گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

رئیس كمیته چاپ و انتشارات انجمن روابط عمومی ایران اخطار داد: با افزایش سرعت انتقال، اعتبار منابع در کتاب ها و مقالات در حال از دست رفتن است

رئیس کمیته چاپ و انتشارات انجمن روابط عمومی ایران گفت: انتشار و بازنشر مطالب و پیام ها به شکل بی مسئولانه و بی هدف، کم کم اعتماد مردم را سلب و برداشت مخاطب در مورد منبع را مخدوش می کند.

1396/08/29
|
13:45

برنامه "گفت و گوی اجتماعی" رادیو گفتگو با موضوع پیامدهای بی هدف بازنشر پیام در فضای مجازی و با حضور رضا هوشمند عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران، رئیس کمیته چاپ و انتشارات انجمن و مدیر مسئول انتشارات مشق شب به روی آنتن رفت.

رضا هوشمند با اشاره به گسترش فضای مجازی گفت: حاصل این موضوع پژوهش های بدون تحقیق و پشتوانه علمی است. پژوهشگر، قبل از اینکه فضای مجازی به این شکل گسترش پیدا کند، برای تحقیق زمان زیادی را صرف می کرد و از روی کتاب هایی که مستند بود فیش برداری می کرد اما امروز با جستجو در گوگل به محتوایی که می خواهد دست پیدا می کند.

وی ادامه داد: در گوگل، صفحات مختلف بدون اینکه محدودیتی در انتقال داشته باشد، توسط پژوهشگر، مطالبش جمع آوری می شود که حتی خود پژوهشگر را اقناع نکرده است چه برسد به کسی که مخاطب قرار گیرد اما حاصل این موضوع مقالات و کتاب می شود و این در حالی است که در ناخودآگاه ذهنی مان هنوز نسبت به مکتوبات باور داریم. در حقیقت با بازنشر مطالبی که در فضای مجازی به عنوان مستند دیده ایم و تبدیل آن به کتاب، داریم به حوزه فرهنگ و دانش ضربه می زند.

رئیس کمیته چاپ و انتشارات انجمن روابط عمومی ایران اعتبار منبع را در فضای مجازی با اهمیت دانست و عنوان داشت: متاسفانه با روندی که وجود دارد، اعتبار منبع طی سال های اخیر با افزایش سرعت انتقال، در حال از دست رفتن است یعنی بی اعتباری منبع، به اعتبار آن مبدل شده است و انتشار و بازنشر مطالب و پیام ها به شکل بی مسئولانه و بی هدف، کم کم اعتماد مردم را سلب می کند و همچنین برداشت مخاطب در مورد منبع را مخدوش می کند.

مدیر مسئول انتشارات مشق شب با ذکر مثال ادامه داد: متاسفانه پیام های بهداشتی زیادی بدون بار علمی و در قالب پیام های اغراق شده و فریبنده در سطح جامعه در حال رشد است. یک موضوع دیگر هم پیام هایی است که به شکل دروغین درباره قومیت های مختلف است که با هدف تمسخر منتشر می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران ضمن تاکید بر اینکه یکی از وظایف روابط عمومی پاسخ گویی به مطالب غیر واقعی در فضای مجازی است، گفت: وقتی در فضای مجازی یک پیام غیر بهداشتی به عنوان پیام بهداشتی منتشر می شود و خانواده ها نیز به آن استناد می کنند، روابط عمومی وزارت بهداشت باید این پیام ها را رصد کند و به آنها پاسخ دهد. البته روابط عمومی وزارت خانه ها و سازمان ها از جمله وزارت بهداشت این کار را می کنند اما گستردگی این پیام ها به حدی است که به نظر می رسد باید یک بخش را مربوط به این کار قرار دهند.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی