گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

رئیس انجمن ژنتیك كشور: تجمیع دانشگاه‌ها باعث هدایت دانشجویان به کشورهای دیگر می‌شود

تولایی گفت: در صورت تجمیع دانشگاه‌ها و کاهش ظرفیت دانشگاهی، بخشی از جوانان را به سمت کشورهای دیگر هدایت خواهیم کرد.

1399/05/01
|
08:15
|

برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع وزارت علوم؛ تجمیع دانشگاه‌ها و بازآرایی نظام دانشگاهی و با حضور دکتر محمود تولایی عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله و رئیس انجمن ژنتیک کشور و دکتر محمد آزمند دکترای برنامه‌ریزی درسی به روی آنتن رفت.

محمود تولایی با اشاره به جمعیت بیش از 80 میلیون نفری کشور گفت: جمعیت جوان ایران باید آینده سازان کشور باشند و اگر در بهره گیری از فارغ التحصیلان و یا ظرفیت‌های دانشگاهی مشکل داریم، باید آسیب شناسی کنیم و ببینیم چرا فارغ التحصیلان دانشگاه به واسطه رشته دانشگاهی فرصت لازم را پیدا نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: حقیقت این است که در صورت تجمیع دانشگاه‌ها و کاهش ظرفیت دانشگاهی، بخشی از جوانان را به سمت کشورهای دیگر هدایت خواهیم کرد و نیروی توانمند مستعد ایرانی در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌گیرد. مشکل این است که جوان فرهیخته ایرانی به وسیله استاد دانشگاه یک کارآفرین تربیت نمی‌شود تا خود او سهم بازار داشته باشد و هم به ادامه تحصیل کارآمد اشتیاق داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته از نفت بیش از دو هزار و 500 محصول و فرآورده تولید می‌کنند، سؤال کرد: چرا در ایران که یک کشور نفتی است، یک دانشجوی این رشته، هنوز یک لیتر نفت را در آزمایشگاه خود ندیده است؟

وی افزود: اگر کوتاهی کرده‌ایم و توانایی نداشته‌ایم تا به موازات فرصت‌های اقتصادی کشور، زمینه استفاده از دانش و فناوری را فراهم کنیم و امروز متأسفانه بی اشتیاقی به تحصیلات ایجاد کرده‌ایم، نباید به سراغ پاک کردن صورت مسئله و حذف ظرفیت‌های دانشگاهی برویم.

تولایی با تأکید بر اینکه باید بدانیم در چه رشته‌ای و به چه میزان دانشجو باید تربیت کنیم، اظهار کرد: باید بازآرایی و باز مهندسی انجام دهیم تا اشتباهات مدیریتی مسئولان را در حوزه‌های مختلف آموزش عالی جبران کنیم زیرا با سرمایه جوانی و همچنین ظرفیت‌های دانشگاهی که در کشور داریم، می‌توانیم با یک آمایش منطقی برای آینده فرصت‌های خوبی ایجاد کنیم.

در ادامه محمد آزمند با اذعان به اینکه اصولاً دانشجویی که در دانشگاه‌ها تربیت می‌شود بر اساس نیاز بازار نیست، گفت: باید نیازهای جامعه را احصاء کنیم و بر اساس آن نیازها دانشجویان را تربیت کنیم و همچنین در پروسه‌ای که برنامه‌ریزی درسی تهیه می‌شود باید مطابق با بازار و نیازهای جامعه باشد.

وی افزود: دانشجویی امروز در دانشگاه‌ها تربیت می‌شود که می‌دانیم اگر وارد جامعه شود جایی برای کار نخواهد داشت اما همچنان همین روش غلط را ادامه می‌دهیم و با وجود ضرورت برای اصلاح نمی‌دانم چرا همچنان این روش غلط را ادامه می‌دهیم.

دکترای برنامه‌ریزی درسی با تأکید بر ضرورت شناخت نیازهای جامعه اظهار کرد: باید بر اساس نیازهای جامعه دانشجویان را تربیت کنیم زیرا در غیر این صورت شاهد بیکاری فارغ التحصیلان و عدم وجود انگیزه در ایشان خواهیم بود.

وی در عین حال هدایت رشته‌های دانشگاهی و شیوه تدریس را کار آسانی ندانست و عنوان کرد: افرادی که در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند، مطابق با آن‌ها برنامه‌ریزی نشده است و اگر دانشگاهی رشته‌ای را تأسیس می‌کند، بر اساس افراد متخصصی که دارد اقدام به تأسیس می‌کند. درحالی‌که باید ابتدا نیاز جامعه را بسنجد و نیروها را بر اساس آن نیازها تدارک ببیند و رشته جدید را تأسیس کند.

آزمند گفت: در کیفیت آموزشی استاد، دانشجو، امکانات و تجهیزات دانشگاهی، موضوعات درسی و مقالات علمی اثرگذار هستند.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی