صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

معاون دبیرکل شورای تخصصی وزارت بهداشت پرداخت مبتنی بر عملکرد را در ابتدای طرح تحول نظام سلامت دارای روندی خوب دانست که در ادامه موجب اعتراض دیگر کارکنان در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی بود.

مهرداد حق ازلی در برنامه "گفت وگوی اجتماعی" طرح تحول سلامت را در مسیر طبیعی دچار اشکالاتی خواند و تصریح کرد: «باید ببینیم این طرح در چه شرایطی آغاز و در چه شرایطی ادامه یافت»

وی یادآور شد: «مطالبات عدیده ای در زمینه پرداخت از جیب بیماران، امکانات بیمارستانی و... ایجاد و سال ها به آن رسیدگی نشده بود؛ لذا وزارت بهداشت این طرح را آغاز کرد.»

حق ازلی عدم تطابق میزان بار ایجاد شده با امکانات موجود را از دلایل عدم تحقق قسمتی از مطالبات در طرح تحول سلامت دانست و افزود: «به طور مثال در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی میزانی از کار اتفاق افتاده، ولی عملا با زیر ساخت ها تطابق نداشت که موجب فرسودگی نیروی فیزیکی و انسانی می شد و این طرح را به سمت شکست سوق می داد.»

وی علل این عدم تطابق را نبود نظام ارجاع و پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: «در کشور همه افراد قادرند به تخصصی ترین بیمارستان ها مراجعه کنند و خدمات دریافت نمایند؛ این خدمات با قیمت پایین باید ارائه شود ولی بار تجمیعی در زیر ساخت ها، به تدریج نارضایتی بوجود آورد.»

حق ازلی با طرح موضوع نیروی کارِ "تمام وقتِ جغرافیایی" چنین توضیح داد: «این افراد از صبح تا پاسی از شب در بیمارستان کار می کردند؛ چراکه خواستار کسب درآمد مبتنی بر کارکرد بودند؛ در ابتدای این طرح محدودیتی بر این روند حاکم نبود و باعث می شد عملکرد در برخی موارد عددهای قابل توجهی را ایجاد کند که مورد اعتراض دیگر سطوح کارکنان می شد.»

همچنین خسرو رحمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پزشکی کاهش پرداخت از جیب مردم را هدفی در طرح تحول سلامت عنوان کرد که در سال های اولیه اجرایی شد و افزود: «در بیمارستان های دانشگاهی و دولتی این کار اجرایی و رضایتمندی مردم را موجب شد.»

وی ادامه داد: «قرار بود بیمار با مراجعه به بیمارستان دولتی یا دانشگاهی تجهیزات مورد نیاز را خریداری نکند و این نقیصه تا امروز در حد زیادی بر طرف شده است و بیمارستان ها موظف شدند ملزومات پزشکی و پرستاری را تهیه نمایند.»

رحمانی خاطرنشان ساخت: «بیمار بایستی پرداخت فرانشیز را از جیب ندهد و در وهله نخست همین امر رضایتمندی مردم را موجب شد؛ خوشبختانه این روند کماکان ادامه دارد و بدین مسیر خدشه ای وارد نشده است.»

این مقام مسئول در سازمان نظام پزشکی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو ساخت و ساز و بهینه سازی بیمارستان های دولتی را نیز از توفیقات طرح تحول سلامت برشمرد و افزود: «منابع مالی برای این کار در راستای اصلاح زیر ساخت ها صرف و کمک کننده بود و هدر نرفت.»

رحمانی گفت: «ارتقای هتلینگ با اختصاص منابع پیش رفت؛ البته در ابتدا قرار بود بخش ها و دیگر ارگان ها در بیمارستان به ظاهر تغییر کند اما بعدها دیدند بخش های بیمارستانی دارای مشکلات عدیده تاسیساتی است و در این زمینه نیز منابع به خوبی صرف و هزینه شد.»

وی نقطه ضعف را نیز متوجه حوزه نرم افزاری خواند و تصریح کرد: «قرار بود پرداخت مبتنی بر عملکرد کادر بیمارستانی باشد؛ این موضوع در اصل خوب است ولی چون زیر ساخت های اچ آی اس با ضعف توام بود، طرح را در ادامه مسیر با مشکل مواجه کرد.»

مرتبط با این خبر