صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران بیان کرد: اگر ارتقاء جایگاه و رتبه به ارائه پتنت بستگی داشته باشد، قاعدتا شاهد دانشگاه های نسل سوم در حوزه علوم پزشکی خواهیم بود.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع دانشگاه های نسل سوم در بحث دانشگاه های علوم پزشکی و با حضور دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی متخصص ژنتیک و رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران روانه آنتن شد.

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی با بیان اینکه حوزه علوم پزشکی در دو بخش بالین و علوم پایه قرار دارد، گفت: بخش بالین عموما به صورت عملیاتی است و اگر به دانش فنی دستیابی می شود، خیلی زود اثر آن را در جامعه می بینیم. اما در علوم پایه اگر کشف جدیدی رخ دهد، دوره و بازه زمانی طولانی تری را برای ورود به بازار نیاز دارد.

وی تصریح کرد: مهمترین کاری که برای سرعت بخشی در موضوع دانشگاه های نسل سوم می توان انجام داد، تهیه زیرساخت ها است. نظام ارزیابی برای اعضای هیئت علمی در یک مجموعه مثلا کشاورزی به جای آنکه در اصلاح نژاد دام و طیور و همچنین "پتنت" کار کند، به سمت تولید مقاله آمده است. معیارهای اعضای هیئت علمی و اساتید باید دانشجویی باشد که تربیت می کنند و اگر این دانشجو برای دفاع از پایان نامه، باید مقاله ISI ارائه دهد، اساسا مسیر حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، متوقف می شود.

این متخصص ژنتیک ادامه داد: وقتی محور فعالیت ها، دانشگاه های نسل سوم است، باید به جای تمرکز روی مقاله، به "پتنت" توجه کنیم و خیلی از دانشگاه های دنیا نیز پتنت محور هستند و دستاوردهایشان را میلیون ها دلار می فروشند و یک واکسن و یا داروی جدید تولید می شود. بنابراین زیرساخت ها و آئین نامه ها باید همگام با حرکت دانشگاه ها، برای ایجاد نسل سوم، تنظیم و فراهم شوند.

وی با اشاره به نقش اساتید در ایجاد دانشگاه های نسل سوم، اظهار کرد: اگر ارزیابی و ارتقاء یک عضو هیئت علمی دانشگاه، سالانه فقط بر اساس مقالات یا ساعت آموزشی و تالیف کتاب باشد، مسلما وقت کمتری برای ایجاد یک علم کاربردی و به تبع، ایجاد کسب و کار خواهد داشت اما اگر ارتقاء جایگاه و رتبه به ارائه پتنت بستگی داشته باشد، قاعدتا شاهد دانشگاه های نسل سوم در حوزه علوم پزشکی خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران بیان کرد: با ایجاد هسته های دانش بنیان و یا شرکت های دانش بنیان که دانشجو از زمان دانشجویی در آن اشتغال و کسب درآمد داشته باشد، قطعا دغدغه اشتغالی که امروز برای فارغ التحصیلان ارشد و دکترا داریم را نخواهیم داشت زیرا آغاز اشتغال از درون دانشگاه خواهد بود و سپس خود را به شرکت های بزرگ متصل خواهد کرد.

مرتبط با این خبر

  • کاهش کیفیت تحصیلات تکمیلی ارمغان مدرک گرایی دانشجویان

  • کمیت گرایی در دانشگاه؛ نادیده گرفتن آینده پژوهی

  • کمی گرایی، سبب بیکاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی می شود

  • بررسی صدور پروانه شکار و شکار قوچ نر پیر در گفت و گوی علمی

  • چالش های کمیت و کیفیت در دوره های تحصیلات تکمیلی

  • جایگاه دریافت سند تحول از نگاه افراد مختلف، متفاوت است

  • سکوت معنادار شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازنگری سند تحول بنیادین

  • اراده ای برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود ندارد

  • نسل بندی دانشگاه ها یک الگوی وارداتی است

  • کسب و کار، محور دانشگاه های نسل سوم است