته ای داشتند و قدرت نظامی آن ها برای دنیا خطرناک بود لذا تمرکز خود را بر قدرت نرم قرار دادند، تا سلطه خود را به جهان تحمیل کنند.

* تاکتیک تحریف خبر در برابر تاکتیک سانسور

وی ادامه داد: نکته مهم در این نبرد تاکتیک هایی است که دو طرف در مورد هم داشته اند، در آن زمان شوروی سابق از تکنیک سانسور که اخبار بیرون نباید می رفت و درز نمی کرد استفاده می نمود که این نقطه ضعفی برایش محسوب شد در برابر غربی هایی که از تاکتیک تحریف اخبار استفاده می کردند.

کارشناس رسانه تصریح کرد: آن زمان به دلیل سانسوری که در رسانه ها وجود داشت: مردم شوروی از اخبار و وقایع اطلاعاتی نداشتند و رسانه های غربی از این موضوع استفاده بهینه می کردند چون طرف مقابل هم اطلاعات نداده بود و وقتی آمریکایی ها و رسانه های غربی متوجه شدند که رسانه ها تا چه حدی بر افکار عمومی تاثیر گذار هستند استفاده از رسانه ها و قدرت نرم پس از پایان جنگ نرم نیز ادامه پیدا کرد و در پراگ دفتر رادیو فردا باز شد و شروع به تبلیغات رسانه ای و هدایت افکار عمومی مردم شرق اروپا که سال ها در بلاک خبری بودند را انجام داد.

وی با اشاره به تکنیک هایی که سلطه های رسانه ای را تقویت می کند گفت: از رسانه می توان استفاده های سیاسی کرد و به عنوان ابزار قدرت در تغییر حکومت ها بهره برد.

* گسترش ناتو در شرق اروپا با تفنگ نبود، با رسانه ایجاد شد

رفاهی اظهار داشت: گسترش ناتو در شرق اروپا با تفنگ به وجود نیامده با رسانه به وجود آمده است و در دوران انقلاب رنگین، آمریکا از نظر نظامی وارد کشورهای اروپای شرقی نشد بلکه با قدرت رسانه این کار را انجام داد و به اسم دموکراسی برای مردم کشورهای اروپای شرقی رویاهای رنگین ساخت و پس از فروپاشی اروپای شرقی نارضایتی عمومی بالا گرفت و این باعث شد سرمایه گذاری وسیع بر روی رسانه انجام شود و در انتخابات ها سعی می کردند با جو سازی رسانه ای افراد غرب گرا که منافع غرب را تامین می کردند روی کار بیاورند.

دسترسی سریع
ساعت بیست و چهار و یک دقیقه