گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

یك هنرمند صنایع دستی: به نام صنایع دستی به کام دیگران !

یک هنرمند صنایع دستی با تاکید بر تجاری سازی واقعی در حوزه صنایع دستی ، عنوان کرد : برخی از تجار با گرفتن مجوز برای صادرات صنایع دستی ، اقدام به خام فروشی یا صادرات سقز ، سوهان و گز می کنند.

1396/08/09
|
09:48
|

برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع ( راهکارها و موانع تجاری سازی صنایع دستی ) با حضور دکتر شهرام امیری ، دارنده نشان درجه یک هنری، نقاش و مجسمه ساز و شاهرخ پوری ، کارشناس طراحی و نوآوری صنایع دستی روانه آنتن شد.

امیری با بیان تعریفی از تجاری سازی سخنان خود را آغاز نمود و گفت : تجارت به معنای داد و ستد است.در گذشته تولید کننده کالا را تولید می کرد و تاجر آن را به فروش می رساند. در واقع تجارت توسط دولت انجام نمی شد و تاجران با مشخصات خاص خود به این کار مشغول بودند.

وی افزود : صنایع دستی در گذشته مادر صنعت بود و عشایر را می توان نخستین صنعتگران حوزه صنایع دستی دانست که کالای مورد نیاز بر اساس فصل ، مراسم و ... را برای دیگر افراد جامعه تامین می کردند.

این نقاش و مجسمه ساز عدم برند سازی را منجر به ضعف در تجاری سازی دانست و اظهار کرد : تولیدکنندگان به حرفه خود مشغول هستند و این بخش خصوصی است که باید در تجارت ورود پیدا کند و با سرمایه گذاری به عنوان تاجر صنایع دستی معرفی شود و کارت بازرگانی نیز دریافت کند و مالیات را نیز پرداخت کند.

امیری با بیان اینکه باید صنایع دستی را به روز کنیم و از ورود کالای مشابه به کشور جلوگیری کنیم، خاطرنشان کرد : صنایع دستی بالاترین ارزش افزوده را در میان صنایع دستی دارد اما اکنون ارزان تر از کالای مشابه ماشینی فروخته می شود.

وی عنوان کرد : تجاری سازی به بستر سازی نیاز دارد و از سوی دیگر تجاری سازی واقعی باید صورت بگیرد.بسیاری از افراد هستند که مجوز صادرات صنایع دستی دارند اما یا خام فروشی می کنند یا مواد خوراکی مانند سوهان و سقز صادر می کنند.

در ادامه برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو شاهرخ پوری عنوان کرد ؛ دلیل ایجاد صنایع دستی نیاز مردم بوده است و کاربردی بوده است.تجارت نیز بر همین عرضه و تقاضا استوار است.

وی تاکید کرد : تا زمانی که فساد اداری وجود دارد این مشکلات و موانع برای هنرمندان صنایع دستی خواهد بود.متاسفانه برخی از مدیران دانسته یا ندانسته تنها به فکر آمار دادن در حوزه تجارت صنایع دستی هستند.

این کارشناس طراحی و نوآوری صنایع دستی با بیان اینکه صنایع دستی تلفیقی از هنر و صنعت است ، یادآور شد : هویت ایرانی و تجارت هر دو از ویژگی های صنایع دستی است.یعنی اگر نتوانیم هویت ملی را در صنایع دستی خود حفظ کنیم درآمد زایی نیز نخواهیم داشت.

پوری با تاکید بر اینکه خصوصی سازی صرف آسیب زاست ، بیان کرد : نظارت دولت در این بخش باید وجود داشته باشد .دولت باید برای هویت ملی یارانه و هزینه پرداخت کند و از صنعتگران حمایت کند.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی