صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

کوهساری تاکید کرد: در زمینه مرجعیت علمی آنچه اهمیت دارد، گفتمان سازی است. گفتمان سازی به ایجاد ظرفیت و منابع می پردازد و مطابق با این گفتمان سازی، باید هژمونی و تولید قدرت را ایجاد کرد.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع مرجعیت علمی و با حضور دکتر عباس کوهساری مدیر دفتر افق نگاری و آینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به روی آنتن رفت.

کوهساری در آغاز با بیان اینکه ایرانیان در صده های گذشته دارای مرجعیت علمی بودند، گفت: مرجعیت علمی یک پدیده اجتماعی است زیرا در درون جامعه اتفاق افتاده و از آنجا شکل گرفته است. اما آنچه در رابطه با مرجعیت علمی کمتر به آن پرداخته شده، چرایی و چیستی موضوع است و اینکه چرا رهبر معظم انقلاب از سال 68 بر این موضوع تاکید داشتند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی عدم پیشرفت در حوزه مرجعیت علمی، عدم پاسخ دادن به چرایی و چیستی در این زمینه است و اگر این موضوع مورد مداقه و مباحثه جدی قرار نگیرد، نمی توانیم در زمینه مرجعیت علمی رشد داشته باشیم.

مدیر دفتر افق نگاری و آینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تعریف مرجعیت علمی اظهار کرد: مراجعه جهانی به مبانی علمی و فناوری تولید شده توسط دانشمندان ایرانی با زبان فارسی و شناختن آن به عنوان صاحبان نظریه علمی، مرجعیت علمی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: در زمینه مرجعیت علمی آنچه اهمیت دارد، گفتمان سازی است که در چند ساله گذشته در این زمینه اقداماتی انجام شده است. گفتمان سازی به ایجاد ظرفیت و منابع می پردازد و مطابق با این گفتمان سازی، باید هژمونی و تولید قدرت را ایجاد کرد. در حقیقت مرجعیت علمی، بعد از قدرت نرم قرار دارد و به عنوان قدرت هوشمند تلقی می شود زیرا باعث سرآمد شدن در جهان خواهد شد.

کوهساری در ادامه به رویکردهایی که برای رسیدن به مرجعیت علمی در کشور وجود دارد، اشاره کرد و بیان داشت: رویکرد نخست جامعه شناسانه بود که عموما رویکرد سلبی محسوب می شد. رویکرد دوم نیز حقوقی و قانون است که در آن چرایی ضرورت مرجعیت و گفتمان سازی را مورد بحث قرار دادیم. در دهه های گذشته کانون رسیدن به مرجعیت علمی در غرب شکل گرفته است که می توانیم از این کانون ها برای رسیدن به مرجعیت علمی در ایران نیز استفاده کنیم.

مرتبط با این خبر

  • کشاورزی باید از حالت سنتی، غیر اقتصادی خارج شود تا مشکل اشتغال در این حوزه رفع گردد

  • تحلیل ساختاری مباحث کلان کشور با ذره بین علم و آموزش

  • مطالبه کارآمدسازی جامعه، منشاء برنامه ریزی علمی در دانشگاه آزاد

  • دانشگاه های کشور با جامعه ارتباط ندارند

  • بررسی وضعیت موجود و رصد فناوری های نوظهور جهان، دو شرط آینده نگاری علمی

  • سیاست گذاری و اجرا دو بخش مهم فرآیند آینده نگاری در ایران هستند

  • اسناد بالادستی با ظرفیت های آینده نگاری باید به روز شوند

  • کارآمدترین دانشجویان عضو انجمن های علمی می شوند

  • وابستگی دانشگاه ها، یک امر ریشه ای است

  • جدیدترین اخبار علمی ایران و جهان در ذوزنقه رادیو گفت و گو