صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: نسل های دانشگاه ها را خودمان تقسیم بندی نکرده ایم و اینها بر اساس روند دانشگاه های کشورهای اروپایی و غربی هستند و در واقع داریم از یک الگوی وارداتی استفاده می کنیم.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع دانشگاه های نسل سوم در بحث دانشگاه های علوم پزشکی و با حضور دکتر حمید جمال الدینی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد روانه آنتن شد.

حمید جمال الدینی با بیان اینکه تا زمانی که دنباله روی تقسیم بندی های دانشگاه ها بر اساس الگوی بیرونی باشیم و شان این تقسیم بندی ها و نسل بندی ها را ندانیم، نباید منتظر اتفاق خاصی بود، گفت: نسل های دانشگاه ها را خودمان تقسیم بندی نکرده ایم و اینها بر اساس روند دانشگاه های کشورهای اروپایی و غربی هستند و در واقع داریم از یک الگوی وارداتی استفاده می کنیم.

وی اضافه کرد: اگر آن الگو را از کشورهای غربی می گیریم، باید ببینیم چه شاخص هایی برای تغییر نسل دانشگاه ها دارند. آنها در ابتدا متوجه شدند دانشگاهی که ثروت تولید نکند، فایده ندارد و به همین دلیل دانشگاه های نسل جدید ثروت ایجاد کردند اما برای این ثروت، افراد مجبور بودند چند شیفت کار کنند. این باعث آسیب دیدن خانواده ها می شد و به همین دلیل متوجه شدند باید قدم بعدی این باشد که دانشگاه ها رفاه ایجاد کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد با بیان اینکه انسان هیچ گاه قانع نمی شود، درباره نسل پنجم دانشگاه ها اظهار کرد: نسل پنجم با ادبیاتی خاص، دانشگاه های قانع هستند یعنی این را در میان مردم خودشان ترویج کنند که از وضع خودشان راضی باشند.

وی خاطرنشان کرد: ایران دارای یک هویت مستقل است و از این کشور مکتب ابن سینا و ملاصدرا خارج شده است. امروز مباحث خردورزی در اروپا وارد اهداف دانشگاه هایشان شده است اما در ایران از هزار سال پیش حکمت وجود داشته است. می توان برای علم سه ارزش را تقسیم بندی کرد؛ ارزش ذاتی علم، ارزش کاربردی علم و ارزش علم به معنای غایی. در واقع باید مشخص شود علم که بستر آن دانشگاه است، چه کاری انجام دهد؟ در ادبیات خاص ایران، علم قرار است انسان ها را به کمال برساند.

مرتبط با این خبر

  • سرمایه گذاری در علم، راه حل بشر برای جلوگیری از جنگ!

  • تحلیل کاربردهای رابطه بین علم، جامعه و صلح

  • به علوم پایه در کشور بها داده نشده است

  • علوم پایه جلوی بسیاری خرافات را گرفته است

  • علوم کاربردی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است

  • مفهومی بنیادی در پشت واژه های علوم کاربردی و علوم پایه وجود ندارد

  • علوم پایه؛ موتور محرکه جامعه بشری است

  • گفت و گوی علمی به دنبال کاربرد امروز علوم پایه

  • لزوم استفاده از وقف برای کارهای پژوهشی نخبگان

  • وقف؛ نماینده دین در عرصه علم است