صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اصلاح ساختار بودجه ای در کشور یک نگاه انقلابی و حرکت جهادی را می طلبد.

برنامه "گفت و گوی اقتصادی" با موضوع هزینه کردهای دولت و با حضور محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به اینکه نظام بودجه ریزی در کشور ما از سال 1325 و در شرایطی که دخل و خرج دولتها چندان مشخص نبود، آغاز شد گفت: قانون برنامه های پنج ساله و هفت ساله قبل از انقلاب و توسط مستشاران خارجی برای انجام اقدامات عمرانی در کشور نوشته شد.

حسینی با اشاره به ماده یکم از قانون محاسبات عمومی بیان داشت: طبق این ماده قانونی، بودجه کل کشور حاوی پیش بینی درآمدها و برآورد هزینه ها برای رسیدن به اهداف سیاست ها و برنامه های بلندمدت است.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به شاکله منابع بودجه افزود: شاکله منابع بودجه قبل از انقلاب بیشتر مربوط به فروش نفت و درآمدهای مالیاتی و فروش خدمات و کالاها بود و طبق طبقه بندی های جدید، درآمد ها به سه بخش عمومی، دارایی های سرمایه ای و تملک دارایی های مالی تقسیم می شوند.

وی در رابطه با هزینه کرد های دولت یادآور شد: هزینه های جاری دستگاه های دولتی مانند حقوق، مزایا و پول آب و برق و گاز و همچنین هزینه های سرمایه ای اعم از خرید تجهیزات و ساختمان ها و انجام اقدامات زیربنایی مانند پل و آب و راه از محل بودجه عمومی تأمین می شوند. تملک دارایی های مالی نیز بازپرداخت بدهی های دولت را در برمی گیرد که این نوع شاکله، شاکله ی بودجه های برنامه ای نام دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: تأکید مقام معظم رهبری بر تغییر و اصلاح ساختار نظام بودجه به این دلیل بود که بودجه های برنامه ای ما را اهداف اصلی نمی رساندند.

حسینی عنوان کرد: ما به دلیل عدم هماهنگی میزان عرضه و تقاضا و عدم استقبال بخش خصوصی از واگذاری ها، رقم های قابل توجهی را برای تامین درآمد در بودجه های سنواتی نوشتیم که در نتیجه واگذاری و کارآمدی شرکت های دولتی به حاشیه رفت و خود به خود شرکت را به نااهلان آن و با قیمت پایین تر واگذار کردیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تغییر در ساختار بودجه ای در وهله اول نیازمند شناخت چارچوب بودجه است گفت: ما بر اساس قوانین و مقررات حاکم اقداماتی را در مجلس شروع کرده ایم.

وی تصریح کرد: علت اعتقاد مقام معظم رهبری و همه ما به ناکارآمدی بودجه، عدم برخورداری از شفافیت لازم و پنهان کردن میزان کسری بودجه است. ما ارقامی را در داخل بودجه داریم که نحوه توزیع آن در اختیار قدرت چانه زنی افراد قرار می گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با رادیو گفت و گو، با انتقاد از رویکرد کسب درآمد در بودجه افزود: متاسفانه به آثار و تبعات اینگونه کسب درآمدها و فشار آن به بخش خصوصی و اشخاص حقیقی و حقوقی توجه نداریم. از طرف دیگر وجود مقررات نامتشابه بین دستگاه های اجرایی حضور سرمایه دار بخش خصوصی و مردم در جامعه را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده و هزینه مردم را افزایش داده است.

این مقام مسئول یادآور شد: آنچه که بتواند اصلاح ساختار بودجه را رقم بزند هنوز از طریق دولت به ما ارائه نشده است. کمیسیون بودجه مجلس آمادگی لازم برای اصلاح ساختار بودجه ای را دارد اما این اصلاحات نیازمند زیرساخت های مختلف است.

حسینی در پایان "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو، مطرح کرد: تغییر نظام بودجه ریزی مبتنی بر برنامه ریزی به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد نیازمند اصلاح قانون محاسبات است. به عبارت دیگر اصلاح ساختار بودجه ای در کشور یک نگاه انقلابی و حرکت جهادی را می طلبد.

مرتبط با این خبر

  • انحراف سرمایه گذاری بانکها از تولید به اموال غیرمنقول

  • نظام بانکی راه حلی جز اجرای "بانکداری بدون ربا" ندارد

  • بنگاهداری بانکها و تاثیرات مخرب آن بر اقتصاد ایران

  • سود بانکی همچنان پیشتاز/ تولید فاقد سود توجیهی است

  • بحران ارزی هم باعث نجات بانک های کشور نشد

  • مجلس لایحه اصلاح نظام بانکی را پیگیری جدی نمی کند

  • خرید و فروش پول در بانکها غیرشرعی است

  • نقش تسهیلات اعطائی بانکها در رشد اقتصادی

  • صندوق ها در ایران دچار بی هویتی شده اند

  • شستا به کانون فساد تبدیل شده