صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس به برنامه ششم توسعه و دیگر اسناد بالادستی اشاره کرد و گفت: نظارتی که به عنوان کمیسیون آموزش بر وزارت علوم انجام می دهیم، پیگیری اسناد بالادستی است.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع شاخص های ارزیابی آموزش عالی و با حضور دکتر امیر شهاب شاه میری عضو هیئت مدیره انجمن ارتباط صنعت و دانشگاه و دکتر محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

امیر شهاب شاه میری در آغاز با بیان اینکه در نظام آموزش عالی مانند همه بخش های دیگر، ارزیابی صورت می گیرد، گفت: این ارزیابی ها دو دسته درونی و بیرونی هستند. ارزیابی درونی توسط سازمان، دانشگاه و یا وزارت علوم انجام می شود تا شرایط خودمان را بدانیم و در نهایت برای بهبود آن اقدام کنیم. ارزیابی بیرونی توسط یک موسسه برای دیگران انجام می شود.

وی اشاره کرد: ارزیابی بیرونی اصولا با فرهنگ سنتی ما سازگار نیست و پدیده ای غربی و پیامد صنعتی شدن است اما از آنجا که می خواهیم صنعتی شویم باید این راه را برویم و رتبه بندی ها را بپذیریم. در حقیقت ارزیابی بیرونی همان نظام رتبه بندی دانشگاه ها یا رنکینگ است.

عضو هیئت مدیره انجمن ارتباط صنعت و دانشگاه از نظام های رتبه بندی بیرونی گفت و اظهار داشت: معروفترین نظام های رتبه بندی، شانگهای است که از چین آغاز شده است و نخستین در این زمینه محسوب می شود. نظام دوم معروف نظام رتبه بندی تایمز است که مرکز آن آمریکا و انگلستان است.

وی افزود: در انجمن ارتباط صنعت و دانشگاه، با همکاری انجمن فناوری و اطلاعات ایران، نظام مستقل و خصوصی را برای رتبه بندی دانشگاه ها در حال طراحی هستیم. این نوع نظام ها، عموما بهتر است مستقل از نظام وزارت علوم باشند و پارامترهای این نظام مبتنی بر وب است.

در ادامه محمدمهدی زاهدی به موضوع نظارت اشاره کرد و گفت: موضوع نظارت اهمیت بسیار زیادی دارد. این نظارت به دو صورت درونی و بیرونی انجام می شود یعنی وزارت علوم خودش دارای یک نظارتی درونی است و یک نظارت بیرونی توسط سیستم های نظارتی مانند مجلس، دیوان محاسبات، شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی نهاد ریاست جمهوری انجام می شود.

وی اضافه کرد: واقعیت تلخ این است که مجلس شورای اسلامی به دلیل مکانیزم و شیوه انتخابات، عمده وقتشان را صرف رفع نیازها و نیازهای شهری شان می کنند و مجلس در بعد نظارتی ضعیف بوده است. در کمیسیون آموزش تحقیقات سعی کرده ایم در حوزه هایی که نیاز به بازرسی و بررسی است، ورود کنیم. در این زمینه حتی از ماده 236 آئین نامه داخلی مجلس استفاده کردیم. در کنار این موضوع، بازدید های میدانی و سفرهای استانی داریم و به این شکل از شرایط دانشگاه ها و آموزش عالی مطلع می شویم.

عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس به برنامه ششم توسعه و دیگر اسناد بالادستی اشاره کرد و گفت: نظارتی که به عنوان کمیسیون آموزش بر وزارت علوم انجام می دهیم، پیگیری اسناد بالادستی است، ضمن اینکه به صورت خاص نیز برای هر دانشگاه به صورت جداگانه نظارت وجود دارد.

مرتبط با این خبر

  • آموزش عالی باید در حوزه نوآوری ارزیابی شود

  • ارزیابی کیفیت کاری دانشگاه ها، باید توسط یک ارگان مستقل انجام شود