گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

دبیر كمیسیون ترافیك نظام مهندسی تهران: حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا جزو اولویت‌های ملی کشور نبوده است

محمدی نژاد در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران که علت و معلول هم هستند تاکنون جزو اولویت‌های ملی کشور نبوده است.

1400/09/08
|
13:15
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ محمد محمدی نژاد، دبیر کمیسیون تخصصی ترافیک نظام مهندسی تهران با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد طرح ترافیک و آلودگی هوا گفت: اگر بخواهیم در رفع مشکل آلودگی هوا به نتیجه برسیم باید مانند مهار کرونا با عزم ملی آن را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: وقتی موضوعی دغدغه عالی ترین مقامات تصمیم گیرنده کشور می‌شود باید اولویت رفع آن هم در بالاترین اولویت‌ها قرار گیرد که در 3 تا 4 دهه گذشته این موضوع اولویت نبوده است چرا که بر اساس طرح سال 54 باید 8 خط مترو تهران در سال68 افتتاح می‌شد ولی در سال 68 هنوز تونل‌های خط یک هم تکمیل نشده بود و این یعنی اینکه طبق برنامه جلو نرفته‌ایم.

دبیر کمیسیون تخصصی ترافیک نظام مهندسی تهران تصریح کرد: سال‌ها کشور ما بر مدار خودرو محوری جلو رفته و بودجه‌ای که می‌توانست صرف تکمیل خطوط مترو شود صرف طبقاتی کردن اتوبان‌ها و ادامه خودرو محوری شد و در نتیجه مسافران پشت درهای بسته مترو ماندند.

محمدی نژاد با بیان اینکه 80 درصد آلودگی هوای تهران از اگزوز خودرو‌ها خارج می‌شود و همه کارخانه‌های آلاینده و پالایشگاه‌ها و.. 20 درصد در آلودگی تهران سهم دارند گفت: آلاینده‌های شهر تهران دو گروه دی اکسید کربن که توسط وسایط نقلیه سواری تولید می‌شوند و گروه ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون که توسط اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و موتور سیکت‌ها تولید می‌شوند، هستند.

*** 41 هزار و 700 مورد مرگ زودرس ناشی از آلاینده ها

دبیر کمیسیون تخصصی ترافیک نظام مهندسی تهران تصریح کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی در سال 2018، در ایران 41 هزار و 700 مورد مرگ زودرس به دلیل ذرات آلاینده کوچکتر 2.5 میکرون اتفاق افتاده است که این عدد قابل مقایسه با تعداد مرگ و میرهای ناشی از کرونا می‌باشد و برای رفع آن نیاز است عزم ملی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: هزینه‌هایی که برای عوارض ناشی از آلاینده‌ها بر سلامت افراد جامعه و در حوزه سلامت، مرگ و میر و درمان در سال انجام می‌شود 2. 6 میلیارد دلار است.

*** 3. 2 میلیارد دلار در سال هزینه اضافه مصرف سوخت خودروهای فرسوده

محمدی نژاد ادامه داد: امروز در کشور ما 3 میلیون خودرو فرسوده در حال تردد است که بارزترین مشکل که این خودرو‌های فرسوده در کنار آلایندگی ایجاد می‌کنند، مصرف سوخت اضافی است که بر اساس آمار خودروهای فرسوده نسبت به خودرو‌های استاندارد روزانه 6 لیتر بیشتر سوخت مصرف می‌کنند که در مجموع 18 میلیون لیتر بنزین توسط این خودروها در روز اضافه مصرف می‌شود.

دبیر کمیسیون تخصصی ترافیک نظام مهندسی تهران بیان داشت: با توجه به قیمت بنزین، معادل 9 میلیون دلار روزانه توسط خودروهای فرسوده هدر می‌شود و حدود 3. 2 میلیارد دلار در سال میزان هدر رفت اضافه مصرف خودرو‌های فرسوده است.
وی اذعان کرد: اگر همین 3 میلیارد دلار صرف جایگزین کردن سالانه 500 هزار خودرو شود ظرف 6 سال این مشکل برطرف خواهد شد و یا اینکه 3 میلیارد دلار را به خودرو سازان داخلی تزریق کنیم تا به متقاضیان اسقاط خودرو‌های فرسوده تسهیلات پرداخت شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی