گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

نرم افزار "شاد" یک شوخی است

مدیر دبیرستان علامه طباطبایی تهران نرم افزار "شاد" را به یک شوخی تشبیه کرد که به هیچ عنوان امکان کاربردی شدن آموزش بر بستر فضای مجازی را میسر نمی‌کند.

1399/05/29
|
13:00
|

حمیدرضا حضرتی در برنامه "گفتگوی اجتماعی" رادیو گفت‌وگو ضمن تشریح وضعیت مدارس در نیمه شهریور ماه گفت: اولیا باید بدانند کرونا یک دست انداز ساده نیست، بلکه دره‌ای پیش روی بشریت بوده که آموزش هم از آن تاثیر گرفته است.

وی با بیان اینکه در برابر این معضل مسئولیت پذیری و عزم عمومی وجود ندارد، افزود: ما خود را برای بدترین شرایط آماده کرده‌ایم.

حضرتی با تاکید بر اینکه همه پایه‌های تحصیلی باید از 15 شهریور ماه سر کلاس درس حاضر شوند، ادامه داد: اینکه تصور شود نرم افزاری بنام شاد قادر باشد مسئله آموزش مجازی را پیش برد، قطعا شوخی است. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که آموزش را با نرم افزار شاد پیش می‌برد.

وی تصریح کرد: همه ما با فشار بخشنامه‌ای ملزم به استفاده از نرم افزار شاد هستیم تا ادعا شود که خلأ‌ها پر شده است واِلا این نرم افزار هیچ اتفاقی را رقم نزده است.

حضرتی لزوم حمایت از نرم افزار داخلی را الزامی دانست اما نه حمایتی که انحصار ایجاد کند. این مدیر مدرسه معتقد است: این نرم افزار در بارگذاری و نصب دارای مشکل است و حتی حجم فیلم‌ها و نحوه آپلود بسیار هزینه بر است.

وی خاطرنشان کرد: هر کس یکبار با نرم افزار شاد کار کرده باشد، عطای آن را به لقایش خواهد بخشید. این در حالی است که نرم افزار تلگرام فیلتر است و از طرفی نباید از واتس‌آپ استفاده کنیم.

حضرتی گفت: آقای رئیس جمهور اعلام کرده بود انگشت وزیر روی دکمه فیلترینگ نمی‌رود و این در حالی است که با لج و لجبازی نرم افزار داخلی را تولید می‌کنیم و [بر لزوم حمایت از نرم افزار بومی تاکید داریم].

وی خاطرنشان کرد: به قول یک دوست، اگر گوش‌های خود را باز کنیم، صدای فرو ریختن دیوار مدارس را می‌شنویم. چندی پیش این دیوار دور تا دور پارک‌ها کشیده شده بود ولی امروز پارک‌ها فضایی باز هستند. پس از این به بعد آموزش هم به چهاردیواری مدارس منحصر نیست.

حضرتی این نوگرایی را از الزامات پیشرفت دانست و افزود: امروز هر کس نرم افزار شاد را نصب کرده است، از روی استیصال بوده است و مطمئن هستم کار آموزشی توسط هیچ معلمی پیش نرفته است و همگی کار را در نرم افزار واتس‌آپ پی می‌گیرند.

همچنین شیوا قاسمی پور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مصاحبه با برنامه "گفتگوی اجتماعی" با اشاره به اینکه مشکلات حوزه آموزش مجازی و نرم افزار شاد در کمیسیون مربوطه دسته بندی شده است، اظهار کرد: کمیته آموزش و پرورش مشکلات مردمی را احصا کرده و توسط نمایندگان قابل پیگیری است.

وی افزود: کمیسیون قبل از 15 شهریور ماه و آغاز به کار مدارس، از آقای وزیر و معاونین درخواست داریم جلسه‌ای مشترک برپا و همه مشکلات احصا شود و ببینیم نتیجه به کجا خواهد رسید.

نماینده مردم مریوان و سروآباد گفت: شهرستان سرو آباد جز محروم ترین شهرستان‌های کشور است و وضعیت اینترنت بگونه‌ای است که یکسری از روستاها دسترسی به اینترنت ندارند.

قاسمی پور افزود: شخصا تلاش دارم برای این روستاها از طریق آذری جهرمی وارد عمل شوم و در کنار درخواست‌هایی از مخابرات استان، امکانات اینترنت در اسرع وقت فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکل دانش آموزان در این مناطق باید به سرعت بر طرف شود، افزود: هفته گذشته گزارشی ارائه دادم که از میان 15 نفر دانش آموز، حدود 3 میلیون نفر کاملا به اینترنت دسترسی ندارند.

قاسمی پور گفت: تلاش داریم از طریق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طی همکاری و مکاتبات با بنیاد علوی، کمیته امداد، بهزیستی، انجمن‌های خیرین مردم نهاد و سایر دستگاه‌ها کمک کنیم مشکل این سه میلیون دانش آموز در دسترسی به اینترنت و بسته‌های آموزشی حل و فصل شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی