گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

شیوه ارائه دروس مجازی دوره ابتدایی در تلویزیون یک سویه بود

نجفی با اشاره به ارائه برنامه‌های درسی در صداوسیما بیان کرد: این برنامه‌ها به ویژه برای دوره ابتدایی، کاملاً یک سویه و به شیوه سخنرانی از طرف مدرس ارائه می‌شد و بدون تردید این شیوه برای دوره ابتدایی صحیح نبود.

1399/06/01
|
13:24
|

برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع چرایی و چگونگی برنامه درسی و محتوای آموزشی در دوران کرونا و با حضور دکتر معصومه نجفی معاون ابتدایی دفتر تالیف کتب درسی به روی آنتن رفت.

نجفی با بیان اینکه تولید محتوای آموزشی توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی با سیاست تمرکز زدایی منافاتی ندارد، گفت: امروز همه دانش آموزان، معلمان و والدین با مسئله جدی در حوزه آموزش به دلیل شیوع کرونا مواجه هستند و به نوعی در تلاش هستند آن را برطرف کنند.

وی با تصریح بر اینکه تلاش شده است، نقش مخاطبین اصلی که در فرآیند تعلیم و تربیت قرار دارند، به درستی تعریف شود، اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته حدود 5 ماه دانش آموزان، دروس را در مدارس و با معلم خود سپری کرده بودند اما امسال اگر قرار باشد چند میلیون دانش آموز تنها از طریق صداوسیما و یا شبکه شاد محتوای درسی را دریافت کنند، باید نقش‌ها را به درستی تعریف کنیم تا نتایج درستی بگیریم.

معاون ابتدایی دفتر تالیف کتب درسی با اشاره به برنامه‌های درسی در صداوسیما بیان کرد: این برنامه‌ها به ویژه برای دوره ابتدایی، کاملاً یک سویه و به شیوه سخنرانی از طرف مدرس ارائه می‌شد و بدون تردید این شیوه برای دوره ابتدایی صحیح نبود، زیرا یادگیری عمیقی صورت نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: باید در سال جدید تحصیلی نقش دانش آموزان در آموزش مجازی را تعریف کنیم و این اقدام تا حدود زیادی صورت گرفته است و قرار نیست دانش آموز منفعل باشد. در حقیقت در شیوه جدید برای سال تحصیلی آینده قرار نیست دانش آموزان نادیده گرفته شوند و صرفاً معلم یک سویه صحبت کند.

نجفی با بیان اینکه در شیوه جدید تعلیم و تربیت در دوران کرونا و آموزش مجازی، نقش خانواه بسیار جدی است، عنوان کرد: خانواده‌ها باید نقش خود را جدی بگیرند زیرا اگر آن‌‌ها همراهی نکنند و احساس کنند همچنان صرفاً مدرسه مسئول آموزش فرزندان است، قطعاً کار آموزش ابتر خواهد ماند.

وی شیوه آموزش را سؤال جدی معلمین در دوران کرونا دانست و عنوان کرد: معلمین با شیوع کرونا با آموزش از راه دور مواجه شدند در حالی‌ که پیش از این تجربه چنین کاری را نداشتند. سازمان پژوهش یکی از کارهایی که انجام داد، ارائه یک الگوی تدریس برای معلمین ابتدایی در حوزه آموزش مجازی طراحی کرد که این الگو در همه دروس جواب می‌دهد.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی