گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

رئیس بخش حمل‌ونقل مركز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی: بازخورد اقدامات تسهیل کننده ترافیک در تهران اندازه گیری نشده است

پژمان زاد در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: برای کاهش ترافیک تهران تا کنون هر اقدامی که لازم بوده انجام شده است ولی همه اقدامات انجام شده رفع کننده ترافیک نبوده و فقط ترافیک را تسهیل کرده‌اند.

1401/01/16
|
14:15
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر پیمان پژمان زاد، رئیس بخش ایمنی و حمل و نقل و مدیر پژوهشی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در برنامه «گفتگوی اجتماعی » در مورد آسیب شناسی ترافیک تهران و راهکارهای برون رفت آن گفت: برای اندازه گیری اقدامات 3 تیپ شاخص عملکردی و کارانجام شده، شاخص‌های پیامدهای میانی، شاخص پیامد‌های نهایی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ترافیک تهران سالیان زیادی است که عوارض مستقیم و غیر مستقیم سنگینی مانند دفع وقت، آلودگی هوا و... به جامعه وارد می‌کند بیان داشت: در طول دهه‌های گذشته اقدامات زیادی در رابطه با کاهش ترافیک انجام داده‌اند ولی متاسفانه سامانه‌ای برای اندازه گیری تاثیر گذاری این اقدامات وجود ندارد.

پژمان زاد ادامه داد: یکی از معضلات ما در کشور عدم برنامه ریزی‌های اجرایی مناسب است که برای این برنامه ریزی باید ابتدا استراتژی‌ها را احیا و سپس اقدامات را احصا و به صورت اولویت بندی اقدامات انجام گیرد.

رئیس بخش ایمنی و حمل و نقل و مدیر پژوهشی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهر سازی با بیان اینکه مهمترین عامل برای اجرای یک برنامه وجود یک نهاد راهبر است و هیچ برنامه‌ای بدون نهاد راهبر اجرایی نمی‌شود گفت: نهاد راهبر یک ستاد هماهنگی بین سازمان‌های مرتبط است.

*** رفع مشکل ترافیک تهران از عهده شهرداری خارج است

وی با بیان اینکه در شهر تهران این نهاد که بتواند بانک‌های اطلاعاتی را تهیه کند، برنامه ریزی‌ها را انجام و تطبیق دهد و اقدامات را پیگیری کند وجود ندارد اظهار داشت: مسلما همه مطلع هستند که رفع مشکل ترافیک تهران از عهده شهرداری خارج است و سازمان‌های دیگر باید در این راستا به شهرداری کمک کنند.

پژمان زاد یادآور شد: معضل ترافیک تهران پیچیده است و رفع آن دست یک نهاد و سازمان نیست و برای رفع مشکل ترافیک تهران باید به سمت مدیریت تقاضا و آماده ساختن زیر ساخت‌های لازم برای مدیریت تقاضا و استفاده از استارت آپ‌ها در این زمینه برویم.

رئیس بخش ایمنی و حمل و نقل و مدیر پژوهشی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهر سازی ادامه داد: با توجه به سیستم‌ها و سازمان‌های فعال در سطح تهران اطلاعات و داده‌های خوبی وجود دارد ولی در صورتی که طرح کلی برای اجرا نداشته باشیم تصمیم گیری برای شهرهای هوشمند چون تهران خیلی به ما کمک نمی‌کند.

پژمان زاد ادامه داد: یکی از راهکارهایی که برای کاهش ترافیک به سراغ آن رفته‌ایم ارائه شرح خدماتی برای مطالعه ساخت ساختمان‌های مهم بوده است و مطالعات برای احداث ساختمان‌ها انجام شده که امید می‌رود هر چه زودتر دستور العمل‌های تدوین شده در این راستا ابلاغ و لازم الاجرا شود تا در زمان احداث و صدور مجوز‌های ساخت ساختمان‌ها و مراکر تجاری و اداری به مواردی چون جذب سفر و ایجاد ترافیک در منطقه و بزرگراه‌ها توجه شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی