گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران: بسیج، نیروی کمکی برای تحقق نقشه جامع علمی کشور به حساب می‌آید

دارا در رادیو گفت و گو گفت: یکی از اقدامات بسیج در تحقق نقشه جامع علمی کشور این است که به عنوان یک نیروی کمکی در دانشگاه‌ها پیشران باشد.

1400/09/03
|
09:48
|

به گزارش رادیو گفت و گو، دکتر جلیل دارا عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران با برنامه «گفتگوی علمی» به مناسبت هفته بسیج درباره سازمان بسیج اساتید در سپهر نقشه جامع علمی کشور مصاحبه کرد.

دارا گفت: نقشه جامع علمی در سال 89 تدوین شد و بنا بود تصویری جامع از فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشور را براساس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های کشور ارائه دهد و یکی از اقدامات بسیج در تحقق نقشه این است که به عنوان یک نیروی کمکی در دانشگاه‌ها پیشران باشد.

جهاد تبیین؛ نمونه عینی و تعیُن یافته قدرت نرم

مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران با بیان اینکه زیربنای تمام پیشرفت‌ها در جوامع، موضوعات علمی است خاطرنشان کرد: اولین اقدام تفکر بسیجی باید این باشد که مرجعیت علمی را در منطقه تثبیت نماید و لذا اساتید بسیج باید نقش پیش برندگی علم را ایفا کنند.

وی جهاد تبیین را نمونه عینی و تعیُن یافته قدرت نرم دانست و اظهار کرد: باید نگاه دانشجو و اساتید را به سمت داشته‌ها ببریم که با این داشته‌ها می‌توان به بسیاری چیزها دست یافت؛ لذا ضرورت دارد جامعه را نسبت به داشته‌ها آگاه کرد که در این صورت مسیر بصیرتی افزایش خواهد یافت.

دارا در رادیو گفت و گو با اشاره به نقش بسیج اساتید در آموزش علم و بصیرت افزایی بیان کرد: ما باید در کشور خودمان مبتنی بر زیست بوم و شاخصه‌های هویتی خودمان، پیشرفت را دنبال کنیم و نقش جهاد تبیین همین جا مشخص می‌شود که باید برای نائل آمدن به قله‌های پیشرفت مسیری خاص را انتخاب کنیم تا از طریق آن به پیشرفت برسیم.

ما می‌توانیم؛ جهاد تبیین در یک کلام

وی ادامه داد: جهاد تبیین به معنای تبیین تفکر «ما می‌توانیم» است و در واقع تبیین اینکه مدل پیشرفت خاص خودمان را پیش رو داشته باشیم؛ در حال حاضر ایران با تمام تحریم‌ها، به عنوان 15 کشور برتر در جهان از حیث پیشرفت‌های علمی به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به فرمایش رهبری مبنی تاکید ایشان بر انجام کارهای بر زمین مانده خاطرنشان کرد: تفکر بسیجی هرگز تماشاگر نیست و کارهای بر زمین مانده را انجام می‌دهد حتی اگر داشته‌های مادی کمی داشته باشد؛ این تفکر مطالبه گر است و اگر ببیند مسیر پیشرفت علم و صنعت درست نیست، انتقاد خود را انجام می‌دهد.

مسئولیت پذیری و مطالبه گری؛ شاخصه تفکر بسیجی

دارا در ادامه با اذعان به محتوای به شدت آسیب دیده موجود در دانشگاه‌ها یادآور شد: مغز تفکر در همه کشورها در حوزه علوم انسانی است؛ تفکر بسیجی باید در این حوزه ورود کنند و مسئولیت پذیری و مطالبه گری را افزایش دهد؛ گستره این تفکر باید در تمام فضای دانشگاهی پخش شود که در این صورت اعتماد به نفس افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اگر نسل جوان به داشته‌های کشور اتکا کند به پیشرفت خواهد رسید گفت: تولیدات علم ما باید نافع باشد و تنها برای خارجی‌ها علم تولید نکنیم و این در حالی است که ارتباط صنعت با دانشگاه بسیار ضعیف است اما در سایر کشورها این ارتباط بسیار نزدیک است.

کارآمدسازی علمی؛ بخشی از نقشه جامع علمی کشور

مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران کارآمد سازی علمی را بخشی از نقشه جامع علمی کشور دانست و اضافه کرد: اگر اساتید بسیجی در جایگاهی که هستند نقش خود را به درستی ایفا کرده و کارهای برزمین مانده را انجام دهند اقدامات موثری انجام داده‌اند.

دارا در مورد اندیشکده‌ها نیز گفت: این اندیشکده‌ها فرصت بسیار خوبی است که اساتید در آن حضور یابند و ارتباط بین علم و صنعت را در آن انجام دهند.

وی تصریح کرد: باید علوم انسانی را جدی گرفت و اگر فضای تعاملی بین استاد و دانشگاه براساس تفکر بسیجی شکل گیرد شاهد درخششی در جامعه خواهیم بود.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی