صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

مشاورسامانه هوشمند دررابطه با ایده جدید کارت سوخت گفت: سوخت گیری توسط کارت سوخت شخصی و به صورت نامحدود انجام می شود اما اگر کارت سوخت شخصی موجود نبود با کارت جایگاهداران با قیمت بالاتری سوخت گیری انجام می شود.

سعید عارفی، مشاور سامانه هوشمند سوخت کشور، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص قاچاق سوخت و ضرورت سهمیه بندی بنزین، اظهار کرد: در دو سال اخیر شاهد ثبات قیمت جهانی نفت و فرآورده های آن بودیم و نرخ فوب خلیج فارس در یک بازه زمانی بلند مدت بین 52 تا 56 سنت نوسان داشت.

وی افزود: قبل از نوسانات نرخ ارز در یک سال اخیر صرفه قاچاق بنزین در حدود 1200 تومان به ازای هر لیتر به نسبت فوب خلیج فارس بود و برای نفت و گاز این رقم 2000 تومان است که البته این رقم در کشورهای همسایه بالاتر است، در شرایط کنونی با نوسانات نرخ ارز این رقم برای هر لیتر بنزین 4000 تومان و برای نفت و گاز 5000 تومان شده است.

مشاور سامانه هوشمند سوخت کشور گفت: قاچاق سوخت به نسبت قاچاق سایر کالاها مجازات های کمتری در قانون دارد لذا این امر و همچنین به صرفه بودن قاچاق سوخت زمینه ای را برای تشویق افراد به این سمت فراهم کرده است.

عارفی بیان کرد: اعداد 40 و 20 میلیون لیتر قاچاق سوخت قطعا اعداد صحیحی نیست و مطابقتی با واقعیت های حوزه توزیع سوخت در کشور ندارد، سال 96، میانگین مصرف روزانه ما حدود 74 میلیون لیتر بوده و این عدد در سال 95، 70.6 لیتر بوده است یعنی حدود 7 درصد رشد مصرف را در این بازه زمانی داشته ایم.

وی ادامه داد: با فرض اینکه همین رشد مصرف 7 درصدی در سال 97 نیز تکرار می شد در 5 ماهه اول میانگین مصرف بنزین کشور به 82.1 میلیون لیتر رسیده و رشد مصرف حدود 10 درصد بوده است، لذا 3 درصد از این میزان را می توان به قاچاق نسبت داد که این عدد حداکثر 2.5 میلیون لیتر می شود، پس عدد 40 میلیون لیتر نمی تواند درست باشد و قطعا آمار قاچاق سوخت در این حجم نیست.

عارفی در خصوص راه های مقابله و همچنین مدیریت قاچاق سوخت توضیح داد: تا زمانی که بنزین با قیمت ارزان و به صورت نامحدود در کشور عرضه می شود قاچاق سوخت همچنان در جریان خواهد بود، لذا باید با سهمیه بندی بنزین یک میزان مشخصی را برای افراد دارای خودرو تعریف کنیم و اگر بیش از این میزان مصرف داشته باشند باید هزینه واقعی مصرف سوخت را بپردازند.

مشاور سامانه هوشمند سوخت کشور در ادامه این بحث گفت: این امر از دو جنبه دارای اهمیت است؛ اول اینکه در این شرایط افراد سهمیه اضافی برای قاچاق در اختیار ندارند، نکته مثبت دیگر این طرح برقراری عدالت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه امکان عملیاتی شدن سامانه هوشمند سوخت بدون تغییر قیمت وجود دارد اما نتایج آن بسیار محدود خواهد بود، تصریح کرد: ایده جدید در این جهت است که سوخت گیری توسط کارت سوخت شخصی و به صورت نامحدود انجام شود اما اگر به هر دلیل کارت سوخت شخصی موجود نبود با کارت جایگاهداران با قیمت بالاتری سوخت گیری کنند که این مقوله را نمی توان افزایش قیمت نسبت داد و تنها کنترل مصرف در این زمینه مدنظر است اما در درازمدت این سیاست پاسخگو نیست و باید به سمت اصلاح قیمت ها پیش برویم.


مرتبط با این خبر

  • پژوهش اقتصادی کالای لوکس شناخته می شود

  • پژوهش را در حوزه بانکداری باور نداریم

  • پاسپورت سیاسی؛ تسهیل گر فعالیت تجار ایرانی در خارج از کشور

  • کریدور آبی ایران به سوی دریاهای آزاد؛ راهی برای دورزدن تحریم ها!

  • بازار برق عراق مهیای حضور ایران

  • چابهار؛ ظرفیت مغفول بازرگانی ایران و افغانستان!

  • وجود نرخ های متعدد ارز مدیریت بازار را دشوار می کند

  • هیچ گونه طرح جامع آمایش سرزمینی در کشور نداریم

  • عدم وجود الزامات اجرایی یکی از مشکلات در تحقق برنامه هاست

  • توسعه پایدار منتج از آمایش سرزمینی است