صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

امیر رضا اصنافی ازدیاد نظام های رتبه بندی را چالش دانست و اظهار داشت: از عربستان سعودی تا تایوان و شانگهای و در بسیاری از کشورهای دیگر، نظام‌های رتبه‌بندی مختلفی وجود دارد.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع رتبه بندی دانشگاه ها و با حضور دکتر امیر رضا اصنافی عضو هیئت علمی گروه اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی روی آنتن رفت.

امیررضا اصنافی در آغاز با تصریح بر اینکه وقتی موضوع کیفیت دانش مطرح می شود، نمی توان بدون داشتن شاخص ها و معیارها، نسبت به ارزیابی برون دادهای علمی اقدام کرد، گفت: حوزه علم سنجی با استفاده از شاخص هایی معین نسبت به رتبه بندی دانشگاه ها اقدام می کند.

وی اشاره کرد: اساس رتبه بندی دانشگاه ها این است که رقابتی را بین موسسات آموزشی ایجاد کنیم تا آن ها بتوانند وضعیت فعلی خودشان را شناسایی و ارتقاء دهند. دانشگاه های ایران برای اینکه بدانند در سطح جهان در چه وضعیتی قرار دارند نیاز دارند وضعیت خودشان را در میان دانشگاه های کشورهای دیگر بر اساس شاخص های جهانی بسنجند.

عضو هیئت علمی گروه اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با رادیو گفت و گو ازدیاد نظام های رتبه بندی را یک چالش دانست و اظهار داشت: از عربستان سعودی تا تایوان و شانگهای و در بسیاری از کشورهای دیگر، نظام های رتبه بندی مختلفی وجود دارد که این باعث کاهش اعتبار نظام های رتبه بندی می شود.

وی اشاره کرد: معروف ترین و شاخص ترین و همچنین باسابقه ترین آن ها «کیو، اس»، «لایدن»، «شانگهای» و «تایمز» است که کامل تر و جامع تر از بقیه نظام های رتبه بندی عمل می کنند و البته در ایران نیز نظام رتبه بندی ویژه خودمان را نیز در اختیار داریم.

اصنافی ابراز داشت: زیاد بودن نظام های رتبه بندی، دانشگاه ها را سردرگم می کند زیرا آن ها نمی دانند با کدام نظام و شاخص در مسیر خود حرکت کنند، اما از سوی دیگر اگر در حوزه سیاست گذاری کلان دانشگاه، برنامه ریزی اساسی داشته باشیم و بتوانیم اعضای هیئت علمی را به سمت نقطه اشتراک شاخص ها حرکت دهیم، می توانیم وضعیت بهتری را در شاخص های علمی دانشگاه ها ایجاد کنیم.

وی درباره معیارها و شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها اظهار کرد: داشتن دانشجوی خارجی، تعامل با دیگر دانشگاه ها، وجود آزمایشگاه ها و سخت افزار مناسب در دانشگاه ها و همچنین اعزام دانشجو به خارج از کشور از جمله معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها است.

مرتبط با این خبر

  • صنعتگران، اعتقاد و باور لازم به رشته های علوم انسانی را ندارند

  • مشکلات امروز، ناشی از اداره کردن مدیریت به شیوه مهندسی است

  • ارتباط علوم انسانی و صنعت امری ضروری است

  • تحلیل ساختاری مباحث کلان کشور با ذره بین علم و آموزش

  • حل معضلات و مشکلات جامعه امروز نیازمند دروس میان رشته ای است

  • دروس میان رشته ای زندگی بهتری برای مردم می سازد

  • رشته‌های میان رشته‌ ای بر اساس انتقال فناوری شکل گرفتند

  • برخی نظام های رتبه بندی دانشگاه، گمراه کننده است

  • دانشگاه ها خود را به مقالات محدود کرده‌اند

  • تجهیزات آزمایشگاهی؛ ایجاد نوآوری و ارتقاء رتبه دانشگاه ها