گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

كلانتر پاسخ داد: دلیل خالی ماندن صندلی‌های دانشگاه‌ها چیست؟!

یک مدرس دانشگاه معتقد است که نگاه توسعه‌ای صرف به دانشگاه‌ها و بی توجهی به ارتقای کیفی آموزش عالی منجر به خالی ماندن حجم قابل اعتنایی از صندلی‌های دانشگاه‌های کشور شده است.

1400/01/15
|
10:21
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر سجاد کلانتر، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد حوزه اقتصادی درمورد چالش‌های آموزش عالی با صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها با برنامه «گفتگوی علمی» مصاحبه کرد.

کلانتر درمورد خالی ماندن 1 میلیون و 500 هزار صندلی در دانشگاه‌ها گفت: هر زمانی که عرضه و تقاضا در اقتصاد به هم می‌خورد شاهد شکست و اخلال در بازار خواهیم بود.

وی افزود: بیشترین پیک داوطلبان کنکور مربوط به سال 81 و با تعداد یک میلیون و 455 هزار داوطلب بوده اما با همه مشوق‌ها و تبلیغات، این آمار در شش ماهه اول سال 99 به کمتر از 600 هزار نفر رسیده است.

مدرس دانشگاه یادآور شد: بر اساس آمارهای سال 84، علوم انسانی با 38 درصد رتبه اول را در انتخاب رشته به خود اختصاص داد، رشته تجربی با 30درصد رتبه دوم و رشته ریاضی هم با 26 درصد رتبه سوم را به خود اختصاص دادند اما در سال 98، این آمار برعکس شد و بیش از نیمی از داوطلبان رشته تجربی را انتخاب کردند.

کلانتر با بیان اینکه عمده داوطلبان رشته تجربی، مخاطب سه حوزه دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی هستند، گفت: اگر بخش عمده‌ای از این مخاطبان نتوانند در این سه رشته پرطرفدار پذیرفته شوند از پرکردن دفترچه امتناع خواهند کرد و برای سال آینده رسوب می‌کنند.

وی اظهارکرد: افزایش بی رویه تعداد کد رشته‌ها و صندلی‌های دانشگاه در کشور نشان می‌دهد که خرد اقتصادی در این حوزه حکمفرما نبوده و موضوعات سیاسی، اختلافات بین دانشگاه‌های سراسری و آزاد، توسعه اجباری دانشگاه‌های علمی کاربردی و پیام نور و فنی و حرفه‌ای نیز گواه همین مطلب است.

کارشناس ارشد حوزه اقتصادی معتقد است که نگاه توسعه‌ای صرف به دانشگاه‌ها و بی توجهی به ارتقای کیفی آموزش عالی منجر به خالی ماندن حجم قابل اعتنایی از صندلی‌های دانشگاه‌های کشور شده است.

کلانتر افزایش تعداد کد رشته‌ها و صندلی‌های دانشگاه‌ها را یکی از راه‌های حذف کنکور خواند و گفت: با وجود این شعار، اما امروز شاهد افزایش صندلی در دانشگاه‌های دولتی و جذب هیئت علمی و توسعه فضای آموزشی نیستیم و صرفاً صندلی‌هایی ایجاد کردیم که از نظر کیفی قابل رقابت با دانشگاه‌های بدل نیستند.

وی از نگاه دستوری به آموزش عالی انتقاد و اظهارکرد: اگر این نگاه دستوری کمرنگ شود و بازار آزادتری در زمینه عرضه و تقاضا در آموزش عالی ایجاد شود امکان ایجاد دانشگاه‌های خصوصی و غیرانتفاعی باکیفیت در رشته‌های مختلف نیز فراهم خواهدشد.

کلانتر به اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت در کاربردی تر شدن و کیفی سازی سطح دانشگاه‌ها اشاره و تأکیدکرد: دانشگاه باید پاسخگوی مسائل جامعه باشد و از طرفی صنعتگران در دنیا برای حل مشکلات خود به مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها رجوع می‌کنند.

مدرس دانشگاه ایجاد شعب دانشگاه‌های ایرانی در کشورهای همسایه و خارج از کشور را پیشنهاد کرد و گفت: ایجاد رشته و شعب دانشگاه‌های ایرانی در خارج از کشور می‌تواند به اقتصاد دانشگاه‌ها کمک کند.


دسترسی سریع
گفت و گوی علمی