صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

پژوهشگر اقتصادی گفت: توسعه زیرساخت های بانکی و مالی، حقوقی و قانونی، انسانی و زیرساخت های نرم افزاری و امنیتی از جمله راهکارهای گسترش سیستم های الکترونیکی در بانکها به شمار می روند.

برنامه "گفت و گوی اقتصادی" با موضوع نقش بانکها در توسعه اقتصادی مبتنی بر تجارت الکترونیک با حضور دکتر پریسا یعقوبی پژوهشگر اقتصادی از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

یعقوبی با اشاره به نقش بانکها در توسعه اقتصادی بیان کرد: بانکها با جذب نقدینگی و تسهیلات اعطایی نقش مهم و موثری در توسعه اقتصادی کشور داشته و به تحقق اهداف سند چشم انداز و برنامه های توسعه ای کشور کمک می کنند.

وی با اشاره به کارکردهای مهم اقتصادی بانکها و بازارها گفت: پس انداز بیشتر و بهتر، تخصیص بهینه منابع، انتقال وجوه و افزایش نقدینگی و کاهش ریسک از جمله کارکردهای بانکی به شمار می روند که با بهینه سازی آن ها در یک فضای رقابتی و شفاف می توان در بلند مدت به رشد اقتصادی، افزایش تولید و اشتغال رسید.

پژوهشگر اقتصادی با اشاره به وجود فضای رقابتی بانکهای دنیا در اثر رشد و گسترش فناوری اطلاعات افزود: کشور ما به دلیل زیرساختهای ضعیف امکان رقابت با دیگر کشورها را نداشته و عملکرد مناسبی از خود بروز نداده است.

یعقوبی با نگاهی اجمالی به برخی شاخص های بانکداری الکترونیکی بیان داشت: طبق اطلاعات بانک مرکزی به طور متوسط از سال 1384 تا سال 1397 صدور کارت های بانکی با حدود 45 درصد رشد، در زمینه خودپردازها 30 درصد و در زمینه پایانه شعب نیز 23 درصد رشد داشتیم که در نگاه اول رشد خوبی به نظر می رسد اما نسبت به عملکرد خوب کشورهای پیشرفته به شدت پایین است.

وی با اشاره به مشکلات بانکداری الکترونیکی در ایران از منظر بانکی و مشتریان گفت: نبود یک سیستم فراگیر و یکپارچه متمرکزی بین بانکها و مشکلات زیرساخت های موجود در شبکه های مخابراتی و عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت از جمله مشکلات در این حوزه هستند. علاوه براین، فشار تحریمها و هزینه های بالا نیز استفاده آسان از خدمات بانکی و کارت های هوشمند را با مشکل مواجه کرده است.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: مشکل دیگر پول و سرمایه ای است که به دلیل نگرانی های فعلی از کشور خارج می شود و در اینجا باید بانک مرکزی و وزارت ارتباطات باید بسترسازی لازم را برای زیرساخت های شبکه ای فراهم کنند.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی استفاده از بانکداری و تجارت الکترونیک گفت: عدم اعتماد به حفظ حریم شخصی مشتریان توسط بانکها از جمله مسائلی است که باعث می شود مردم به بانکداری الکترونیک اعتقادی نداشته باشند. بنابراین آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضروری و در عین حال موثر است.

یعقوبی با اشاره به عملیاتی ترین راهکارها برای ارائه سرویس الکترونیک بانکها به مشتریان مطرح کرد: توسعه زیرساخت های بانکی و مالی، توسعه زیرساخت های حقوقی و قانونی، توسعه زیرساخت های انسانی و توسعه زیرساخت های نرم افزاری و امنیتی از جمله راهکارهای گسترش سیستم های الکترونیکی در بانکهاست.

مرتبط با این خبر

  • ضعف سیستم کشف تقلب؛ بلای جان دستگاه های خودپرداز شخصی +صوت

  • ریسک فقدان شفافیت مالی بر گردن بانک ها افتاد

  • رقم بدهی ها به بانکها دو برابر آمار اعلام شده است

  • شعب بانکی هزینه های خود را از جیب مردم پرداخت می کنند