گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

متخصص تغذیه : خام گیاه‌خوارها همه ویتامین‌های لازم را دریافت نمی کنند

مریم مظاهریون اظهار داشت: پیروی از رژیم خام گیاه خواری در طولانی مدت می تواند توده های استخوانی را آسیب پذیر کند و باعث از دست رفتن دندان ها شود.

1398/12/06
|
09:07
|

برنامه گفتگوی اجتماعی با موضوع بررسی خام خواری با حضور دکتر مریم مظاهریون (متخصص تغذیه و رژیم درمانی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه مریم مظاهریون با اشاره به این که رژیم گیاه خواری قدمت زیادی دارد، گفت: گیاه خواری زیرشاخه های متعددی دارد که از جمله آن ها می توان به «گیاه خواری کامل» و «گیاه‌خواری حاوی لبنیات و تخم مرغ» و «گیاه خواری حاوی تخم مرغ» اشاره کرد.

وی با بیان این که در گیاه خواری کامل افراد تمام مواد غذایی حیوانی را از رژیم خود حذف می کنند، اظهار داشت: برخی از افراد با رعایت رژیم نیمه گیاه‌خوار یا Semi-Vegetarian علاوه بر تخم مرغ و شیر، از گوشت ماهی هم استفاده می کنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به این که خام گیاه خواری هم زیرشاخه های مختلفی دارد، عنوان کرد: در این نوع از رژیم برخی مواقع گیاه خواران از گوشت به صورت خام استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: خام گیاه خواران در برخی از مواقع محصولات مختلف را در دمای بسیار اندک طبخ می کنند.

مریم مظاهریون با اشاره به این که گیاه خواری همانند سایر رژیم های غذایی می تواند معایب و مزایای متعددی را داشته باشد، توضیح داد: کسانی که خام گیاه خواری را ابداع کرده اند معتقد هستند که خیلی از مواد مغذی و ویتامین ها در هنگام پختن غذا از بین می روند.

وی با اشاره به این که خام گیاه خواری باعث کاهش وزن می شود، عنوان کرد: افراد خام گیاه خوار همیشه پوست شاداب تری دارند.

این متخصص تغذیه با اشاره به این که خام گیاه خواری به بهبود سیستم گوارش کمک می کند، اظهار داشت: مطالعات نشان می دهند که مصرف سبزیجات به صورت خام می تواند سبب افزایش طول عمر شود و از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

وی افزود: خام گیاه خواری می تواند زمینه مناسبی را برای بهبود و تنظیم تری گلیسیرید و قند و فشار خون فراهم کند.

مریم مظاهریون در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به معایب رژیم خام گیاه خواری، توضیح داد: بسیاری از میوه ها و سبزیجات در فرآیند کشت در معرض کودها و سموم قرار می گیرند، بر این اساس پخته شدن می تواند به دفع سموم از محصولات کمک کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از میکروارگانیسم های موجود در میوه ها و سبزیجات در هنگام پخته شدن از بین می روند.

این متخصص تغذیه با بیان این که رژیم خام گیاه خواری از ویتامین B12 فقیر است، ادامه داد: پیروی از رژیم خام گیاه خواری در طولانی مدت می تواند توده های استخوانی را آسیب پذیر کند و باعث از دست رفتن دندان ها شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی