گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران: ارائه تسهیلات بلاعوض برای خرید موتور سیکلت‌های برقی در سال آینده

تشکری هاشمی در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: در بودجه 1401 کمک‌های بلاعوض و تسهیلاتی برای خرید موتور سیکلت‌های برقی فراهم خواهد شد.

1400/11/02
|
13:50
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد طرح جدید ترافیک برای پایتخت گفت: امروز مهمترین عارضه در هسته مرکزی شهر تهران انبوه موتور سیکلت‌ها هستند که تلاش داریم در طرح جدید ترافیک ساماندهی موتور سیکلت‌ها و استفاده از موتور سیکلت‌های برقی به عنوان موضوع کلیدی در شهر تهران با محوریت هسته مرکزی اجرا شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت ورود خودرو به هسته مرکزی شهر مقصد 90 درصد موتور سیکلت‌ها بازار تهران است و در هسته مرکزی شهر به واسطه حضور انبوده موتور سیکلت‌ها صدای آزار دهنده موتور و خطر جانی احساس می‌شود که با برقی کردن موتور‌های کاربراتوری علاوه بر کاهش این موضوعات می‌توانیم آلودگی هوا را درهسته مرکزی شهر به صفر برسانیم.

*** موتور سیکلت‌ها 6 برابر خودرو‌های آلاینده تولید آلودگی می‌کنند

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه موتور سیکلت‌ها 6 برابر خودرو‌های آلاینده تولید آلودگی می‌کنند و با برقی شدن موتور سیکلت‌ها می‌توان هزاران تن آلودگی را در مرکز شهر کاهش داد اضافه کرد: اقدام دیگری که در هسته مرکزی شهر خیلی می‌تواند تاثیر گذار باشد تقویت شبکه حمل و نقل عمومی است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار داشت: 5 سال پیش در تهران 6 هزارو 500 دستگاه اتوبوس خدمات رسانی می‌کردند که قرار بود به 9 هزار اتوبوس افزایش یابد ولی اکنون تنها 2 هزار و 200 دستگاه اتوبوس فرسوده در شبکه حمل و نقلی تهران باقی مانده است.

*** هزینه هزار و 200 میلیاردی برای ساخت یک کیلومتر مترو

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوره طلایی شهر تهران سال 84 تا 96، در طی 12 سال شهر تحول عجیبی را در همه ابعاد تجربه کرد و درطی 12 سال در حوزه مترو حدود 220 کیلومتر مترو ساخته شد ولی اکنون با داشتن حدود 300 کیلومتر خط مترو هنوز به میزان کافی نرسیده‌ایم و باید به 500 تا 550 کیلومتر خط مترو برسیم تصریح کرد: ساخت هر کیلومتر مترو در شهر تهران یک هزار و 200 میلیارد تومان هزینه دارد.

تشکری در ادامه با اشاره به طرح جدید ترافیک تهران گفت: بیش از 42 سال از طرحی که هدف آن روان سازی ترافیک، کاهش آلودگی هوا، استفاده کمتر از خودرو شخصی، سامان دادن به هسته مرکزی شهر تهران بود می‌گذرد.

وی بیان داشت: شورای انقلاب در ماه‌های اول شروع کار خود طرح ترافیک تهران را تصویب کرد و در حدود این 40 سال نگاه به بهسازی این طرح و بهبود ساختارها بوده است و طرح ترافیک طی این سالها علاوه بر مزایایی که داشته عوارضی هم داشته و موجب شده که امروز با عوارض پایدار و بدتر از ترافیک مواجه شویم که این موضوع ایجاب می‌کند تجارب گذشته تحلیل و بررسی شود و طرح نوعی اجرایی شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار داشت: برای آینده بهتر و موفقیت چاره‌ای به جز استفاده از تجارب موفق دنیا و تحلیل تجارب گذشته و انتخاب راه‌های خوب نداریم.

*** استقرار اقتصاد، سیاست و فرهنگ در هسته مرکزی تهران

تشکری هاشمی در ادامه بیان داشت: شهر تهران به صورت تک قطبی طراحی شده و وزارتخانه‌های اصلی، بازار، دانشگاه‌ها، مدارس خوب، مجلس شورای اسلامی در مرکز شهر مستقر هستند و به طور کلی اقتصاد، سیاست، فرهنگ عمدتا در هسته مرکزی پایتخت متمرکز شده است و مسافت 38 کیلومتر مربعی مرکز شهر استعداد این همه آمد و شد را ندارد.

وی بیان داشت: امروزه در بسیاری ازشهرهای دنیا موضوع توسعه حمل و نقل عمومی محور مد نظر است.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی