صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

مدیر پژوهش دانشگاه امیر کبیر درباره فواید رتبه بندی دانشگاه ها اظهار داشت: رتبه بندی ها در موارد متعددی مانند استخدام، ادامه تحصیل، اعلام پذیرش و اعلام همکاری تحقیقاتی با دانشگاه های دیگر قابل استفاده است.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع رتبه بندی دانشگاه ها؛ مفاهیم و ضرورت ها و با حضور دکتر محمد محمدی اقدم، دکترای مکانیک و مدیر پژوهش دانشگاه امیر کبیر به روی آنتن رفت.

محمدی اقدم در آغاز با بیان اینکه از دهه 90 میلادی موسسات و دانشگاه های مختلفی شروع به رتبه بندی دانشگاه ها کردند، گفت: امروز موسسات و دانشگاه های زیادی وجود دارند که در سطح جهان اقدام به رتبه بندی می کنند و حتی در داخل ایران نیز موسسه «ISC» شیراز بین کشورهای جهان اسلام، دانشگاه ها را رتبه بندی می کند.

وی بیان کرد: نخستین مفاهیم مربوط به رتبه بندی به اقدامی که دانشگاه شانگهای انجام داد، بر می گردد و مفاهیم کیفی را تبدیل به مفاهیم کمی کرد. موسسه تایمز نیز امسال سیستم رتبه بندی جدید خود را معرفی کرده است و بیشتر شاخص های آن، شاخص های توسعه سازمان ملل هستند. بنابراین می توانید از زوایای مختلف به دانشگاه نگاه کرد و با تعریف شاخص های گوناگون، اقدام به رتبه بندی کرد.

این دکترای مکانیک در گفتگو با رادیو گفت و گو درباره فواید رتبه بندی دانشگاه ها اظهار داشت: از این رتبه بندی ها در موارد متعددی مانند استخدام، ادامه تحصیل، اعلام پذیرش و اعلام همکاری تحقیقاتی با دانشگاه های دیگر قابل استفاده است.

مدیر پژوهش دانشگاه امیر کبیر بیان کرد: بعضی از موسسات نیز رتبه بندی های پژوهشی انجام می دهند و آمار دانشگاه ها در خصوص پژوهش را از طریق اینترنت جمع آوری و ارزیابی می کنند. معیار بعضی دیگر از موسسات رتبه بندی کمتر به پژوهش اختصاص دارد و همکاری های بین المللی، داخلی، نسبت استاد به دانشجو، فضای دانشی، درآمدهای پژوهشی و حضور در جامعه معیارهای آن موسسه است. این موضوع سبب می شود یک دانشگاه در یک رتبه بندی رتبه بالا و در یک رتبه بندی با معیارهای متفاوت، رتبه پایین داشته باشد. به عنوان مثال یکی از معیارهای جدید رتبه بندی تعامل با دنیا در فضای وب است.

وی با بیان اینکه نظام ارزیابی عملکرد بر اساس زیرسیستم ها و شاخص هایی صورت می گیرد که هر کدام از این مدل ها در بخشی تمرکز بیشتر دارد، گفت: یک مدل ارزیابی عملکرد فرایند محور است یعنی روی شاخص هایی مانند تعامل بیرونی دانشگاه ها و اعتباراتی که دریافت می کند، تمرکز دارد. یک مدل ارزیابی نیز خروجی محور است یعنی روی تعداد مقالات و کتب تمرکز می کند و کمیت را بیشتر مورد توجه قرار می دهد.

محمدی اقدم عنوان کرد: برخی نظام های رتبه بندی پیامد محور هستند، یعنی روی تاثیراتی که دانشگاه و نظام آموزشی روی جامعه می گذارد، تمرکز می کند و مباحث کمی و کیفی را با هم مورد ارزیابی قرار می دهد و به همین جهت شاخص های بیشتری را مد نظر قرار می دهد.

مرتبط با این خبر

  • دانشگاه های ایران فاقد نظام رتبه بندی هستند

  • بسیاری دانشگاه های کشور از فقدان آزمایشگاه استاندارد رنج می برند

  • ورود به بازی رتبه بندی برای دانشگاه مضر است

  • تجهیزات آزمایشگاهی؛ ایجاد نوآوری و ارتقاء رتبه دانشگاه ها

  • دانشگاه ها خود را به مقالات محدود کرده‌اند

  • سنجش کیفیت عملکرد نظام های آموزشی، هدف اصلی سیستم های رتبه بندی

  • رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس نیازهای کشور، منتج به تامین نیازها خواهد شد

  • مجلس به دنبال بالابردن سطح آموزش راهنمایان گردشگری است

  • ضرورت برنامه ریزی جامع در حوزه گردشگری توسط مسئولان

  • اهمیت کلاس های بازآموزی در بالابردن سطح راهنمایان گردشگری