صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

کارشناس ارشد برنامه ریزی در سازمان تبلیغات گفت: بزرگ ترین دغدغه جهانی درباره اثرات منفی بازی های رایانه ای، خشونت و قساوت قلبی است که در اثر بازی به کاربر منتقل می شود.

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع بازی های رایانه ای و جنگ نرم با حضور روح الله مهدلو کارشناس ارشد برنامه ریزی تبلیغ معارف اسلامی در معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و ارتباط تلفنی با حجت الاسلام احد آزادی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

مهدلو در پاسخ به این سوال که بازی رایانه ای چگونه به ابزار جنگ نرم تبدیل شده بیان داشت: بازی از چهار منظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اعتقادی قابل بررسی است.

وی افزود: بازی جزو محصولات صنایع فرهنگی محسوب می شود، نهاد خانواده را در بر می گیرد و در عین حال یک صنعت سودآور است ضمن اینکه می تواند بنیان های فکری، عقیدتی و بینشی انسان را مورد هجمه قرار دهد.

کارشناس ارشد برنامه ریزی تبلیغ معارف اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آخرین آمار منتشر شده در این حوزه گفت: درآمد این بازی ها در دنیا حدود 152 میلیارد دلار برآورد شده که آمریکا با 36.9 دهم میلیارد دلار در رتبه اول قرار گرفته و چین و ژاپن و کره جنوبی و آلمان رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

مهدلو خاطرنشان کرد: از 152 میلیارد دلار درآمد بازیها، 47,9 میلیون دلار متعلق به بازی های با پلت فرم کنسولی، 68,5 میلیون دلار مربوط به بازی های گوشی های هوشمند با پلت فرم اندروید و 35,7 میلیارد دلار نیز مربوط به بازی های رایانه ای است. این آمار حاکی از یک تجارت پرسود در دنیا و برنامه ریزی هدفمند نظام سلطه در این خصوص است.

کارشناس ارشد برنامه ریزی تبلیغ معارف اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مبانی قرآنی برای تبیین جنگ نرم گفت: طبق آیه 102 سوره مبارکه نساء، جنگ نرم بنیان های فکری و عقیدتی و نگرشی انسان را مورد تهاجم قرار می دهد، دشمنان به محض کنار گذاشتن اسلحه و ابزار طرف مقابل و در چشم به هم زدنی انسان را از پای در می آورند.

مهدلو عنوان کرد: بزرگ ترین دغدغه جهانی درباره اثرات منفی بازی های رایانه ای، خشونت و قساوت قلبی است که در اثر بازی به کاربر منتقل می شود.

وی افزود: درست است که نظام سلطه ظاهراً با هدف تجارت و سودآوری بازی هایی را طراحی می کند اما این همه ماجرا نیست، این بازی ها در اصل با هدف هجوم به مرزهای اعتقادی و بینشی و سکولارسازی و عاری شدن جامعه از دین تولید می شوند.

کارشناس ارشد برنامه ریزی تبلیغ معارف اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: این بازی ها با شبیه سازی پایخت ایران، بحث تروریست را برعکس جلوه می دهند و به کاربر القا می کنند که تروریست در داخل خاک ایران و سوریه است. این نگاه ها بسیار خطرناک بوده که در لایه های پنهان و به صورت غیرمستقیم به کاربر القا می شوند.

مهدلو ترویج سبک زندگی اسلامی با سبقه قرآنی و مذهبی را مهم ترین راهبرد برای آگاهی بخشی به خانواده ها عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری صراحتاً به ترویج هنجارها، ارزشها و سبک زندگی اسلامی تأکید کرده اند.

در ادامه گفت و گوی فرهنگی از رادیو گفت و گو، آزادی خواه با اشاره به اقدامات مجلس در حوزه بازی های رایانه ای بیان داشت: کمیسیون فرهنگی مجلس اخیراً " کمیته فضای مجازی" را ذیل کمیسیون راه اندازی کرد تا امور مربوط به سایبر بررسی شود.

وی افزود: سهم مجلس در توسعه محتوا، نظارت و جلوگیری از قاچاق بازی ها در این حوزه در دو بخش قانونگذاری یا نظارت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما در این زمینه مشکل قانونگذاری نداریم و بیشتر ضعف ها در حوزه نظارت مجلس است که از این رو کمیته فضای مجازی نیز برای ترمیم ضعف در حوزه نظارت تشکیل شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بازی سازان ایرانی از ظرفیت و توانمندی های ویژه ای برخوردار اند تأکید کرد: باید این پتانسیل ها را به کار گرفت و تولید محتوا را توسعه داد.

مرتبط با این خبر

  • تحول بزرگ در صنعت بازی ایران با اجرای طرح «ساختار همگرا»

  • درآمدهای نجومی و بادآورده از واردات بازی های رایانه ای

  • خانواده ها در انتخاب بازیهای رایانه ای فرزندان خود دقت کنند