صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

حجت الله بنیادی بیان کرد: مشارکت مردم در آموزش و پرورش، به عنوان یک حق برای اولیاء در سند تحول بنیادین آمده است و دولت نیز مکلف است این حق را برای اولیاء قائل شود.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع راهکارهای ارتقاء جایگاه انجمن اولیا و مربیان در آموزش و پرورش و با حضور دکتر حجت الله بنیادی مدرس دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت.

حجت الله بنیادی در آغاز به سند تحول و جایگاه انجمن اولیاء و مربیان اشاره و بیان کرد: در این سند، از عبارت انجمن اولیاء و مربیان استفاده نشده است و عنوانی تحت این واژه وجود ندارد اما بر موضوع مشارکت خانواده تاکید بسیار شده است. در حقیقت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از مشارکت همه جانبه مردم در اداره بهینه آموزش و پرورش سخن گفته شده است.

وی بیان کرد: مشارکت مردم در آموزش و پرورش، به عنوان یک حق برای اولیاء در سند تحول بنیادین آمده است و دولت نیز مکلف است این حق را برای اولیاء قائل شود که در تربیت فرزندان خود دخالت کنند و هم به نوعی مطابق شرع، وظیفه اولیاء این است که برای تربیت فرزندانشان قدم بردارند و هزینه کنند.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه انجمن اولیاء یک اسم است و تحت هر عنوانی، والدین می توانند در امور مدرسه مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: آنچه اهمیت دارد، وظایف، اختیارات و ساختاری که برای اداره و مدیریت مدرسه وجود دارد دارای اهمیت است زیرا این وظایف و اختیارات، فرآیندهای آموزش و پرورش را تعریف می کند و نتایج مورد نیاز را رقم می زند.

وی اشاره کرد: در سند تحول بنیادین، رویکردی تحت عنوان رویکرد مدیریت مدرسه محوری مطرح است به این معنا که برخی از اختیارات به مدرسه واگذار شود مدرسه نیز بتواند بر مبنای اختیارات، خدمات مناسب تری بستگی به اقتضائاتی که در مدرسه وجود دارد، به دانش آموزان و اولیاء ارائه دهد.

بنیادی با تاکید بر ضرورت دوری از تمرکزگرایی در آموزش و پرورش، اظهار کرد: وقتی همه مدارس را در یک ساختار متمرکز نگاه می کنیم و اختیارات یکسانی به آن ها می دهیم که عموما هم اختیارات محدود هستند، به طور حتم، اولیاء نمی توانند به تناسب اختیارات ورود کنند و در بعضی از موارد، این نوع سیاست گذاری سبب ورود اولیاء به موضوعاتی می شود که در دایره اختیارات آن ها تعریف نشده است.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، نه تنها مشارکت خانواده ها بلکه مشارکت سایر نهادهای مرتبط بر مدرسه مانند مسجد و نهادهای فرهنگی و ورزشی، ضرورت دارد زیرا همه آن ها در تربیت دانش آموزان موثر هستند.

مرتبط با این خبر

  • زنگ مهر، امسال نیز با حضور رئیس جمهور نواخته می شود

  • سیستم آموزشی کشور نیازمند روش های جدید تدریس است

  • آموزش زبان روسی در مدارس ایران با چالش هایی مواجه است

  • همه مدارس باید به ابزار نمایش فیلم های آموزشی مجهز شوند

  • برنامه های پایگاه های تابستانه مدارس با محوریت شعار سال برگزار می شود

  • شخصیت انسان در دوران کودکی شکل می گیرد

  • معلمین باتجربه باید در مقطع دبستان تدریس کنند

  • خصوصی سازی مدارس زمانی پذیرفته است که اقتصاد مدرسه را مورد توجه قرار دهیم

  • امکانات ورزشی شهرها باید در اختیار مدارس قرار بگیرد

  • تصمیم وزیر جدید آموزش و پرورش فاجعه به بار می آورد!