صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

شریعت با تصریح بر اینکه خروجی و اثربخشی هیئت های علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در بخش تحقیقات بالا نیست، گفت: با وجود محققین خوب در دانشگاه‌ها، اما چون منابع مالی و امکانات در دست این افراد نیست، نمی توان کار تحقیقاتی مثمر ثمر انجام داد.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع ضرورت تشکیل تیم های تحقیقات جمعی در دانشگاه ها و با حضور دکتر افشین شریعت استاد دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران و دکتر رضا آمری استاد دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه تهران به روی آنتن رفت.

افشین شریعت در آغاز ضمن تاکید بر اینکه باید مزیت های نسبی را برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقات تیمی در نظر بگیریم، گفت: این مزیت های نسبی باید در دانشگاه ها مشخص شوند. اگر دانشگاه ها برای خودشان یکسری محورها و ماموریت ها را در نظر بگیرند، می توانند قله های علم و فناوری را مشخص کنند.

وی تاکید کرد: باید در سطح کشور در زمینه های مختلف، دانشگاه هایی که دارای یک پتانسیل هستند را به طوری برنامه ریزی کنیم تا اگر یک وزارت خانه یا صنعت می خواهد در رشته تخصصی کار کند، می داند به کدام دانشگاه ها برود و در حقیقت این دانشگاه ها و مراکز علمی می توانند به عنوان یک مرجع علمی محسوب شوند.

استاد دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با رادیو گفت و گو با اشاره به اینکه اساتید دانشگاه ها کارهای تحقیقاتی زیادی انجام می دهند و روی یک کار متمرکز نیستند، عنوان کرد: یکی از دلایل این موضوع آن است که بعضا تقاضاهایی که برای کارهای پژوهشی وجود دارد، متنوع است.

وی اضافه کرد: به تازگی وزارت ارتباطات تلاش کرده است، بر اساس رشته های مورد نیاز، دانشگاه ها را دسته بندی کرده است تا بر اساس نیاز، کارهای تحقیقاتی را به آن ها واگذار کنند.

رضا آمری در ادامه با اشاره به اهمیت تحقیقات در جوامع، تاکید کرد: اهمیت این موضوع سبب می شود، کارهای تحقیقاتی حتما به شکل گروهی و تیمی انجام شود. این الگو در همه دنیا کم و بیش رعایت می شود و در کشورهایی که در حوزه علم و فناوری پیشتاز هستند، این موضوع اهمیت بیشتری دارد.

استاد دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه تهران بیان کرد: در ایران مباحث مربوط به ارتباط دانشگاه و صنعت و تشکیل هسته های پژوهشی جدید نیست و سال ها است که درباره این موارد بحث و گفتگو می شود و همه دانشگاه ها از آن ها، تحت عنوان هسته ها و واحدها و همچنین قطب های پژوهشی و علمی برخوردار هستند و در این زمینه طرح های بین دانشگاهی و کلان ملی مطرح می شود.

وی با تصریح بر اینکه خروجی و اثربخشی هیئت های علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در بخش تحقیقات بالا نیست، گفت: با وجود متخصصین و محققین خوب در دانشگاه ها، اما چون منابع مالی، امکانات و برنامه در دست این افراد نیست، نمی توان کار تحقیقاتی مثمر ثمر انجام داد.

مرتبط با این خبر

  • کاربرد فناوری نانو در صنعت آب کشور

  • مشاغل جایگزین کشاورزی در جذب روستاییان ناموفق بوده است

  • مشاغل جایگزین کشاورزی حتما باید غیر آب بر باشند

  • توریسم روستایی، ایجاد اشتغال و جایگزینی برای کشاورزی

  • اشتغال‌زایی جایگزین بخش کشاورزی در گفت و گوی علمی

  • نظام های لازم برای اداره بخش کشاورزی به درستی طراحی نشده اند

  • سلامت دیجیتال را در گفت و گوی علمی جستجو کنید

  • 97 درصد از بخش کشاورزی در ایران خصوصی است

  • اشتغال تحصیلکرده های بخش کشاورزی در گرو کوچک سازی دولت است

  • وجود هسته های متمرکز تیمی در کارهای تحقیقاتی یک الگوی جهانی است