صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

فهیمه نظری اظهار داشت: معضل برندبازی زمانی شروع می شود که یک خانواده خودش را پشت دیوار برندهای مختلف پنهان می کند.

برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع بررسی تب مارک و برندبازی در جوانان، با حضور فهیمه نظری (جامعه شناس و پژوهشگر) و عبدالرضا عزیزی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه فهیمه نظری با اشاره به این که مارک لفظ فارسی برند است، گفت: تب برندبازی در جامعه بسیاری از جوانان و حتی بزرگسالان را نیز درگیر کرده است.

وی با اشاره به این که امروزه بسیاری از خانواده ها درگیر معضل برندبازی شده اند، اظهار داشت: در دهه 1980 موضوع برند و برندبازی در تمام جهان مطرح شد و به تدریج رواج یافت.

این جامعه شناس در خصوص نحوه رواج برندبازی در دنیا، توضیح داد: اکثر تولیدکنندگان کالا در یک مقطع زمانی وظیفه و پروسه تولید را به کشورهای جهان سوم سپردند و خودشان در فراغت تولید مشغول به تبلیغ کالایی شدند که در کشورهای مختلف تولید می شد.

وی افزود: کشورهای توسعه یافته موضوع برندسازی و برندبازی را برای جامعه خود مشکل نمی دانند. چرا که تقاضا همیشه به دنبال عرضه شکل می گیرد.

فهیمه نظری با اشاره به این که بعد از ایام دفاع مقدس نوع پوشش در ایران دستخوش تغییر قرار گرفت، عنوان کرد: سیاست های واردات کشور پس از جنگ تحمیلی تغییر یافت و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از کالاها به راحتی در داخل کشور به فروش برسند.

وی با اشاره به این که برند همانند یک موجود زنده در جامعه رشد می کند، عنوان کرد: توسعه فضای مجازی در ایران به موضوع برندبازی دامنه بسیار وسیعی را بخشید.

این جامعه شناس اضافه کرد: برندهای مختلف همیشه ساختاری هایی را به کار می گیرند که در نظر مخاطب به روز و جذاب باشند.

وی با اشاره به این که معضل برند محصول یک آسیب اجتماعی است، اظهار داشت: موضوع برند و توجه به برندهای مختلف به تنهایی آسیب نیست.

فهیمه نظری در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به این که مردم حاضر در جوامع حسی فقط به نمادها و ظواهر اجتماعی توجه می کنند، تصریح کرد: جوامع شفاهی خلاف جوامع حسی همیشه با تبلیغ دهان به دهان به سمت برندهای مختلف گرایش پیدا می کنند.

وی با بیان این که تقلید در جوامع هستی بسیار زیاد است، اضافه کرد: میزان مصرفِ بدون پشتوانه در جوامع حسی به شدت زیاد است.

این جامعه شناس با اشاره به اهمیت آموزش در مدیریت استفاده از برندهای مختلف، توضیح داد: معضل برندبازی زمانی شروع می شود که یک خانواده خودش را پشت دیوار برندهای مختلف پنهان می کند.

وی با اشاره به این که برندها همیشه به طور غیر مستقیم بر زندگی افراد تاثیر می گذارند، عنوان کرد: برندهای ایرانی می توانند با حضور فعال در فضای مجازی کالاهای خود را با جذابیت های بصری بسیار بالا به مردم عرضه کنند.

در ادامه برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو عبدالرضا عزیزی با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی، گفت: در جلسه ای که سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری بودم نسبت به تبلیغ کالاهای خارجی در رسانه ملی واکنش نشان دادم و ایشان هم این موضوع را تایید کردند.

وی با اشاره به این که حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات از جمله دغدغه های مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: مردم همیشه از عرضه کالای با کیفیت استقبال می کنند، در حالی که مولفه قیمت نیز در میزان خرید مردم موثر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید داشت: تا زمانی که کالای با کیفیت عرضه نشود، مردم از خرید امتناع خواهند کرد؛ چرا که خریدار در ازای پولی که هزینه می کند از کالای خریداری شده انتظار دارد.

وی با اشاره به کاهش 30 درصدی سفرهای خارجی در سال گذشته، تصریح کرد: با سقوط ارزش پول در کشور تولید داخلی صاحب ارزش شده است، چرا که واردات در این وضعیت امری مقرون به صرفه نیست.

عبدالرضا عزیزی اضافه کرد: کاهش ارزش پول ملی کشور باعث شده تا صادرات ارزش بیشتری پیدا کند.

مرتبط با این خبر

  • بزه و بزه کاری شایسته بانوی ایرانی نیست

  • ناجا با رویکرد اجتماع محور فعالیت های خود را پیش می برد

  • بررسی مشکلات زنان و طلاق در گفت و گوی اجتماعی

  • بهزیستی متناسب با بیماران، برنامه درمانی دارد

  • زنان و بزهکاری؛ ازسرقت تا زورگیری و قتل

  • مردم از روانشناس انتظار معجزه دارند

  • آغاز طرح غربالگری بیماری های روانی در وزارت بهداشت

  • واکاوی چالش های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

  • تناقض تربیتی موجب پرخاشگری در اجتماع می شود

  • بررسی چالش های مدارس غیرانتفاعی در گفتگوی اجتماعی