صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

کارشناس پژوهش های دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش گفت: آمار نشان می دهد در وزارت آموزش و پرورش، تقریبا پنج برابر یک وزارت خانه ای مانند نفت، نیروی انسانی و کارمند در آموزش و پرورش وجود دارد.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع ضرورت تحول در دیدگاه های برنامه های درسی و محتوای کتاب ها و با حضور مهندس فرشید فرزان کارشناس پژوهش های دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

فرشید فرزان در آغاز با بیان اینکه در حوزه تحول و هر تغییر بنیادینی که در بخش کتاب های درسی به دنبال آن هستیم، باید با نیازسنجی همراه باشد، گفت: تحول یعنی راهکارهایی را در خصوص دسترسی به نیازها و حل مشکلات موجود طراحی کنیم. در تاریخ 50 سال حوزه آموزش، تحولات زیادی را شاهد بوده ایم و در دوره های مختلف سعی کرده ایم با توجه به تغییر ضرورت های فرهنگی و علمی در کشور، بتوانیم مبانی آموزشی را نیز تغییر دهیم که در حوزه آموزش این تغییرات را با نام سندهای بنیادین می شناسیم.

وی با تصریح بر اینکه چالش ها در حوزه آموزش و پرورش بنیادین هستند، عنوان کرد: اگر چالش ها را به دو حوزه کلان و خرد تقسیم کنیم، می توانیم پاسخ بهتری برای این سوال که چرا بعد از چهل سال به اهداف مان نرسیده ایم، ارائه دهیم. نخستین چالشی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد، حجم بالای نیروی انسانی در یک سازمان است. آمار نشان می دهد در وزارت آموزش و پرورش، تقریبا پنج برابر یک وزارت خانه ای مانند نفت، نیروی انسانی و کارمند در آموزش و پرورش وجود دارد. این موضوع، آموزش و پرورش را به یک روزمرگی دچار می کند یعنی تمام دغدغه این وزارت خانه تامین مالی نیروی کار خواهد بود.

کارشناس پژوهش های دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته وقتی از نیروی انسانی بالا سخن می گوییم به معنای زیاد بودن نیست بلکه به معنی ساماندهی است. در آموزش و پرورش یک واحد مشخص داریم که می خواهد به صورت متمرکز تمام این نیروی انسانی را مدیریت کند و در نتیجه در رده های پایین کنترل از دست می رود. در حال حاضر بیش از یک میلیون نیروی انسانی در آموزش و پرورش کار می کنند درحالیکه در وزارت نفت حدود 200 هزار نفر شاغل هستند.

مرتبط با این خبر

  • شیوه تحقق مرجعیت علمی و فناوری در کشور

  • الگوی کشت مبتنی بر متغیرهای اقلیمی و اقتصادی است

  • نبود اهرم قانونی برای الگوی کشت، یکی از دلایل اجرا نشدن آن است

  • الگوی کشت و تاثیر آن بر امنیت آبی و غذایی کشور

  • ارزش افزوده در کشاورزی در گرو بکارگیری عملی تحقیقات است

  • حل مشکلات کشاورزی؛ هدف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

  • نقش سازمان تحقیقات کشاورزی در آینده کشاورزی ایران

  • از نظر عدالت آموزشی، حال آموزش و پرورش اصلا خوب نیست

  • عدالت آموزشی یعنی امکان برخورداری همه آحاد جامعه از خدمات آموزشی

  • انجمن اولیا و مربیان به عدالت آموزشی کمک می کند