گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

یك روانشناس اجتماعی: تبلیغات تغذیه ای در ماهواره با فرهنگ ایرانی سازگار نیست

شریفی یزدی گفت: مطالعات نشان می دهد بسیاری از برنامه های ماهواره ای ناقل نوعی فرهنگ است که با ذائقه ایرانی همخوان نبوده و مواد اولیه ای هم که در آن تبلیغ می شود در ایران و فرهنگ غذایی ما وجود ندارد.

1397/02/06
|
10:26
|

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع آشپزی وارداتی و تاثیر آن بر سبک زندگی و با حضور دکتر علیرضا شریفی یزدی روانشناس اجتماعی به روی آنتن رفت.

شریفی یزدی در ابتدای مطلب اظهار داشت: در گذشته کارکرد اصلی تغذیه در خانواده های ایرانی مقوله نیاز جسمانی بیولوژیکی بوده و امروز جنبه اجتماعی روانی نیز به خود گرفته است.

وی افزود: به این معنی که سفره خانواده ها می تواند از ابزار نشان دادن موقعیت اجتماعی افراد باشد. البته امروز فقط در مورد تغذیه این مسئله را نمی بینیم بلکه در مورد پوشش و خودرو و منزل هم همین قضیه حاکم است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: برخی کشورها به لحاظ تغذیه ای تجربیاتی دارند که می تواند برای ما کارساز باشد تا هم به سلامت جسم و جان ما کمک کنند و هم منابع تغذیه ای ما را که به دلیل کم آبی دچار مشکل است اصلاح کنیم.

دکتر شریفی یزدی گفت: مطالعات اولیه نشان می دهد بسیاری از برنامه های ماهواره ای ناقل نوعی فرهنگ است که با ذائقه ایرانی همخوان نبوده و مواد اولیه ای هم که در آن تبیلغ می شود در ایران یافت نمی شود و در فرهنگ غذایی ما هم وجود ندارد.

این روانشناس اجتماعی تصریح کرد: واردات این مواد اولیه موجب از دست رفتن حجم وسیعی از سرمایه ما می شود .

وی ابراز داشت: در این دوره خانم ها زمان خود را فقط برای فرزند داری و آشپزی صرف نمی کنند و همین موضوع باعث می شود زمان های طولانی که مادران ما برای پخت غذا صرف می کردند برای بانوان ما وجود نداشته باشد. لذا موضوع زمان در تغییر سبک آشپزی بسیار موثر است.

دکتر شریفی یزدی گفت: اگر طبق برنامه ریزی آموزشی درست در سطح کشور که پایگاه اول آن آموزش و پرورش است آشپزی مناسب و سالمی آموزش داده شود بعید است فردی این اطلاعات را از ماهواره دریافت کند.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی