صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

دکتر خطیبی گفت: مدیریت بر رفتار نیازمند تقویت رفتار خوب و تضعیف رفتار بد است. در حوزه های مختلف تربیتی همواره از تنبیه و تشویق استفاده می شود.

برنامه " گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع چگونگی برخورد با کودک بددهن با حضور دکتر حسین خطیبی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و روانپزشک به روی آنتن رفت.

دکتر خطیبی در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان داشت: یکی از مسائلی که به بددهنی ارتباط می دهیم پرخاشگری است درصورتیکه بددهنی همیشه به علت پرخاشگری نیست.

وی افزود: انسان از هنگام تولد در اثر ارتباط با دیگران کلمات بد و خوب را در محیط خانواده و گروه همسالان و رسانه ها یاد می گیرد. بنابراین کودکی که صفحه ذهنی اش آماده جذب اطلاعات و مفاهیم جدید است اطلاعات را در ذهن خود ثبت کرده و استفاده می کند.

این روانپزشک همچنین خاطرنشان کرد: کودکی که کنترل خشم را یاد نگرفته و توانایی حل مشکلات را ندارد مجبور به استفاده از الفاظ زشت برای تخلیه خشم خود است، زیرا یکی از کارهایی که در هنگام خشم از پدر و مادر و همسالان خود دیده ناسزاگویی بوده و در نتیجه کودک هم تقلید می کند.

دکتر خطیبی یادآور شد: تفاوت فرهنگی بین خانواده ها نیز در این مسئله تاثیرگذار است. ممکن است بعضی از کلمات در برخی خانواده ها به عنوان ناسزا شناخته شود و در یک خانواده ناسزا نباشد.

دکترای علوم ارتباطات اجتماعی همچنین در ادامه مطلب گفت: مدیریت بر رفتار نیازمند تقویت رفتار خوب و تضعیف رفتار بد است. در حوزه های مختلف تربیتی همواره از تنبیه و تشویق استفاده می شود. اما روش تنبیه مهم تر است.

وی در توضیح این مطلب افزود: روش تنبیهی می تواند از نادیده گرفتن رفتار تا محروم کردن فرد از امکاناتی که از آن استفاده می کند باشد. تنبیه همیشه به معنای تنبیه بدنی و ذهنی نیست و باید از آن اجتناب شود بلکه باید متناسب با رفتار نادرست فرزند و بدون آسیب زدن به او اتفاق بیافتد.

این روانپزشک ادامه داد: گاهی کودک ناسزا می گوید و پدر و مادر به این رفتار او می خندند و یا برافروخته می شوند که هر دو نوع برخورد باعث تقویت بددهنی کودک می شود، زیرا کودکان به دنبال عکس العمل و یا جلب توجه والدین خود هستند.

دکتر خطیبی در مصاحبه با رادیو گفت و گو تاکید کرد: در هنگام تنبیه فرزند باید توجه داشت که میزان تنبیه متناسب با رفتار فرزند باشد در غیر این صورت نتیجه نخواهد داد. ضمن اینکه فرزند باید دلیل تنبیه، مجازات، و زمان آن را بداند. باید به کودک زمان محرومیت را اعلام کنیم و از گفتن جملاتی مانند «دیگر دوستت ندارم»و «من دیگر مادر تو نیستم» پرهیز کنیم. کودک باید بداند در صورت چه رفتاری می تواند به پاداش خود برسد.

دکترای علوم ارتباطات اجتماعی عنوان کرد: فقط تنبیه کردن برای کاهش رفتار بد کودک کافی نیست بلکه باید الگوهای جایگزین هم آموزش داده شود. آموزش مهارت برقراری ارتباط، حل مشکل و کنترل خشم به کودک ضروری است تا بتواند در شرایط بحران از آن استفاده کند.

مرتبط با این خبر

  • کارکرد نگارخانه در هویت بخشی به جریان های هنری ایران

  • کسب سواد رسانه ای لازمه نقد اطلاعات در فضای مجازی است

  • رادیو گفت و گو از جوانان و ازدواج با رویکرد مذهبی و معنوی سخن می گوید

  • ضرورت حضور مشاور سواد رسانه ای در کنار هر خانواده ایرانی

  • رسانه؛ عامل ارتقای توانمندی و شایستگی های بشری

  • کسب سواد رسانه ای باید متکی بر آموزه های ارزشی باشد

  • نقش سواد رسانه‌ای در ازدواج جوانان

  • کلیدی ترین مهارت های زندگی برای ازدواج

  • والدین، مهارت های زندگی را در عمل به فرزندان آموزش دهند

  • آموزش مهارت های زندگی پیش از ازدواج ضروری است