گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

اسلامیان در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو: گیاه‌خواری اسیدهای آمینه‌ ضروری بدن را تامین نمی‌کند

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: افراد گیاه‌خوار به دلیل حذف منابع حیوانی از تغذیه‌ی خود در جذب موادی مانند «کلسیم» و «آهن» و «روی» و «ب12» با مشکل مواجه می‌شوند.

1399/08/12
|
08:58
|

برنامه «روزنه» با موضوع بررسی رژیم گیاه‌خواری، در ارتباط تلفنی با دکتر غزاله اسلامیان (عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

غزاله اسلامیان در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» با اشاره به این که سلامتی یک نعمت الهی است، گفت: گیاه‌خواری در عین مزیت‌های مختلف، معایب متعددی دارد و بر همین اساس این رژیم باید زیر نظر یک متخصص تغذیه رعایت شود.

وی با اشاره به این که در علم تغذیه غذاها بر اساس ویژگی و خاصیت گروه‌بندی می‌شوند، اظهار داشت: انسان در طول زندگی باید از تمام گروه‌های غذایی به میزان مناسب مصرف کند.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: گیاه‌خواری به عنوان یک رژیم دائمی و انحصاری توصیه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: رژیم‌های خام‌ گیاه‌خواری می‌توانند برای قشر جوان و نوجوان خطرات متعددی را ایجاد کنند.

غزاله اسلامیان تاکید داشت: خام گیاه‌خواری در سنین بلوغ تاثیرات منفی بسیاری را در افراد برجای می‌گذارد.

وی با اشاره به این که گیاه‌خواری در سنین نوجوانی می‌تواند در کوتاه‌قد ماندن فرد موثر باشد، عنوان کرد: رژیم‌های گیاه‌خواری مواد مغذی متنوع و مختلفی را به بدن انسان نمی‌رسانند.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: افراد گیاه‌خوار به دلیل حذف منابع حیوانی از تغذیه‌ی خود در جذب موادی مانند «کلسیم» و «آهن» و «روی» و «ب12» با مشکل مواجه می‌شوند.

وی افزود: رژیم گیاه‌خواری اسیدهای آمینه‌ی ضروری بدن را تامین نمی‌کند.

غزاله اسلامیان با اشاره به این که گیاهان به انگل‌ها و باکتری‌های مختلفی آلوده هستند، تصریح کرد: افراد خام گیاه‌خوار باید به ضدعفونی کردن و شست‌شوی گیاه دقت کافی داشته باشند.

این متخصص تغذیه در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» گفت: سیستم گوارشی سالم می‌تواند منابع غذایی حیوانی و گیاهی را به خوبی هضم و جذب کند.

وی افزود‌: ما باید با اهتمام به تغذیه سالم، میزان باکتری‌های مفید برای دستگاه‌ گوارش‌مان را افزایش دهیم.

غزاله اسلامیان ادامه داد: وجود فیبرهای محلول و غیرمحلول در رژیم غذایی گیاه‌خواری می‌تواند به تقویت باکتری‌های مفیدِ کمک کنند.

وی با اشاره به این که مصرف گوشت با بروز سرطان‌های گوارشی ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: بهتر است رژیم غذایی یک فرد عادی کم‌ترین میزان گوشت را داشته باشد.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که پروتئین‌های گیاهی کامل نیستند، توضیح داد: در بین پروتئین‌های گیاهی «سویا» یک استثنا است و می‌تواند تمام اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن را تامین کند.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی