صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

معاون دبیرخانه شورای تخصصی وزارت بهداشت اظهار داشت: افزایش تعداد مراجعه به پزشک در کشور خطای میزان خطای پزشکی را افزایش می دهد.

برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع بررسی روند رسیدگی به شکایات و خطاها و تخلفات پزشکی، با حضور محمد حق ازلی (معاون دبیرخانه شورای تخصصی وزارت بهداشت) و دکتر ذبیح الله نیکو بخت (معاون اول دادستان معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه محمد حق ازلی با اشاره به این که امروزه آگاهی عمومی در حقوق حوزه سلامت افزایش پیدا کرده است، گفت: با توجه به روند حال حاضر در حوزه پزشکی درمیابیم که آمار خطاها و قصور پزشکی افزایش پیدا نکرده است.

وی افزود: افزایش آگاهی عمومی در حوزه سلامت باعث شده تا مردم نسبت به حقوق خود حساس شده و بیش از پیش به مراجع رسیدگی کننده در حوزه حقوق سلامت مراجعه کنند.

معاون دبیرخانه شورای تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به این که بدون شک هر اقدام پزشکی عوارض شناخته شده ای را به همراه دارد، اظهار داشت: عوارض مشخص در یک اقدام پزشکی نباید به عنوان قصور پزشکی تعریف و تلقی شوند.

وی افزود: هر چقدر که اقدامات پزشکی و ارائه خدمات سلامت پیچیده تر باشند، عوارض ناشی از اقدامات پزشکی بیشتر می شوند.

محمد حق ازلی ادامه داد: شایسته است که کادر درمانی عوارض شناخته شده پزشکی را قبل از معالجه برای بیمار و همراهان او تشریح کنند.

وی همچنین اذعان داشت: بسیاری از شکایات پزشکی به دلیل مواجهه بیمار با عوارض پزشکی شکل می گیرند.

معاون دبیرخانه شورای تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به این که احتمال بروز قصور پزشکی در موارد درمان اورژانسی افزایش پیدا می کند، تصریح کرد: تصمیم گیری های لحظه ای و سریع باعث می شوند تا زمینه ایجاد قصور برای پزشک فراهم شود.

وی با اشاره به این که قصورهای پزشکی باید مورد پیگیری دقیق و جدی قرار بگیرند، عنوان کرد: یک پزشک در تمامی شرایط تلاش می کند تا سلامتی بیمار حفظ شود، در حالی که برخی اوقات به دلیل اخذ تصمیم های لحظه ای و عدم وجود امکانات مناسب قصور پزشکی واقع می شود.

محمد حق ازلی با اشاره به این که تعداد مراجعین به پزشک در کشور افزایش پیدا کرده است، توضیح داد: افزایش تعداد مراجعه به پزشک در کشور خطای میزان خطای پزشکی را افزایش می دهد.

در ادامه برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو ذبیح الله نیکو بخت با اشاره به افزایش 40 درصدی مراجعه مردم برای شکایت از پزشکان در کشور، گفت: در سال 96 مردم ایران به غیر از حوادث غیر مترقبه حدود 900 میلیون بار مراجعه پزشکی داشته اند.

وی افزود: با توجه به حجم امکانات و کادر پزشکی موجود در کشور آمار شکایت های پزشکی حدود یک دهم درصد میزان مراجعه مردم به پزشک ارزیابی شده است.

معاون اول دادستان معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به اینکه برخی از آمارهای مختلف در حوزه درمانی با آمار خطاهای پزشکی تلفیق شده اند، اظهار داشت: در حال حاضر پرونده اختلاف یک بیمار با نگهبان بیمارستان در دسته آمار خطاهای پزشکی قرار گرفته است.

وی تاکید داشت: آمار مربوط به قصور و خطای پزشکی در ایران رقمی بسیار اندکی را شامل می شود.

ذبیح الله نیکو بخت با اشاره به این که در سال 96 حدود 5 هزار نفر برای شکایت پزشکی به دادسرای انتظامی نظام پزشکی مراجعه کرده اند، اظهار داشت: حدود یک سوم از افراد شاکی در دادسراهای انتظامی نظام پزشکی پس از کسب اطلاعات کافی از بیماری خود از شکایت علیه پزشک منصرف شده می شوند.

وی با اشاره این که در حال حاضر 208 دادسرای انتظامی نظام پزشکی در کشور مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: برخی از مردم گمان می کنند که با هر نوع بیماری می توانند پس از ویزیت و معالجه پزشک کاملا سالم و سرحال باشند.

معاون اول دادستان معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی اذعان داشت: در حال حاضر دادسرای جرائم پزشکی، دادسرای انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و معاونین درمانی دانشگاه های علوم پزشکی به موضوع پزشکی و قصور پزشکی در کشور رسیدگی می کنند.

مرتبط با این خبر

  • پیشرفت در درمان بیماران، لزوم بازنگری بر قوانین گذشته را به دنبال دارد

  • قصور پزشکی نوعی اشتباه غیر عمدی در سیر درمان یک بیمار است

  • مجازات قصور پزشکی در ایران چیست؟