صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

هادوی با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به آموزش عالی می تواند مفسده آمیز باشد، گفت: تا وقتی فضا و بستر لازم را آماده سازی نکنیم و سالم سازی صورت نگیرد، فساد آور خواهد بود و تجربه آن را در صنایع دیگر دیده ‌ایم.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع خصوصی سازی آموزش و با حضور محمد مهدی هادوی محقق، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق پژوهشگاه مواد و انرژی به روی آنتن رفت.

محمدمهدی هادوی در آغاز با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به آموزش عالی می تواند مفسده آمیز باشد، گفت: تا وقتی فضا و بستر لازم را آماده سازی نکنیم و سالم سازی صورت نگیرد، فساد آور خواهد بود و تجربه آن را در صنایع دیگر دیده ایم. اگر مدرک گرایی در کشور وجود نداشته باشد و صرف داشتن مدرک، موجب افزایش حقوق برای افراد نشود، یک رقابتی بین افراد ایجاد می شود تا به دانشگاه های برتر و برگزیده بروند تا با پرداخت شهریه، توانمندی هایشان را افزایش دهند اما حقیقت آن است، این شرایط در کشور وجود ندارد و با توجه به مدرک گرایی شاهد خرید و فروش مدارک دانشگاهی یا پایان نامه هستیم.

رئیس سابق پژوهشگاه مواد و انرژی در گفتگو با رادیو گفت و گو تاکید کرد: باید قبل از اینکه بحث خصوصی سازی در آموزش عالی مطرح شود، شرایط استقلال دانشگاه را فراهم کنیم یعنی باید مجموعه های آموزشی و پژوهشی و دانشگاهی روی پای خودشان بایستند و در یک فضای رقابتی کار کنند و بعد از آن آماده واگذاری به بخش خصوصی خواهد بود.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی به دنبال نفع مادی خود است و بنابراین اگر نتوانیم یک فضای سالم ایجاد کنیم، از مسیر میانبر به دنبال بیشترین سود خواهیم بود و به همین جهت شاهد هستیم اکثر موسسات عالی که خصوصی اداره می شوند، موفق نیستند. البته یکی از دلایل عدم موفقیت، رقابت با بخش دولتی با اعتبارات دولتی است اما از سوی دیگر مدرک گرایی در کشور موجب کاهش سطح کیفیت آموزش عالی شده است و در نتیجه باعث شده، خروجی های ملموس و منطقی و قابل قبولی از موسسات آموزش عالی خصوصی نداشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر ضرورت استقلال دانشگاه ها عنوان کرد: با توجه به همه مصوبه هایی که داریم اجازه نداده ایم دانشگاه ها مستقل اداره شوند و همچنان تابع دستورالعمل های بالاسری هستند و در نتیجه از خود توانی ندارند. دانشگاه ها با توجه به این عدم توانایی، نمی توانند دنبال بهبود کیفیت باشند تا مستقل عمل کنند و وقتی هم دانشگاه ها مستقل عمل نکنند، به دنبال پول بیشتر خواهند بود.

این محقق و پژوهشگر بیان کرد: اگر بتوانیم ابتدا در مرحله انتقال از دولتی صرف به بخش خصوصی، منطقه انتقالی ایجاد کنیم که باعث استقلال دانشگاه ها شود، می توانیم بستر و فضا را برای بخش خصوصی سالم و درست در دانشگاه ها فراهم کنیم که این مهم می تواند در یک افق 20 ساله رخ دهد.

مرتبط با این خبر

  • تحلیل ساختاری مباحث کلان کشور با ذره بین علم و آموزش

  • حل معضلات و مشکلات جامعه امروز نیازمند دروس میان رشته ای است

  • دروس میان رشته ای زندگی بهتری برای مردم می سازد

  • رشته‌های میان رشته‌ ای بر اساس انتقال فناوری شکل گرفتند

  • برخی نظام های رتبه بندی دانشگاه، گمراه کننده است

  • دانشگاه ها خود را به مقالات محدود کرده‌اند

  • تجهیزات آزمایشگاهی؛ ایجاد نوآوری و ارتقاء رتبه دانشگاه ها

  • تعدد نظام رتبه بندی دانشگاه ها چالش محسوب می شود

  • ورود به بازی رتبه بندی برای دانشگاه مضر است

  • بسیاری دانشگاه های کشور از فقدان آزمایشگاه استاندارد رنج می برند