صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

کارشناس صنعت خودرو گفت: در خصوصی سازی شکی نیست، اما نباید شرکت ها را با زیان انباشته به افرادی واگذار کنیم که آینده صنعت و اقتصاد را تخریب کنند.

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص کوچک سازی و کاهش تصدی گری دولت، اظهار کرد: همه کارشناسان در کوچک سازی دولت اتفاق نظر دارند اما نکته مهم اینجاست که نحوه خصوصی سازی باید چگونه باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر از 85 درصد اقتصاد در دست دولت است، افزود: شرکت های بسیار بزرگ دولتی با گردش مالی بالا و تجهیزات و امکانات در طی سه دهه گذشته با رشد عظیمی مواجه بوده اند که انتقال این شرکت های گسترده و بنگاه های اقتصادی بزرگ به بخش خصوصی مستلزم برنامه ریزی و دقت نظر در واگذاری آنهاست.

کریمی سنجری با اشاره به اینکه دولت ها تاجران موفق حتی سالم هم نیستند و بیشتر فسادها در حوزه اقتصاد دولتی رخ می دهد، بیان کرد: دولت ها با پول مردم برای مردم خرید می کنند، لذا در هزینه کرد، کیفیت کالا و خدمات دقت نظر و توجهی ندارند، قطعا اگر بنگاه اقتصادی برای مردم باشد تلاش می کنند که بهترین مدیریت در دخل و خرج و سایر موارد انجام بگیرد.

کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با رادیو گفت و گو ادامه داد: دولت های جمهوری اسلامی بعد از انقلاب شاید به دلیل عدم مسئولیت پذیری برنامه ریزی و نگاه بلندمدت را نسبت به مسائل کشور نداشته اند.

وی با بیان اینکه در افق 1404 برای صنعت خودرو پیش بینی های بلند پروازانه بر اساس سیاست های یک شبه تدوین شده، توضیح داد: بر طبق این سند، صادرات 30 درصدی خودرو، پیشرفت قطعه سازی با درصد مشخصی، افزایش 100 درصدی عمق ساخت محصولات، برندسازی و تولید دو پلت فرم ملی و اختصاصی عنوان شده است.

کریمی سنجری در ادامه افزود: هر هدفی که در خودروسازی غایت و آرمان بوده را تحت عنوان سیاست های 1404 تدوین کردیم، اما هیچ گاه به این اهداف نیز نزدیک نشده ایم، حتی در شرایط خوب کشور یعنی دوران برجام به حدی دچار سوء مدیریت بودیم و اهداف را دست نیافتی تعریف کردیم که رسیدن به آنها امکان پذیر نبود.

کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بدون شک باید خصوصی سازی رخ بدهد اما نباید شرکت ها را با زیان انباشته به افرادی واگذار کنیم که آینده صنعت و اقتصاد را تخریب کنند.

مرتبط با این خبر

  • اصلاح طلب یا اصولگرا فرقی ندارد؛ دست دزد باید کوتاه شود

  • خصوصی سازی یا تاراج بیت المال؟! +صوت

  • حاضرم گزارش خودروسازیها را به وزارت اطلاعات ارائه دهم!

  • تنها راه نجات اقتصاد کشور خصوصی سازی است

  • خصوصی کردن اموری که سی سال دولتی بوده، کار بسیار سختی است

  • برای برند سازی بنزین باید شرکت ملی پخش به بخش خصوصی واگذار شود

  • شرط لازم و کافی برای برند سازی بنزین، در خصوصی کردن همه بخش ها است

  • جدی ترین چالش خصوصی سازی،مقررات زدایی است

  • شرکت هایی که کالا و خدمات یارانه ای دارند را نمی توان به بخش خصوصی واگذار کرد

  • نوسانات موجود در بازار بورس،امری بدیهی و جزء ذات آن است.