صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: یکی از مهمترین شاخص ها در رتبه بندی دانشگاه ها، مربوط به آزمایشگاه است که در حال حاضر خیلی از دانشگاه های کشور فاقد آزمایشگاه های استاندارد هستند.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع رتبه بندی دانشگاه ها و با حضور دکتر محمد تقی احمدیان استاد دانشگاه صنعتی شریف روی آنتن رفت.

احمد تقی احمدیان در آغاز با اشاره به رتبه بندی دانشگاه ها توسط سازمان های بین المللی گفت: این رتبه بندی ها شاخص های مختلفی دارند که بخشی از آن ها علمی است و بخشی دیگر مربوط به امکانات و تجهیزات و همچنین ارتباطات بین دانشگاهی و خارج از دانشگاه است.

وی با ذکر چند نمونه از شاخص های اثرگذار در رتبه بندی خارجی اظهار کرد: در رتبه بندی حضور اساتید به نام خارجی برای سخنرانی در دانشگاه، وجود اساتید خارجی برای اقامت در دانشگاه و توزیع دانشجویان یک دانشگاه داخلی در دانشگاه های خارجی نقش اساسی دارند که البته متاسفانه در این زمینه با محدودیت هایی روبرو هستیم و اگر امکاناتی داشتیم که می توانستیم این شرایط را فراهم کنیم، قطعا رتبه دانشگاه های کشور بالاتر بود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با رادیو گفت و گو اظهار کرد: بعضی دیگر از شاخص ها، مربوط به آزمایشگاه های دانشگاه ها است که در حال حاضر خیلی از دانشگاه ها فاقد آزمایشگاه های استاندارد هستند. امروز رتبه دانشگاه شریف در جهان 400 است و این صرفا نشان دهنده شرایط علمی دانشگاه نیست و فاکتورها و شاخص های دیگری اثرگذار هستند که نبود آن ها باعث از دست رفتن بسیاری از امتیازها می شود؛ اگر این فاکتورها وضعیت مناسبی داشتند، قطعا رتبه دانشگاه شریف نیز بهتر بود.

وی تصریح کرد: رتبه بندی دانشگاه مبین از وضعیت علمی دانشگاه های علمی در هر سال است. رتبه بندی های خارجی توسط شرکت های مختلفی از سراسر جهان انجام می شود که برخی از آن ها چینی، برخی آمریکایی و برخی دیگر نیز اروپایی هستند و به همین جهت این رتبه بندی ها سیاسی نیستند.

احمدیان در ادامه با اشاره به ارتباط گسترده دانشگاه شریف با صنعت در مقایسه با دیگر دانشگاه های کشور، گفت: البته نمی توان انتظار داشت همه اساتید در تمام دانشگاه ها در این عرصه فعالیت کنند زیرا باید هم در مرزهای دانش فعال باشیم و هم در زمینه کمک به صنعت تلاش مضاعف داشته باشیم. حرکت در مرزهای دانش سبب خواهد چند سال بعد در حوزه فناوری پیشرفت کنیم و از سوی دیگر باید صنعت کشور را فعال کنیم تا بتوانیم چرخ کشور را بگردانیم.

مرتبط با این خبر

  • صنعتگران، اعتقاد و باور لازم به رشته های علوم انسانی را ندارند

  • مشکلات امروز، ناشی از اداره کردن مدیریت به شیوه مهندسی است

  • ارتباط علوم انسانی و صنعت امری ضروری است

  • تحلیل ساختاری مباحث کلان کشور با ذره بین علم و آموزش

  • حل معضلات و مشکلات جامعه امروز نیازمند دروس میان رشته ای است

  • دروس میان رشته ای زندگی بهتری برای مردم می سازد

  • رشته‌های میان رشته‌ ای بر اساس انتقال فناوری شکل گرفتند

  • برخی نظام های رتبه بندی دانشگاه، گمراه کننده است

  • دانشگاه ها خود را به مقالات محدود کرده‌اند

  • تجهیزات آزمایشگاهی؛ ایجاد نوآوری و ارتقاء رتبه دانشگاه ها