صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

امیر شاه میری بیان کرد: ساختار کار دانشگاه و روش کار پژوهشگاه ها در اصطلاح باید چابک باشند درحالیکه در همه جای دنیا دولت مانع از تحرک بیشتر می شود و می خواهد وضع موجود را تثبیت کند بنابراین باید پژوهشگاه ها خصوصی و یا غیر دولتی باشند.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع نقش پژوهشگاه ها در نظام آموزش عالی کشور و با حضور دکتر امیر شهاب شاه میری عضو جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباطات صنعت و دانشگاه به روی آنتن رفت.

امیر شهاب شاه میری با بیان اینکه در ایران و جهان چند روش انتقال علم داریم، عنوان کرد: در درجه اول آموزش عمومی را داریم که در کشور ما تا مدرک دیپلم هست. در آنجا هدف این است که به افراد جامعه ارزش علم و پژوهش، وفاداری به میهن، اخلاقیات را یاد بدهند و انتظار پژوهش در آن مقطع آنچنان نمی رود. البته روش های جدیدی هست که بچه ها را از کودکی پژوهش محور بار بیاوریم.

وی افزود: در حقیقت کسی که دیپلم خود را می گیرد به نوعی انسان صفر کیلومتر است که حالا باید آموزش و تخصصی در دانشگاه پیدا کند تا بتواند به کشورش خدمت کند و درآمد داشته باشد.

عضو جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباطات صنعت و دانشگاه با اظهار به اینکه به طور کلی در ایران و جهان دو دسته کلی دانشگاه داریم، بیان کرد: یک دسته دنشگاه هایی هستند که می خواهند تکنسین و کارگر فنی پرورش دهند تا نیازهای گوناگون خدماتی و صنعتی کشور را به عنوان نیروی انسانی فعال و کارآمد برآورده کنند. در اینجا نیز آنچنان توجه و نیازی به پژوهش نمی شود و بیشتر انتقال آموزش است. در کشور ما این نوع آموزش بیشتر بر عهده دانشگاه های فنی و علمی کاربردی است.

وی اظهار کرد: نظام های دیگر آموزشی، جاهایی هستند که بیشتر به صورت نظری و علمی برخورد می کنند. در کشور ما اغلب دانشگاه های دولتی، آزاد و غیر انتفاعی مشمول این نوع نظام می شوند. گفته می شود 99 درصد انتظاری که از دانشگاه هایی که قرار است به علم بپردازند آموزش و ترویج علم است. یک درصد انتظار می رود که پژوهش کنند تا علم یا فن جدید یا خدمات فنی مهندسی جدیدی به وجود بیاورند.

شاه میری متذکر شد: درست است که یک درصد سهم برای پژوهش قائلیم ولی ارزش این یک درصد خیلی بیشتر از این چیزی است که به چشم می آید و باید وجود داشته باشد تا علم و دنیا پیشرفت کنند. در کشور ما هم مثل دیگر کشورها، وظیفه تولید علم یا پژوهش بیشتر بر عهده دانشگاه ها هست و اغلب هم در تحصیلات تکمیلی است. در کارشناسی ارشد تا حدودی دانشجو یاد می گیرد که چگونه باید به علم بپردازد و روش هایش چیست و در دکتری کاملا انتظار می رود که علم را تولید کند.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه باید کارکرد ویژه ای داشته باشد، گفت: کار پژوهش کار دانشگاه است. نیروی انسانی رایگان زبده جویای علم یعنی دانشجویان هستند که با اساتید خود تحقیقی را پیش می برند. همیشه در دنیا این مسئله باعث پیشرفت علم شده است. وقتی پژوهشگاه تاسیس می کنیم و مرکزی را خاص این کار دایر می کنیم پس به منظور تولید علم به صورت منسجم و تبدیلش به صورت چیزی است که نیاز جامعه را رفع کند.

عضو جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباطات صنعت و دانشگاه با اشاره به اینکه از پژوهشگاه انتظار خروجی ملموس را داریم، در عین حال گفت: در کشور ما این طور نیست که پژوهشگاه ها نیازی را برآورده کنند. در علوم انسانی پژوهشگاه های خوبی داریم اما مشخص نیست خروجی شان چه هست چون معمولا سفارش دهنده یک جای دولتی و یا مذهبی است و نتیجه هرچه که باشد کسی نمی تواند به آن خرده گیرد ولی در علوم فنی و مهندسی نمی توان از هر نتیجه به عنوان دستاورد یاد کنید. ما در این حوزه مانده ایم و نمی توانیم بگوییم پژوهشگاهی از ما به دنیا علمی را اضافه کرد چون پژوهشگاه های ما به روزمرگی افتاده اند.

وی افزود: از طرفی چه کسی منتظر نتایج پژوهش های پژوهشگاه ها است که از آن ها استفاده کند. یعنی کدام پژوهشگاهی است که قرار است دستاورد فنی به ما ارائه دهد ولی از آن طرف یک نفر از صنعت یا خدمات منتظر است تا این دستاورد را به صنعت ببرد و استفاده کند و به کالا و ارزش تبدیل کند و این حلقه مفقوده است.

شاه میری با اشاره به اینکه سیطره و تولی گری بالای دولت بر پژوهشگاه ها مانع اصلی رشدشان است، عنوان کرد: ساختار کار دانشگاه و روش کار پژوهشگاه ها باید به گونه ای باشند که در اصطلاح چابک باشند در حالی که در همه جای دنیا دولت مانع از تحرک بیشتر می شود و می خواهد وضع موجود را تثبیت کند در حالی که در یک پژوهشگاه هر روز ممکن است تصمیم جدیدی در آن گرفته شود ولی دولت نمی تواند چنین چیزی را بپذیرد بنابراین باید پژوهشگاه ها خصوصی و یا غیر دولتی باشند.

مرتبط با این خبر

  • همت جدی برای کاهش ریسک زلزله در کشور وجود ندارد

  • روزمرگی دولت ها، آفت مقابله با زلزله است

  • قواعد و دستورالعمل های مربوط به مدیریت بحران، نیازمند پژوهش است

  • پژوهش باعث واکسینه شدن در برابر بحران ها می شود

  • ایران؛ آزمایشگاه طبیعی لرزه خیزی/ تمایل پژوهشگران خارجی برای بررسی لرزه های ایران

  • برای دستیابی به امنیت و قدرت اقتصادی، نیازمند استفاده از پژوهش هستیم

  • سیاسی کاری در ایران مانع رسیدن به مرجعیت علمی است

  • دریافت بودجه های دولتی توسط پژوهشگاه ها، جلوی نوآوری و تجاری سازی را گرفته است

  • پژوهش در همه شاخه ها بخوبی انجام نمی شود و منجر به تجاری سازی نمی شود

  • بوی بد پایتخت نشانه احتمال وقوع زلزله است؟