گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

عضو هیئت علمی دانشگاه مطرح كرد: فاصله چند میلیارد یورویی سرانه آموزشی در ایران و کشورهای توسعه یافته

شیخ اعظمی بیان کرد: سرانه دانش آموزی در ژاپن 165 میلیارد یورو و در آلمان 129 میلیارد یورو است در حالی که سرانه دانش آموزی در ایران کمی بیش از 6 میلیون یورو است و این موضوع سبب ضعف زیاد در فضای آموزشی کشور است.

1398/09/13
|
14:42

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو در خصوص علت ناکارآمدی نظام آموزشی در کشور و با حضور دکتر شیخ اعظمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و محقق و پژوهشگر و دکتر منصور سلطانیه استاد دانشگاه علم و صنعت و مدیر امور پژوهشگاه دانشگاه علم و صنعت به روی آنتن رفت.

شیخ اعظمی در آغاز با تصریح اینکه باید به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم، گفت: توسعه پایدار دارای سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است و اگر می خواهیم در ایران به سمت این ابعاد حرکت کنیم، ناچار هستیم در حوزه های مختلف آموزشی مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی کارآمد عمل کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تصریح کرد: اگر بخواهیم به همین منوال و ناکارآمد پیش برویم، قطعا به رسالت توسعه پایدار که هدف همه دولت ها و سازمان های مردم نهاد است، دست نخواهیم یافت.

محقق و پژوهشگر با بیان اینکه مسائل اقتصادی و اجتماعی و همچنین فرهنگی با یکدیگر ارتباط دارند، گفت: در سند چشم انداز 1404 باید در منطقه در آموزش جایگاه نخست باشیم اما در حال حاضر در بین 29 کشور منطقه، سرانه دانش آموزی کمتر است. در ترکیه سرانه دانش آموزی سه هزار و 500 دلار است و تقریبا شش برابر سرانه دانش آموزی در ایران است و این نشان از عدم دستیابی به سند چشم انداز است.

وی ادامه داد: همچنین سرانه دانش آموزی در ژاپن 165 میلیارد یورو و در آلمان 129 میلیارد یورو است در حالی که سرانه دانش آموزی در ایران کمی بیش از 6 میلیون یورو است و اصلا با هم قابل مقایسه نیست و این موضوع سبب ضعف زیاد در فضای آموزشی کشور است.

شیخ اعظمی با اشاره به مشکلات آموزشی در کشور، اظهار کرد: در بسیاری از مدارس کشور، در یک کلاس بیش از 40 نفر دانش آموز حضور دارد و در این شرایط، معلم از کارکرد اصلی خود فاصله می گیرد و فقط از معلم، کنترل کردن کلاس ها را می خواهیم در حالی که وظیفه معلم تعلیم و تربیت و پرورش دانش آموز است و فقط انتقال دانش، به تنهایی اهمیت ندارد.

در ادامه منصور سلطانیه با تصریح بر اینکه نظام آموزشی در کشور ناکارآمد است، عنوان کرد: آنچه در دانشگاه ها و آموزش عالی کشور به ویژه در رشته های فنی و مهندسی در حال رخ دادن است، عملا ناکارآمد است.

وی درباره علت نارکارآمدی نظام آموزشی اظهار کرد: علت اصلی این موضوع وارداتی بودن نظام آموزشی است یعنی اگر در ایران دانشگاه وجود دارد، به دلیل آن است که در کشورهای دیگر دانشگاه وجود داشته است. همچنین اگر رشته های مهندسی را ایجاد کردیم به دلیل تبعیت از کشورهای خارجی است و در حقیقت در همه بخش ها کپی کاری کرده ایم.

استاد دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: اگر دانشگاه و نظام آموزشی را بر اساس نیاز کشور وارد می کردیم، طبیعتا فارغ التحصیلان دانشگاهی در همه مقاطع، نیاز کشور و جامعه را برطرف می کردند اما در کشور فقط اقدام به واردات کردیم و هرچند به مرور زمان اصلاحاتی انجام داده ایم اما آن اصلاحات کامل که مورد نیاز جامعه و دانشجویان باشد، صورت نگرفته است و به همین جهت دانشجویان و اساتید، نمی توانند مشکلات کشور را برطرف کنند.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی