صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رضایی از بی برنامه بودن مدیریت و نبود برنامه ریزی در حوزه پیش دبستانی گفت و بیان داشت: نظام تربیتی صحیحی برای مربیان پیش دبستانی وجود ندارد در حالیکه کیفیت آموزش در این سطح کاملا بستگی به نیروی انسانی تربیت شده دارد.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی بر اساس سند تحول بنیادین و با حضور دکتر سهراب رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به روی آنتن رفت.

سهراب رضایی در آغاز با بیان اینکه پیش دبستانی یک دنیای متفاوت برای بچه ها است، گفت: با توجه به اینکه بچه ها قرار است تجربه جدیدی را در پیش دبستانی ببینند، برنامه ریزان این حوزه باید مراقب باشند تا نخستین تجربه آن ها خوب و مفید باشد زیرا در حقیقت این تجربه تبدیل به زیرساخت اولیه شکل گیری ماهیت و نگاه بچه به آموزش می شود.

وی از مولفه ها و فاکتورهای مهم در پیش دبستانی گفت و اظهار داشت: یک فاکتور مهم، دستگاه متولی آموزش و پرورش است؛ نباید فراموش کنیم بچه ها به عنوان ظریف ترین موجودات انسانی قرار است در این دستگاه بخش مهمی از عمر خودشان را سپری کنند که می تواند در مسیر آینده انسان بسیار اثرگذار باشد و بنابراین دستگاه متولی این نوع آموزش باید حتما صلاحیت لازم را داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: آموزش در مقطع پیش دبستانی حتما باید توسط آموزش و پرورش انجام شود و نباید دستگاه های دیگر متولی آموزش نونهالان شوند؛ ذات این دستگاه ها اساسا آموزشی نیست و نمی توانند فرزندان ما را در این حوزه هدایت کنند.

وی در ادامه از ضرورت وجود کیفیت بالا و امکانات در پیش دبستانی ها گفت و عنوان کرد: وقتی والدین اعتماد می کنند و فرزندشان را به پیش دبستانی می فرستند، باید بداند قرار است در چه سطحی، چه آموزش هایی ببیند و این دستگاه متولی چه برنامه هایی برای آموزش نونهالان تنظیم کرده است.

رضایی در ادامه از بی برنامه بودن مدیریت و نبود برنامه ریزی حوزه پیش دبستانی گفت و بیان داشت: در حال حاضر نظام تربیتی صحیحی برای مربیان پیش دبستانی وجود ندارد در حالی که کیفیت آموزش در این سطح کاملا بستگی به نیروی انسانی تربیت شده دارد و این موضوع از آن جهت اهمیت بیشتری دارد که بدانیم کودکان در حساس ترین دوران زندگی خود قرار دارند و ریشه های شخصیتی آن ها در این سن تشکیل می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: پیش دبستانی ها باید از محتوا و برنامه مشخصی تشکیل شده باشند تا نونهالان وقتی پیش دبستانی را به پایان می رسانند آمادگی کافی و لازم را برای ورود به عرصه تعلیم و تربیت در مدرسه داشته باشند.

مرتبط با این خبر

  • بخش خصوصی دارای تفکرات بارور و تازه است

  • شرکت در دوره پیش دبستانی برای کودکان اجباری نیست

  • دوره پیش دبستانی به فعالیت بخش خصوصی محدود شده است

  • پیش دبستانی باعث کاهش شکاف های اجتماعی می شود

  • فقط 34 درصد دانش آموزان تهرانی تجربه حضور در پیش دبستانی مجاز را داشته اند

  • دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را می گذرانند، برای جامعه ارزش افزوده دارند