گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

یك روان شناس عنوان كرد ؛ ترس از تحقیر شدن ؛ ره آورد کتاب های کمک درسی

یک روان شناس با انتقاد از رویه مدارس و خانواده ها در خصوص کتاب های کمک درسی عنوان کرد : بالا بودن سطح کتاب های کمک درسی سبب ایجاد ترس از تحقیر و طرد شدن در وجود دانش آموزان شده است.

1396/10/24
|
11:45

برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع رشد بی رویه کتاب های کمک درسی و آسیب های آن با حضور دکتر فائزه رمضانی ، روانشناس و روان درمانگر، مولف و مشاور خانواده و دکتر فرهاد تیمورزاده ، فعال فرهنگی و مدیر عامل انتشارات تیمورزاده روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه رمضانی اظهار کرد : بیش از آنکه فرهنگ استفاده از استانداردها در خانواده ها و مدارس ما وجود داشته باشد ، نتیجه کار مورد توجه قرار می گیرد.در واقع تمام توجه خانواده ها به یک موفقیت ظاهری مانند ورود به یک مدرسه یا دانشگاه خاص جلب می شود اما سلامت روان او نادیده گرفته می شود.

وی افزود : فرض می کنیم که تمام کتاب های موجود در مدارس از استاندارد لازم برخوردار باشند و در ایده آل ترین حالت باشند .هیچ گاه توجه نمی کنیم همین کتاب های استاندارد چه آسیبی برای کودکان و نوجوانان به دنبال دارند.

این روانشناس و روان درمانگر تاکید کرد : اضطراب دانش آموزان برای استفاده از این کتاب ها به دلیل بالا بودن سطح آنها بسیار زیاد است و ترس از یاد نگرفتن ، تحقیر از سوی دوستان ، اخراج از کلاس و مدرسه و طرد شدن از خانواده همواره دانش آموزان را تهدید می کند .

رمضانی به تاثیرات منفی کتب کمک درسی اشاره کرد و گفت : از آنجایی که این باور در دانش آموز ایجاد شده است که عملکرد و سواد با این کتاب بالا می رود ، تمام تلاش خود را به کار می گیرد و بخش زیادی از زمان خود را صرف انجام تکالیف این کتاب ها می کند و زمانی برای نشاط ، تفریح و از همه مهمتر ارتباط باپدر و مادر باقی نمی ماند.

در ادامه برنامه تیمورزاده با بیان اینکه کتاب هایی که به خواندن درس کمک می کنند مطلوب هستند ، اظهار کرد : مشکل اصلی کتاب های غیر درسی کتاب هایی است که بهتر است واژه کمک امتحانی به آنها نسبت دهیم.

وی ادامه داد : اگر دانش آموزان را به صندوق هایی لبریز از محفوظات و دانش های مختلف اما ناکارآمد تبدیل کنیم و نوجوانانی که امکان پردازش این اطلاعات را در موقعیت های جدید ندارند تربیت کنیم می توان گفت فرآیند آموزشی دچار اشکال شده است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه ما فرزندانمان را برای عبور از سد امتحانی تربیت می کنیم ، خاطر نشان کرد : وقتی ارزش یابی های ما بر مبنای نمره بنا نهاده شده است نمی توان انتظار داشت افراد هوشمندی برای آینده تربیت کنیم.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی