پایش پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8:30 به مدت 55 دقیقه

عضو هیئت علمی دانشگاه هوائی شهید ستاری: همسویی علوم شناختی و رسانه بسیار اثرساز و اثرگذار است

محجوب در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: ارتباط، همسویی و همگرایی علوم شناختی و رسانه بسیار اثرساز و اثرگذار است.

1400/09/07
|
10:38
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر حسن محجوب، عضو هیئت علمی دانشگاه هوائی شهید ستاری، مدرس دانشگاه و دانش آموخته رشته پست دکتری دانشگاه استکهلم با حضور در برنامه «پایش» در مورد نقش علوم شناختی در اثر گذاری محتوای رسانه گفت: رسانه می تواند به ما کمک کند یافته های علوم شناختی را ترویج کنیم و در سطوح مختلف جامعه قرار دهیم و از طرفی توانمندسازی شناختی را انجام داده و به کمک رسانه می توانیم افراد را توانمند کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه می تواند به حفظ توانمندی های شناختی ما در ابعاد مختلف کمک کند تا سرمایه شناختی در جامعه شکل بگیرد گفت: سرمایه شناختی به عنوان سیستم عامل در جامعه عمل می کند و این سیستم عامل است که می تواند ارتباط بین ابعاد مختلف سخت افزاری و نرم افزاری (ابعاد سخت مانند سرمایه های اقتصادی و ابعاد نرم مانند سرمایه های اجتماعی) را برقرار کند و در نهایت می تواند کمک کند یک جامعه و ملت دارایی های خود را به سرمایه تبدیل کند.

***رسانه با زندگی مردم عجین شده است

محجوب تصریح کرد: رسانه یک ابزار نیست و بخشی از زندگی افراد است و در جوامع امروزی رسانه با زندگی افراد عجین شده است و همه افراد با رسانه بیدار می شوند، می خوابند، گفتگو می کنند، آموزش می دهند، کار اقتصادی انجام می دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هوائی شهید ستاری اظهار داشت: امروزه دیگر رسانه تنها ابزار انتقال پیام نیست، بلکه رسانه کل زندگی فرد را اداره می کند و بشر امروزی چه در سطح فردی، سازمانی، ملی، فراملی با رسانه عجین شده و رسانه بخشی از مکانیسم های آن است.

*** ضرورت ارتباط دو غول علوم شناختی و رسانه

این مدرس دانشگاه در ادامه با تاکید بر ضرورت تعامل اندیشمندان حوزه علوم شناختی و اندیشمندان حوزه رسانه با یکدیگر گفت: اگر اندیشمندان این دو حوزه، بال علوم شناختی را در کنار بال رسانه قراردهند با ترکیب بال های این دو غول مطمئن باشید چرخ های توسعه کشور ما به حرکت در می آید.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای تاثیر گذار بودن یک پیام باید سه مولفه اعتماد، اعتبار و زمان مند بودن را رعایت کرد بیان داشت: اعتماد به رسانه یک بعد شناختی و یک بعد عاطفی دارد بیشتر افرادی که در حوزه رسانه کار می کنند بعد شناختی رسانه را می بینند ولی در ارتباط بین بعد عاطفی و شناختی ورود نمی کنند.

دانش آموخته رشته پست دکتری دانشگاه استکهلم اظهار داشت: در تولید محتوا در رسانه باید به این نکته توجه کرد که اول باید مردم آن رسانه را دوست داشته باشند بعد آن را درک کنند نه اینکه در ابتدا ما در حوزه درک کار کنیم ولی مردم علاقه ای به آن رسانه نداشته باشند.

وی تصریح کرد: فعالان تولید محتوا در رسانه باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که سرایت خیلی از پیام های ما ساده نیست و نمی توان یک پیام را برای همه ارسال کرد
*** افزایش پیوند مخاطب با رسانه باعث تاثیر گذاری پیام می شود.

محجوب ادامه داد: با توجه به این اصل که انسان ها از افرادی تغییر می پذیرند که با آنها ارتباط نزدیک و صمیمی دارند باید این نکته را مد نظر داشت که اگر ارتباط بین مخاطب و صاحبان رسانه قوی باشد، رسانه تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت و در واقع وقتی پیوند مخاطب با رسانه بیشتر شود پیام تاثیر گذار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هوائی شهید ستاری ادامه داد: برای اینکه تولیدات رسانه ها تاثیر گذار و هدفمند باشد باید در کنار سه مولفه اعتماد، اعتبار و زمامند بودن به یافته های جدید علوم شناختی نیز توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد: تمدن بشر اگر توسعه یافته به دلیل اعتماد است و مردم در کشورهای اروپایی به رسانه ها اعتماد دارند و اعتماد سازی گام اول می باشد و گام بعدی اعتماد سازی شفافیت است که با آن رسانه می تواند اعتماد سازی را انجام دهد و با انتقال به موقع پیام تاثیر شگرفی ایجاد کند.

محجوب در ادامه بیان داشت: در رسانه هدف فقط ساحت شناخت افراد نیست هدف آن است که ساحت شناخت به ساحت رفتار بیانجامد.

دسترسی سریع
پایش