گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

عضو جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی: ناظر اپراتورها نباید ذی نفع باشد

محمد‌علی شایسته‌نیا درباره کم‌فروشی اپراتورها گفت: منافع اپراتورها و وزارت تا حدودی مشترک است و اگر منافع ناظر با این منافع همسو باشد، دچار مشکل می‌شویم.

1399/03/20
|
09:15

برنامه گفت‌وگوی اجتماعی با موضوع «شیوه‌های کم‌فروشی اپراتورها از بسته اینترنت کاربران» با حضور محمد‌علی شایسته‌نیا (کارشناس امور اجتماعی و سیاسی) از رادیو گفت‌وگو پخش شد.

در ابتدای برنامه، محمد‌علی شایسته‌نیا با اشاره به صحبت‌های وزیر که اپراتورها کم‌فروشی نکردند بلکه گران‌فروشی کردند، گفت: هیچ فرقی بین کم‌فروشی و گران‌فروشی وجود ندارد و هروقت در ازای خدمت معینی وجه بیشتری یا کمتری دریافت کنید، کم‌فروشی و عدم تعادل است. حالا سؤال کلیدی این است که چرا اپراتورها باید بتوانند خلاف کنند و بعد شکایت شود و وزیر بگوید حقوق از دست رفته را بر‌می‌گرداند؟

شایسته‌نیا با بیان اینکه ما یک حقوق عمومی و یک حقوق خصوصی داریم، بیان کرد: ساختارهای حاکمیتی برای کسی که در یک نظام اجتماعی و شهروندی زندگی می‌کند و الزامات آن را پذیرفته متفاوت است و هرکدام وظایفی دارند که حقوق او را در کمیت و کیفیت محافظت کنند.

این کارشناس امور اجتماعی و سیاسی یادآوری کرد: هروقت اعتماد عمومی خدشه‌دار شود، فکر می‌کنید که کلاه سرتان رفته است، کم‌فروشی یا گران‌فروشی رخ داده است.

وی یادآوری کرد: این کم فروشی یا گران فروشی گاهی موردی و گاهی هم سازمان یافته است. ممکن است گاهی یک مغازه گران فروشی کند، اما وقتی یک سازمان گسترده حاکم بر کل کشور این طور عمل می‌کند نوعی سوء استفاده از جهل مردم نسبت به موضوع است.

شایسته‌نیا درباره اینکه معمولاً در فضای مجازی قاعده بر چه چیز استوار است، گفت: باید شفافیت را به‌گونه‌ای تعمیم بدهیم که انسان‌ها از حقوق خود مطلع شوند و بتوانند آن را محاسبه کنند.

عضو جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در پاسخ به اینکه آیا امروز مردم در مواجهه با بسته‌های اینترنتی با کم‌فروشی ناخواسته یا تقلب خودخواسته رو‌به‌رو می‌شوند، عنوان کرد: از کاربران موجود در سطح کشور به دلیل میزان دانش و احاطه، تنها چند درصد متوجه می‌شوند چه اتفاقی رخ می‌دهد و معمولاً وقتی معدود افراد متوجه می‌شوند که چه شده، کار به مقامات و رسیدگی به آن می‌رسد.

وی افزود: اگر بتوانیم حقوق مردم را برایشان شفاف کنیم و هرکس بتواند محاسبه کند و حقوق عمومی پاس داشته شود، زمینه‌های جهل مردم و احاطه به قبوض آنها به شدت کاهش می‌یابد.

شایسته‌نیا درباره اقداماتی که تا به حال صورت گرفته و کارهایی که باید بعدها انجام شود، عنوان کرد: اگر بعضی مسائل را از پایه حل نکنیم، دائم تکرار می‌شود و ماهیت اینکه اپراتور پول اضافه گرفته و بعد برگردانده، اختلاس است و از فرصت‌ها استفاده کرده و سؤال این است که چه کسی اختلاسگر است و از چه کسی باید پول گرفت.

وی افزود: این امور تابع اعداد بزرگ است؛ یعنی از چندین میلیون کاربر عدد کمی برداری، تبدیل به عدد بزرگی می‌شود و این فرصت تا بازگشت موجب سود می‌شود.

این کارشناس امور اجتماعی و سیاسی در پاسخ به اینکه آیا مشکل حکومت است یا نظام اداری، گفت: دولت بخشی از ساختار حاکمیت است و اگر ریشه‌یابی برای تعیین تخلف صورت نگیرد، چه کسی موجب شد و چه مجازاتی باید تعیین شود، این تخلف به طور دائم امکان تکرار دارد.

وی درباره چرایی این تخلف‌ها تشریح کرد: منافع اپراتورها و وزارت تا حدودی مشترک است و اگر کسی که نظارت می‌کند با این منافع همسو باشد، دچار مشکل می‌شویم؛ یعنی ناظر نباید منفعت داشته باشد. این تمرکز اختیارات، تعیین قاعده و ارزش‌ یابی و مجازات همه در یکجاست.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی